Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter en skrekkopplevelse med p-pillen Yasmin lurer jeg naa paa hva slags prevensjon jeg kan bruke.

Jeg er under 30, har normalvekt, er i god form, har aldri roykt og drikker svaert sjelden alkohol. Ingen sykdommer.

Likevel fikk jeg synsforstyrrelser, kvalme, nummenhet i ansikt og v.arm, koordinasjonsprobl. og "forvrengte" hoerselsinntrykk en kveld 5-6 dager etter at jeg begynte med Yasmin. Paa legevakten fikk jeg umiddelbart blodfortynnende.

Konsulterte fastlegen min dagen derpaa, og hun ble svaert forskrekket og fraraadet meg paa det sterkeste aa proeve p-piller igjen.

Saa hva kan jeg da bruke? Har brukt kondom til naa, men vil gjerne vite hvilke andre muligheter jeg har. Oensker et p-middel som forhindrer befruktning - ikke et kombinasjonsmiddel som soerger for at befr. egg ikke fester seg.

P-pute er antagelig utelukket, for det smerter naar kjaeresten min trenger dypt inn i meg. Jeg er vel for "grunn"...

Er p-sproyte et trygt alternativ? Er nemlig blitt redd for aa klusse med hormoner etter Yasmin-opplevelsen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73291-p-pille-ga-blodpropp-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ikke bruke hormonprevensjon, og brukte kondomer i kombinasjon med Persona i en del år. Fungerte veldig bra.

Både Persona og Ladycomp er computere som forteller når du har sikre perioder, og når du bør bruke kondom. Er ikke like sikkert som p-sprøyte og hormonsspiral.

Du kan søke og lese om computerne, bruk søkefunksjonen oppe til høyre.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår at du ble forskrekket og ikke ønsker p-pille, men det er ikke noe i veien for å bruke gestagenholdige prevensjonsmidler som:

Minipille, p-sprøyte eller Implanon som er en 100% sikker hormonstav som legges under huden. Den er netop markedsført og kan brukes av alle. Den hindrer eggløsning.

Pessar må vi heller ikke glemme, det er i all fall ufarlig.

Mon ikke Implanon kan være det beste for deg? Staven holder i tre år og kan fjernes hvis du ønsket å bli gravid.

Vennlig hilsen

Gjest kleopatra...

Jeg kunne ikke bruke hormonprevensjon, og brukte kondomer i kombinasjon med Persona i en del år. Fungerte veldig bra.

Både Persona og Ladycomp er computere som forteller når du har sikre perioder, og når du bør bruke kondom. Er ikke like sikkert som p-sprøyte og hormonsspiral.

Du kan søke og lese om computerne, bruk søkefunksjonen oppe til høyre.

hei jeg ble nettoop gravid med ladycomp så detet vil jeg ikek anbefal..-,hadde sex på kun grønne dager ..likevel skjedd edet..,-brukte den i 3 år og var fornøyd med det, men er svært usikkert altså.

Begynte på yasmin jeg også ..-,og jeg klarer knapt å se..,-jeg er svimmel og vekdig nestemt..,-orker ikke dette mer...skriver et innlegg over!

Jeg er 31 år, og har vært til i år lykkelig uvitende om at jeg har for tykt blod.

Det ble oppdaget etter at fastlegen tok masse prøver av meg i forbindelse med at jeg fikk svangerskapsforgiftning.

Er du sikker på at blodet ditt ikke er for tykt?

For min del er det arvelig, og jeg måtte også ta en gentest.

Jeg har fått vite at jeg ikke kan bruke p-piller, men hormonspiral kan jeg bruke.

Jeg er 31 år, og har vært til i år lykkelig uvitende om at jeg har for tykt blod.

Det ble oppdaget etter at fastlegen tok masse prøver av meg i forbindelse med at jeg fikk svangerskapsforgiftning.

Er du sikker på at blodet ditt ikke er for tykt?

For min del er det arvelig, og jeg måtte også ta en gentest.

Jeg har fått vite at jeg ikke kan bruke p-piller, men hormonspiral kan jeg bruke.

Hei Tonette

Dette var en ny tanke for meg. Takk for tipset!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...