Gå til innhold

Litt info fra FUB

Anbefalte innlegg

Gjest Sidsel i FUB

Til Vanilla Sky og alle andre som lurer på hva vi jobber med for tiden.

FUBs Sentralstyre har diskutert seg imellom for å finne ut hvilket ambisjonsnivå vi skal legge oss på når det gjelder egenbetaling for assistert befruktning. Det var en hard kamp i vinter og vår for å få til den løsningen som vi nå har og vi har forsøkt å se på mulighetene vi har, sett i sammenheng med sjansene for å få til en redusering/endring og hvilke ressurser vi har tilgjengelig.

Vi er redd for at hvis vi nå fokuserer ensidig på at vi vil ha fjernet all egenbetaling vil vi fremstå som storforlangende og sutrete. Vi vil derfor i første rekke satse på å angripe dagens ordning med fokus på hvor dårlig den er rent administrativt og hvor urettferdig den slår ut på den enkelte pasient. Her har vi sterk støtte i Stortinget, blant annet av AP og FrP. Sistnevnte har sagt at de vil gå inn for full refusjon i neste runde av statsbudsjettet, men tiden vil vise om de virkelig mener noe med det.

Videre vil vi ikke gjøre altfor mye aktivt mot å skaffe presseomtale. Vi lager opp pressemeldinger og leserinnlegg fortløpende, så det er bare å følge med i de store avisene. Vi har mye på hjertet og et innlegg har blitt refusert pga. at det er for langt.

Vi tar gjerne i mot innspill på våre planer. Vår oppfatning er delvis dannet etter lesning her og på andre foraer der det virker som om de fleste har slått seg til ro med at de må betale en del selv. Hvis det viser seg å være en fullstendig gal oppfatning fra vår side skal vi selvfølgelig forsøke å rette oss etter våre medlemmers ønsker.

Noen vil nok reagere på manglende ambisjoner og engasjement fra FUBs Sentralstyre, men vi har knapt med ressurser og må ikke brenne ut de vi allerede har. Hvis noen ønsker å stå på mer og har tid og ressurser er det fullt mulig å bli med i Sentralstyret og å danne lokallag.

Minner også om at FUB jobber med flere andre viktige saker, som revisjonen av bioteknologiloven - en lov som direkte berører alle oss ufrivillig barnløse som trenger medisinsk behandling for å få barn og der sentrale behandlingsmetoder står i fare for å bli borte, som ICSI og sæddonasjon.

Neste nummer av Utspring er ikke langt unna, der kan du lese mer om hva FUB jobber med for tiden. Men da må du nesten være medlem... (Oppfordring til ennå flere å melde seg inn!)

Lørdagshilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg meldte meg inn i fub for ca en mnd siden. Betalte direkte inn på deres konto både hovedmedlemskap og lokalmedlemskap med en gang. Har ikke mottatt noe i posten siden da. Hva kan ha skjedd.

mvh

og har heller ikke hørt noe. Betalte via nettet.Betalte for over 3 mnd. siden......

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-355422
Del på andre sider

Hei

Jeg meldte meg inn i fub for ca en mnd siden. Betalte direkte inn på deres konto både hovedmedlemskap og lokalmedlemskap med en gang. Har ikke mottatt noe i posten siden da. Hva kan ha skjedd.

mvh

og har heller ikke hørt noe. Betalte via nettet.Betalte for over 3 mnd. siden......

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-355423
Del på andre sider

Gjest Sidsel i FUB

Klem

FUB er en liten organisasjon med begrensede ressurser. Vi har derfor ikke mulighet til å sende ut bekreftelser på innmeldinger til alle nye medlemmer. Pga. egenbetalingssaken har vi fått rundt 250 nye medlemspar i løpet av kort tid. Det blir både dyrt og ressurskrevende å sende ut bekreftelser til alle disse. Håper dere har forståelse for dette.

