Gå til innhold

Er psykologen syk selv ?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Alle har en grunn til å studere eller bli noe. Ikke alle grunner er like akseptable. Jeg tror noen psykologer selv har psykiske problemer. Flere yrker er også plaget av "fluer" dvs mennesker som søker til det av egeninteresse. Politiet er særlig plaget med folk som har misforstått kallet og trekkes dit av useriøse grunner. Presteyrket har også utmerket seg.

Det fins flere eksempler på pedofile prester og psykopatiske politifolk.

At mannlige homofile er sterkt reprensentert blant servitører og frisører har sikkert flere registrert, også at mannlige syepleiere har visse tendenser.

he-he

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest søndagskylling

Synes det blir helt teit komme med en sånn hypotese. Selvfølgelig vil det alltid være enkelte personer som har andre motiver i enkelte yrker. Men at dette skal være selve drivkraften i den store sammenhengen blir bak mål. Det er vel de færreste psykologer som "holder ut" i et meget krevende yrke hvis de selv er psykisk syke. Eller for ikke å snakke om komme seg gjennom årelange studier. Men selvfølgelig det finnes unntak i ALLE sammenhenger....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-364529
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Synes det blir helt teit komme med en sånn hypotese. Selvfølgelig vil det alltid være enkelte personer som har andre motiver i enkelte yrker. Men at dette skal være selve drivkraften i den store sammenhengen blir bak mål. Det er vel de færreste psykologer som "holder ut" i et meget krevende yrke hvis de selv er psykisk syke. Eller for ikke å snakke om komme seg gjennom årelange studier. Men selvfølgelig det finnes unntak i ALLE sammenhenger....

Jeg mener -selvsagt- ikke at det er "selve drivkraften i den store sammenhengen", noe sånt antyder jeg ikke engang.

Fantasi har du.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-364537
Del på andre sider

Det er faktisk belegg for å si at psykologistudenter skårer høyere på en personlighetsdimensjon som kalles for nevrotisisme. Men det har ingenting med patologi å gjøre, men er altså grader av målbare personlighetstrekk. Psykisk sykdom er jevnt fordelt i yrkesgrupper, med noe større hyppighet blant de laveste sosioøkonomiske klassene. På den annen side så er det ikke så dumt om en psykolog har kjent litt på kroppen hva psykisk lidelse dreier seg om.

Å kategorisere menn i kvinneyrker som generelt mer feminine eller t.o.m homofile er en slutningsfeil. Begrunnelsen er at stereotypien forsterkes hver gang du ser en feminin mannlig sykepleier eller frisør. Man får aldri motbevist den gale stereotypen fordi man ikke ser eksempler som ikke stemmer med den. Statistikk støtter ikke disse sterotype forestillingene -selv om det høres logisk riktig ut for de fleste av oss.

Men når det er sagt, hva er poenget ditt? Det spiller jo ingen rolle om det er flere mannlige frisører er homofile, eller om psykologen din selv har vært deprimert. Hva så?? Det lukter litt av dine "artige" observasjoner og stadige generaliseringer -du prøver kanskje å være morsom, men du får det ikke helt til, synes jeg..

Hva er en "akseptabel grunn" til å velge studie om ikke livserfaringer som gjør deg interessert i noe kan være det? Konsekvensen skal bli at man skal velge noe man aldri har hatt erfaringer med eller har lyst til å vite noe om? Innlegget ditt virker også respektløst overfor folk som har slitt med psykiske lidelser generelt, de kan jo neppe være i stand til å tenke objektivt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-364565
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Det er faktisk belegg for å si at psykologistudenter skårer høyere på en personlighetsdimensjon som kalles for nevrotisisme. Men det har ingenting med patologi å gjøre, men er altså grader av målbare personlighetstrekk. Psykisk sykdom er jevnt fordelt i yrkesgrupper, med noe større hyppighet blant de laveste sosioøkonomiske klassene. På den annen side så er det ikke så dumt om en psykolog har kjent litt på kroppen hva psykisk lidelse dreier seg om.

Å kategorisere menn i kvinneyrker som generelt mer feminine eller t.o.m homofile er en slutningsfeil. Begrunnelsen er at stereotypien forsterkes hver gang du ser en feminin mannlig sykepleier eller frisør. Man får aldri motbevist den gale stereotypen fordi man ikke ser eksempler som ikke stemmer med den. Statistikk støtter ikke disse sterotype forestillingene -selv om det høres logisk riktig ut for de fleste av oss.

Men når det er sagt, hva er poenget ditt? Det spiller jo ingen rolle om det er flere mannlige frisører er homofile, eller om psykologen din selv har vært deprimert. Hva så?? Det lukter litt av dine "artige" observasjoner og stadige generaliseringer -du prøver kanskje å være morsom, men du får det ikke helt til, synes jeg..

Hva er en "akseptabel grunn" til å velge studie om ikke livserfaringer som gjør deg interessert i noe kan være det? Konsekvensen skal bli at man skal velge noe man aldri har hatt erfaringer med eller har lyst til å vite noe om? Innlegget ditt virker også respektløst overfor folk som har slitt med psykiske lidelser generelt, de kan jo neppe være i stand til å tenke objektivt...

