Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen bekkenløsning. Er nå 29 uker.

Første gang jeg fortalte legen min om

smerter i korsryggen, konstanterte han at det var bekkenløsning, men det eneste rådet jeg fikk var å gå i trapper. Jeg gikk i trapper, men det

var jo kjempesmertefullt!

Ved neste kontroll var smertene verre og

jeg hadde nå fått smerter foran i lysken. Legen foreslo så å sykemelde meg, men da jeg ikke er ansatt (jobber noen

timer i uken for min mann) så jeg ingen

hensikt i å sykemelde meg.

Jeg har fortalt legen om mine plager.

Det gjør vondt når jeg nyser,ler,snur meg i sengen, står mer enn 10 min (matlaging f.eks), jeg kan ikke gå tur, en gang

ramlet jeg ut av en plastjolle når jeg

skulle gå ut...jeg greide ikke å løfte

benet, en annen gang ramlet jeg fordi jeg gikk litt for fort.

Nå har jeg fått rekvisisjon til

bassengtrening 2 ganger i uka, men er

dette nok? Jeg var første gang nå på

onsdag(2 dager siden), og jeg har vært

verre siden da.

Nå har jeg en konstant murring i

korsryggen som ikke går over når jeg

ligger heller.

Jeg føler på en måte at legen ikke tar

plagene mine alvorlig, han gir meg ingen

råd.

Hvordan skal jeg forholde meg til plagene i hverdagen?

Jeg hører flere nevner at man skal jobbe

inntil smertegrensen, men jeg har ikke

skjønt når smertegrensen er.Er det når du ikke klarer mer? For da kan man jo presse seg selv ganske langt.

Jeg har prøvd å ta masse hensyn(hvile osv), men har bare blitt verre.

Føler meg som en sytete kjerring

ovenfor mannen min... Ikke kan jeg gjøre det og ikke kan jeg gjøre det... Ofte gjør jeg ting som gjør vondt bare for å slippe å be om hjelp hele tiden. jeg vet liksom ikke hva som er riktig... Det er så mye av de hverdagslige gjøremål som er smertefulle, men jeg kan jo ikke legge meg ned i 3 mnd heller?

Dette ble nok veldig rotete og langt, men jeg trenger en del råd og vink. Håper noen kan hjelpe meg med klare retningslinjer. Hvor skal jeg sette grensene for meg selv og hvor mye bør jeg be om hjelp til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73367-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg fikk beskjed av min lege om å IKKE gå i trapper hvis jeg kunne unngå det. Det virker som at legen din kanskje ikke har så mye erfaring med pasienter med bekkenløsning? På helsestasjonen der jeg går har de brosjyrer om bekkenløsning og hva man kan gjøre for å ikke forverre situasjonen. I tillegg hvis legen din har gitt deg diagnosen bekkenløsning, har du rett til oppfølging hos fysioterapeut fra nå og fram til 6 mnd etter fødsel. Dette burde egentlig legen din vite om..

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73367-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-362737
Del på andre sider

Starter med bassengtreningen: Dette er en veldig fin form for trening når man har bekkenplager. I varmt vann kan man bevege seg mer eller mindre smertefritt og det får igang blodsirkulasjonen i alle de stive musklene man går pga bekkenløsningen. MEN problemet med å bevege seg smertefritt er at man kan bevege seg litt vel mye og få sterkere smerter etter badet. Så mitt råd er at du fortsetter med bassengtreningen, men ta det med ro, og ikke provoser kroppen din.

Når det gjelder behandling ville jeg kostet på meg en time hos kiropraktor. Mange av de som får diagnosen bekkenløsning har i realiteten bekkenlåsning, og dette kan det faktisk gjøres noe med. Det er ikke så lett å kjenne forskjell! Jeg har erfart begge deler.

Ellers så bør du starte hos fysioterapaut, men forsikre deg om at du finner en som virkelig kjenner til bekkenløsning. Det er mye rart der ute! Har du en bekkenløsning kan det nok ikke behandles av en fysio, men du kan få veiledning og behandling for stiv og støl musklatur!

Ikke vær redd for å bevege deg. Det værste du kan gjøre er å ikke røre på deg. Å legge/sette seg ned og tro at det hindrer smerter er å lure seg selv. Kroppen faller ikke fra hverandre. Det bare føles slik!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73367-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-363270
Del på andre sider

Prøv som de andre foreslår kiropraktor. Jeg går der, også når jeg ikke er gravid. Men da jeg nå kom og fortalte at jeg var gravid konstaterte han at jeg hadde en låsning i det han har gitt kallenavn graviditetsvirvelen. Ellers opplevd jeg forrige svangerskap at det var veldig ok å gå til en fysioterapeut som kunne bekkenløsning. Hun hadde både kjent det på kroppen selv, og gått på kurs. Men jeg måtte jo tigge meg til rekvisisjon fra legen. Jeg fortalte legen at jeg trengte råd og veiledning om arbeidsstillinger, slik at jeg ikke ble verre. Siden han også er lege på bedriftshelsetjenesten, så...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73367-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-363294
Del på andre sider

Jeg fikk kjempegod hjelp av det homeopatisk midlet Bellis Perennis C30.

Tok 3 piller som smeltet under tungen 1 gang daglig i 3 dager. Det var nok. Smerten gikk bare over. Kjente litt i ekstremstillinger, men ellers ikke. Det kom tilbake litt 3 mnd etterpå, da bare gjentok jeg kuren.

Hvis du vil prøve får du kjøpt midlet på apotek, reseptfritt.

Ta det i så fall minst 1/2 time unna mat, drikke og tannpuss.

Ellers er det som Poh sier, ikke lurt å gå i trapper. Det er lurt å bære balansert hvis man skal bære noe. Dvs. ha lik tyngde på begge sider. Gå med korte skritt. Og du har krav på fysioterapi-behandling slik Poh beskriver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73367-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-363675
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er ikke enig i alt som blir skrevet her. Du skal ikke gjøre ting som gir smerter, umiddelbart eller senere.

Gå til biblioteket og lån boka "Bekkenløsning - forebygge - avlaste - behandle" (eller noe sånt) av Anne Karin Høidahl. (Tror at dette er riktig navn). Ev andre bøker om bekkenløsning.

Det har ihvertfall gitt MEG mye kunnskaper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73367-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-376052
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...