Hvis dere ikke mottar neste nummer av Utspring som skal komme primo oktober kan dere sende en mail til [email protected].

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-355425
Del på andre sider

Gjest Sidsel i FUB

FUB er en liten organisasjon med begrensede ressurser. Vi har derfor ikke mulighet til å sende ut bekreftelser på innmeldinger til alle nye medlemmer. Pga. egenbetalingssaken har vi fått rundt 250 nye medlemspar i løpet av kort tid. Det blir både dyrt og ressurskrevende å sende ut bekreftelser til alle disse. Håper dere har forståelse for dette.

Hvis dere ikke mottar neste nummer av Utspring som skal komme primo oktober kan dere sende en mail til [email protected].

MVH

Vil bare legge til at vi selvfølgelig er kjempeglade for den store økningen i medlemsmassen og at vårt største ønske er å gi enda bedre service til våre medlemmer. Vi gjør så mye og så godt vi kan innenfor de rammer vi har tilgjengelige.

Skal ta det opp på neste møte om vi skal begynne med å sende ut velkomstbrev til nye medlemmer.

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-356185
Del på andre sider

Annonse

OK, da skal jeg mase litt mer om noe jeg har mast om før: Eggdonasjon.

Du skriver at dere jobber aktivt med revisjonen av bioteknologiloven, "der sentrale behandlingsmetoder står i fare for å bli borte, som ICSI og sæddonasjon."

Jobber dere for at eggdonasjon skal bli tatt inn? Hvis ikke, hva er grunnen til at dere prioriterer sæddonasjon høyere enn eggdonasjon?

(Ellers; jeg synes dere gjør mye bra arbeid, spesielt i "egenandelssaken")

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-356670
Del på andre sider

Hei

Vil bare takke dere for den iherdige innsatsen i forbindelse med egenandel-saken.

Synes det er flere her inne som skyller all sin frustrasjon over dere i FuB, og forstår ikke helt hvorfor. Dere er jo med oss - ikke mot oss!

Tusen takk for at dere er vårt ansikt utad i media. Det er ikke lett å få folk til å stå frem med sine historier, og jeg er ihvertfall kjempeglad for at vi i det hele tatt har et talerør.

Den linjen dere har lagt dere på mht. videre utvikling i egenandel-saken, tror jeg er veldig smart. Folk kan faktisk bli lei av å lese og høre om alle oss "sutrete hormon-bomber" i media hele tiden.

Misforstå meg rett: jeg er absolutt for statlig full-finansiering, men jeg tror at alt til sin tid er klokt.

Stå på!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-356891
Del på andre sider

Gjest Sidsel i FUB

OK, da skal jeg mase litt mer om noe jeg har mast om før: Eggdonasjon.

Du skriver at dere jobber aktivt med revisjonen av bioteknologiloven, "der sentrale behandlingsmetoder står i fare for å bli borte, som ICSI og sæddonasjon."

Jobber dere for at eggdonasjon skal bli tatt inn? Hvis ikke, hva er grunnen til at dere prioriterer sæddonasjon høyere enn eggdonasjon?

(Ellers; jeg synes dere gjør mye bra arbeid, spesielt i "egenandelssaken")

Klipp fra brevet til sosialkomiteen:

"Eggdonasjon:

1. Eggdonasjon er tillatt i de fleste europeiske land, som Storbritannia, Danmark og Finland og vil nå også bli tillatt i Sverige

2. Eggdonasjon er en internasjonal anerkjent behandlingsmetode for barnløse

3. FUB ser ingen vesensforskjeller mellom eggdonasjon og sæddonasjon

4. Det er i praksis en diskriminering av begge kjønn at det er lovlig med sæddonasjon, men ikke med eggdonasjon

FUB ønsker at eggdonasjon skal bli tillatt i Norge."

Dette er utdrag fra et langt brev som i sin helhet blir sitert i neste nummer av Utspring.

Vi hevdet også det samme synspuktet i høringen om denne loven 29.april i år.

