Gjest papapia Skrevet 18. september 2002 Skrevet 18. september 2002 Er det vanlig å blø skikkelig mye i flere timer etter at en tann er trukket? Det var en visdomstann oppe som ble trukket, det gikk visst helt problemfritt. Men det stopper ikke å blø, og jeg må spytte i en kopp ca annethvert minutt. Ganske kjedelig, har allerede fylt to stk med blod. Ekkelt. I tillegg blir jeg kvalm av å svelge mitt eget blod... Noen som vet hva som er normalt? 0 Siter
Wilmani Skrevet 18. september 2002 Skrevet 18. september 2002 Hva som vurderes som mye er ganske relativt, mengden blod kjennes som stor når blodet blander seg med spyttet i munnen. Når det blør etter trekking av tann, skal du ikke skylle munnen, og helst ikke spytte ut stadig vekk. Denne fordi blodet i såroverflaten må få en mulighet til å koagulere (levre seg) og danne en "hinne" som forsegler sårflaten. Når du stadig spytter, eller skyller munnen fjerner du noen av de faktorene i sårflaten som gjør at dette skjer. For å stoppe blødningen, skal du legge et sammenrullet stykke gasbind eller (papir-) lommetørkle der tannen er trukket og bite på dette / presse. Blødningen vil da normalt minimaliseres etter 10 minutter. Du bør også holde deg i ro; ikke trene eller gjøre annet hardt fysisk arbeid. Hvis du fortsetter å blø kraftig ettter flere timer, og blødningen ikke stopper etter ovennevnte tiltak, bør du kontakte tannlegen, tannlegevakt eller lege. 0 Siter
Gjest papapia Skrevet 18. september 2002 Skrevet 18. september 2002 Wilmani skrev (På 18.9.2002 den 12.37): Hva som vurderes som mye er ganske relativt, mengden blod kjennes som stor når blodet blander seg med spyttet i munnen. Når det blør etter trekking av tann, skal du ikke skylle munnen, og helst ikke spytte ut stadig vekk. Denne fordi blodet i såroverflaten må få en mulighet til å koagulere (levre seg) og danne en "hinne" som forsegler sårflaten. Når du stadig spytter, eller skyller munnen fjerner du noen av de faktorene i sårflaten som gjør at dette skjer. For å stoppe blødningen, skal du legge et sammenrullet stykke gasbind eller (papir-) lommetørkle der tannen er trukket og bite på dette / presse. Blødningen vil da normalt minimaliseres etter 10 minutter. Du bør også holde deg i ro; ikke trene eller gjøre annet hardt fysisk arbeid. Hvis du fortsetter å blø kraftig ettter flere timer, og blødningen ikke stopper etter ovennevnte tiltak, bør du kontakte tannlegen, tannlegevakt eller lege. Gode råd :-) Jeg fikk med noen "tamponger", skal legge en inn i munnen og slutte å drikke så masse vann... Hadde uansett tenkt å ta det med ro, har gitt beskjed til de i heimen at her skal det stelles og koses med i kveld ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.