*applaus*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-364582
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ikke tenk så mye på hva jeg vil oppnå, publikumet her er for lite til at noe får globale effekter :-) De to eneste mannlige servitørene jeg kjenner er homo begge to, den eneste mannlige frisøren jeg kjenner er homo, den ene av de to politifolka jeg kjenner er ikke frisk i hodet, den eneste mannlige sykepleieleven er homo, Men psykologen virker frisk, det er hun som påpeker dette her for meg. de to psykiatriske sykepleierne jeg kjenner virker også helt greie, men de er enig med meg i dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-364583
Del på andre sider

Annonse

Ikke tenk så mye på hva jeg vil oppnå, publikumet her er for lite til at noe får globale effekter :-) De to eneste mannlige servitørene jeg kjenner er homo begge to, den eneste mannlige frisøren jeg kjenner er homo, den ene av de to politifolka jeg kjenner er ikke frisk i hodet, den eneste mannlige sykepleieleven er homo, Men psykologen virker frisk, det er hun som påpeker dette her for meg. de to psykiatriske sykepleierne jeg kjenner virker også helt greie, men de er enig med meg i dette.

Men det er jo det som er problemet, at du begrunner i folk DU kjenner eller har møtt. Forandrer du på synet ditt hvis jeg sier at jeg kjenner 20 mannlige sykepleiere hvorav to er homofile, og 50 mannlige frisører og 8 av dem er homofile?

Trolig ikke, og det bekrefter jo bare teorien om stereotyper. For statistikken sier jo som sagt at det ikke stemmer.

Men tilbake til innledningen din -hva er etter din mening akseptable grunner for å velge studium og yrke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-364597
Del på andre sider

"Å kategorisere menn i kvinneyrker som generelt mer feminine eller t.o.m homofile er en slutningsfeil"

Det er vel ikke helt riktig det du sier. Flere undersøkelser har vist at menn i typiske kvinneyrker har en hjerne som fungerer mer som en kvinnes (bruker større og flere deler av hjernen om gangen, flinkere i språk, mer omsorgsfulle), og kvinner i typiske mannsyrker har hjerner som fungerer mer som en manns (bedre matematiske og spatiale evner).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-364796
Del på andre sider

"Å kategorisere menn i kvinneyrker som generelt mer feminine eller t.o.m homofile er en slutningsfeil"

Det er vel ikke helt riktig det du sier. Flere undersøkelser har vist at menn i typiske kvinneyrker har en hjerne som fungerer mer som en kvinnes (bruker større og flere deler av hjernen om gangen, flinkere i språk, mer omsorgsfulle), og kvinner i typiske mannsyrker har hjerner som fungerer mer som en manns (bedre matematiske og spatiale evner).

Men det i seg selv er jo ikke relatert til homofili eller feminine fakter i seg selv..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-364830
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Mange som har opplevd en alvorlig sykdom som barn får et ønske om å bli lege eller sykepleier selv, for å kunne hjelpe andre. På samme måte som de som har opplevd psykiske problemer kanskje lettere får et ønske om selv å bli psykolog. Kanskje fordi man selv har fått hjelp, og har oplevd dyktige psykologer - eller fordi man kanskje ikke fikk hjelp - og vil være der for andre.

Det er jo når man selv opplever behovet for et yrke at man ofte føler lyst til å bli akkurat det - man kjenner at man kan gjøre virkelig nytte for seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-365015
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Mange som har opplevd en alvorlig sykdom som barn får et ønske om å bli lege eller sykepleier selv, for å kunne hjelpe andre. På samme måte som de som har opplevd psykiske problemer kanskje lettere får et ønske om selv å bli psykolog. Kanskje fordi man selv har fått hjelp, og har oplevd dyktige psykologer - eller fordi man kanskje ikke fikk hjelp - og vil være der for andre.

Det er jo når man selv opplever behovet for et yrke at man ofte føler lyst til å bli akkurat det - man kjenner at man kan gjøre virkelig nytte for seg.

Det kan jeg være med på, altså ærlige og respektable grunner. Men hva med en psykopat som vil bli politi ? De er flinke til å sile ut slike, men jeg kjenner en som tydeligvis glapp gjennom :-( gi fyren en dram så ser du det. Jeg fikk hakeslepp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73634-er-psykologen-syk-selv/#findComment-365143
Del på andre sider

• 10 år senere...
AnonymBruker

Det kan jeg være med på, altså ærlige og respektable grunner. Men hva med en psykopat som vil bli politi ? De er flinke til å sile ut slike, men jeg kjenner en som tydeligvis glapp gjennom :-( gi fyren en dram så ser du det. Jeg fikk hakeslepp.

Først tenkte jeg: Er det vanlig at folk greier å skjule slike trekk til vanlig, men at det er vanskeligere for dem å skjule de etter å ha intatt alkohol?

Men;  mange bruker nok alkoholen som unnskyldning for sin oppførsel hvis de oppfører seg dårlig eller stygt mot andre, og at de derfor ikke trenger å skjule trekkene, i og med at de har alkoholen å skylde på.

Jeg leste forøvrig en bok av Henrik Syse der han tar opp dette med at folk er utro i fylla og skylder på fylla. H. Syse skriver at hvis man drikker når man vet at man kan komme til å gjøre noe galt når man er full, så tar man ikke ansvar. En annen ting er at noen kanskje planlegger å gjøre noe galt, og derfor drikker de slik at de kan skylde på alkoholen.

Noen oppfører seg ikke dårlig i det hele tatt når de drikker. Personligheten og ikke alkoholen er vel grunnen i de fleste tilfeller for hvordan folk oppfører seg når de har drukket?

http://bokelskere.no/bok/veier-til-et-godt-liv-filosofiske-tanker-om-hverdagslivets-etikk/21637/

Anonymous poster hash: 014c8...88c

Annonse

Off-off-off topic (hvisker det bare): hei, Ulv! Jeg har savna deg! Enda så kranglete du kan være! Rustne takrenner, bruken av Zalo i alle sammenhenger - du svarer på nesten hva som helst og det er mer enn brukbart!

Du er klar over at dette er en tråd fra 2002?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...