Håper det gir deg svar på ditt spørsmål.

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-357342
Del på andre sider

Gjest Sidsel i FUB

Hei

Vil bare takke dere for den iherdige innsatsen i forbindelse med egenandel-saken.

Synes det er flere her inne som skyller all sin frustrasjon over dere i FuB, og forstår ikke helt hvorfor. Dere er jo med oss - ikke mot oss!

Tusen takk for at dere er vårt ansikt utad i media. Det er ikke lett å få folk til å stå frem med sine historier, og jeg er ihvertfall kjempeglad for at vi i det hele tatt har et talerør.

Den linjen dere har lagt dere på mht. videre utvikling i egenandel-saken, tror jeg er veldig smart. Folk kan faktisk bli lei av å lese og høre om alle oss "sutrete hormon-bomber" i media hele tiden.

Misforstå meg rett: jeg er absolutt for statlig full-finansiering, men jeg tror at alt til sin tid er klokt.

Stå på!

Hyggelig med litt støtte. Føler også litt innimellom at vi får mye pepper for ting som vi ikke kan gjøre noe med. Jeg lover, med hånden på hjertet, vi gjør alt vi kan og makter. Jeg synes vi har vært flinke og fått til mye, og de fleste er nok enige med oss i det, men det er alltid slik at vi kunne fått til mer med litt mer innsats og det er vel det noen ønsker og etterlyser!

Takk også for støtten til vår linje i denne saken. Det er som du sier viktig å bli oppfattet som seriøse og ikke sutrete hormonbomber. Vi har fått en posisjon i media og blant politikere som det er veldig viktig å ivareta på best mulig måte.

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-357344
Del på andre sider

Silvana1365380201

Vil bare legge til at vi selvfølgelig er kjempeglade for den store økningen i medlemsmassen og at vårt største ønske er å gi enda bedre service til våre medlemmer. Vi gjør så mye og så godt vi kan innenfor de rammer vi har tilgjengelige.

Skal ta det opp på neste møte om vi skal begynne med å sende ut velkomstbrev til nye medlemmer.

MVH

Hei Sidsel.

Et lite tips i forhold til service til medlemmene:

Personlig synes jeg ikke det viktigste er at dere bruker ressurser på velkomstbrev, selv om dette selvfølgelig vil være veldig hyggelig. Men dere bør absolutt sørge for at nye medlemmer som betaler full konstingent får tilsendt alle utgaver av Utspring for kontingentsåret.

Dersom dette ikke gjøres, bør kontingenten reduseres i forhold til når på året medlemmet melder seg inn.

Ellers er jeg enig i at man skal holde en lav profil, og heller sett inn et skikkelig "støt" når man har "noe å fare med". Alt til sin tid, og dere gjør en flott jobb!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-357359
Del på andre sider

Klipp fra brevet til sosialkomiteen:

"Eggdonasjon:

1. Eggdonasjon er tillatt i de fleste europeiske land, som Storbritannia, Danmark og Finland og vil nå også bli tillatt i Sverige

2. Eggdonasjon er en internasjonal anerkjent behandlingsmetode for barnløse

3. FUB ser ingen vesensforskjeller mellom eggdonasjon og sæddonasjon

4. Det er i praksis en diskriminering av begge kjønn at det er lovlig med sæddonasjon, men ikke med eggdonasjon

FUB ønsker at eggdonasjon skal bli tillatt i Norge."

Dette er utdrag fra et langt brev som i sin helhet blir sitert i neste nummer av Utspring.

Vi hevdet også det samme synspuktet i høringen om denne loven 29.april i år.

Håper det gir deg svar på ditt spørsmål.

MVH

Jeg synes det som stod i utklippet var supert, dvs. stort sett helt på linje med det jeg mener selv.

