Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da jeg var 5 fikk jeg fjernet en cyste på en eggstokk. Den var så stor at den hadde ødelagt eggstokken, så også eggstokken ble fjernet. Jeg vet ikke hva slags type det var, men jeg vet at den var så sjelden at legene nesten ikke hadde sett det før. Den var omtrent på størrelse med en grapefrukt, veide ca en halv kilo og var fylt med klar (?)væske. Jeg tror "stilken" på cysten var festet til eggstokken. Jeg vet ikke noe mer om dette enn det som har blitt fortalt meg siden jeg var så liten da jeg hadde den.

Nå er jeg 27, og for en uke siden var jeg til rutinemessig gynekologisk undersøkelse. Jeg fikk vite at jeg hadde en cyste på eggstokken (den ene jeg har igjen) og at jeg skulle komme tilbake til kontroll om tre måneder. Nå er jeg selvfølgelig redd for at jeg har fått tilbake det jeg hadde da jeg var liten, og må fjerne også den andre eggstokken.

Jeg lurer på

-Hva slags cyste tror du jeg hadde da jeg var liten?

-Hvor stor sjanse tror du det er for at det er den typen cyste jeg har fått igjen, eller tror du det er en type som går bort av seg selv?

-Og om cysten må fjernes med operasjon, tror du de også må fjerne den eggstokken jeg har igjen? Hvordan vil det i så fall påvirke meg?

Takk for svar!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72541-cyste-p%C3%A5-eggstokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør undersøke om de fremdeles har journalen din fra den gangen. Der får du sikkert greie på hvilken type cyste du hadde.

Spør legen din om hva han mener om den du har nå!

Om du må fjerne den ene eggstokken du har vil du komme i for tidlig overgangsalder, og du vil ikke kunne få barn!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72541-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-355850
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke opplyse hva type cyste du hadde, men da den tilsynelatende var godartet med klart innhold og hadde en stil kan det ha vært en ’paraovarial cyste’ som er en utvekst fra eggstokken, ofte av en slags rest fra fosterlivet. Helt ufarlig, men den kan dreie eggstokken rundt så den ødelegges.

En normalt fungerende eggstokk danner hver måned ’cyste’ eller eggsekk som blis ca 2 cm i diameter, noen ganger kan de bli større. De kommer og går og er normale og ufarlige. Det finnes også andre typer, i din alder er de nesten alltid godartede.

Jeg tror ikke det er sammenhang mellom det du hadde som barn og din nåværende situasjon.

Hvis man finner det nødvendig å fjerne en slik cyste vil man i nesten alle tilfeller kunne redde eggstokken. Det er nok med 1 eller mindre enn ½ eggstokk for å få til normal eggløsning og hormonproduksjon.

Hvis man fjerner begge eggstokker vil kvinnen ikke kunne bli gravid, kommer i overgangsalderen. Men det er nesten bar ved kreft man gjør en så drastisk operasjon. Man vil i de fleste tilfeller på ultralyd kunne avgjøre om hvilken type cyste som foreligger.

Hvis legen først vil se deg om tre måneder anser han/hun at cysten er av den snille typen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72541-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-356392
Del på andre sider

Jeg kan ikke opplyse hva type cyste du hadde, men da den tilsynelatende var godartet med klart innhold og hadde en stil kan det ha vært en ’paraovarial cyste’ som er en utvekst fra eggstokken, ofte av en slags rest fra fosterlivet. Helt ufarlig, men den kan dreie eggstokken rundt så den ødelegges.

En normalt fungerende eggstokk danner hver måned ’cyste’ eller eggsekk som blis ca 2 cm i diameter, noen ganger kan de bli større. De kommer og går og er normale og ufarlige. Det finnes også andre typer, i din alder er de nesten alltid godartede.

Jeg tror ikke det er sammenhang mellom det du hadde som barn og din nåværende situasjon.

Hvis man finner det nødvendig å fjerne en slik cyste vil man i nesten alle tilfeller kunne redde eggstokken. Det er nok med 1 eller mindre enn ½ eggstokk for å få til normal eggløsning og hormonproduksjon.

Hvis man fjerner begge eggstokker vil kvinnen ikke kunne bli gravid, kommer i overgangsalderen. Men det er nesten bar ved kreft man gjør en så drastisk operasjon. Man vil i de fleste tilfeller på ultralyd kunne avgjøre om hvilken type cyste som foreligger.

Hvis legen først vil se deg om tre måneder anser han/hun at cysten er av den snille typen.

Vennlig hilsen

Tusen takk for godt og informativt svar. Jeg var ganske urolig, men nå skjønner jeg at det ikke er så mye å være redd for.

Takk for hjelpen!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72541-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-356467
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...