Jeg må smake litt på "diskriminering av begge kjønn" før jeg gir 100% :)

Dermed går jeg ut fra at dere jobber like hardt for at eggdonasjon skal bli lov, som for at sæddonasjon skal fortsette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-357394
Del på andre sider

Gjest Sidsel i FUB

Hei Sidsel.

Et lite tips i forhold til service til medlemmene:

Personlig synes jeg ikke det viktigste er at dere bruker ressurser på velkomstbrev, selv om dette selvfølgelig vil være veldig hyggelig. Men dere bør absolutt sørge for at nye medlemmer som betaler full konstingent får tilsendt alle utgaver av Utspring for kontingentsåret.

Dersom dette ikke gjøres, bør kontingenten reduseres i forhold til når på året medlemmet melder seg inn.

Ellers er jeg enig i at man skal holde en lav profil, og heller sett inn et skikkelig "støt" når man har "noe å fare med". Alt til sin tid, og dere gjør en flott jobb!!!

Godt forslag, Silvana. Nå skal det legges til at de aller fleste som melder seg inn mottar en infopakke i forkant av innmeldingen. Denne infopakken inneholder de 2-3 foregående numre av Utspring. De som melder seg inn etter 1. oktober får dessuten godskrevet kontingent for hele det neste året. Dette for å ivareta nettopp dette som du tar opp her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-357834
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sidsel i FUB

Jeg synes det som stod i utklippet var supert, dvs. stort sett helt på linje med det jeg mener selv.

Jeg må smake litt på "diskriminering av begge kjønn" før jeg gir 100% :)

Dermed går jeg ut fra at dere jobber like hardt for at eggdonasjon skal bli lov, som for at sæddonasjon skal fortsette...

Litt overforenklet:

Potensielle mammaer som har funnet seg en mann som ikke kan bli pappa har mulighet til det via sæddonasjon, mens potensielle pappaer som har funnet seg en kone som ikke kan bli mamma blir nektet dette via eggdonasjon.

OG Pappaer som egentlig ikke kan bli pappa kan bli det allikevel via sæddonasjon, mens mammaer som ikke kan bli det får ikke mulighet via eggdonasjon.

Her gitt at det er denne behandlingen som er den nødvendige (og at man ikke kan hjelpes ved vanlige assisterte befruktningsmetoder).

Litt komplisert skrevet, men det er slik vi har tenkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-357847
Del på andre sider

Litt overforenklet:

Potensielle mammaer som har funnet seg en mann som ikke kan bli pappa har mulighet til det via sæddonasjon, mens potensielle pappaer som har funnet seg en kone som ikke kan bli mamma blir nektet dette via eggdonasjon.

OG Pappaer som egentlig ikke kan bli pappa kan bli det allikevel via sæddonasjon, mens mammaer som ikke kan bli det får ikke mulighet via eggdonasjon.

Her gitt at det er denne behandlingen som er den nødvendige (og at man ikke kan hjelpes ved vanlige assisterte befruktningsmetoder).

Litt komplisert skrevet, men det er slik vi har tenkt.

Jeg skjønner hva du mener. Noen vil kanskje hevde at den andre gruppen ikke blir diskriminert, siden adopsjon kan være et alternativ for disse.

Men grunnen til at jeg reagerer, er at "diskriminering av begge kjønn" høres ut som diskriminering av alle, og dermed er det per def. ikke diskriminering lenger, og heller ikke et argument. Kanskje "diskriminering av grupper av begge kjønn" er bedre om en vil holde det kort, eller "diskriminering av par med infertil kvinne i forhold til par med infertil mann." Kanskje jeg spikker fliser.

diskrimin|e´re v2 (fra lat. 'atskille', besl med discernere, se *diskré)

1 fag.: se forskjell på, skille fra hverandre d- farger

2 gjøre forskjell på, behandle (en person el. gruppe) urettferdig bli diskriminert på grunn av hudfargen / adj i pr pt: uttalelsen er klart d-nde .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72399-litt-info-fra-fub/#findComment-359495
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...