Gjest cizz Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Ja, jeg er klar over at overskriften høres litt skrekkelig ut, men det er overhodet ikke vondt ment.... Situasjonen er nemlig som følger at etter to års utredning og annen behandling er vi kommet fram til at vi nå skal ta et standpunkt om å sette igang med ivf. Sambo er i utgangspunktet kritisk til dette, syns det er litt "unaturlig"o.l.ift naturmetoden. Vi har liksom så lenge nå trodd at vi skulle greie oss selv. Det største ankepunktet er imidlertid at han mener å ha lest at "prøverørsbarna"(hvis jeg nå kan bruke en så politisk ukorrekt betegnelse) er annerledes på en eller annen måte, han husker ikke hva det gjelder nøyaktig, men at de har større fare for å bli syke/født for tidlig/ ett eller annet som ikke er bra hvertfall vi vet ikke akkurat hva. Det er jo naturlig å være engstelig for barnet sitt, at det ikke skal bli friskt e.l. men jeg kan jo ikke forestille meg at det skal være noe spesielt med disse barna i forhold til andre barn(annet enn at foreldrene kanskje har ventet lengre på dem selvsagt :-) )? Den eneste forskjellen er vel måten/stedet selve befruktningen skjer på tenker jeg. Jeg vet at det er større sjanse for flerlingesvangerskap og de komplikasjoner det medfører, men de er vel det samme som i et hvilket som helst annet flerlingesvangerskap. Syns også jeg husker noe om at prøverørsbarna også selv kanskje hadde risiko for nedsatt fruktbarhet, men at dette ble tilbakevist i samme artikkelen som det sto i. Er det noen som vet hva sambo kan ha lest for noe, og hvor man eventuelt kan finne dokumentasjon som motbeviser dette "tullet"? Dette høres sikkert skikkelig merkelig ut, men sånn blir det når man er oppdratt til å klare seg selv for enhver pris, og at det er flaut/feigt/svakt å ta imot hjelp.... Stakkar det er jo ikke lett for han heller, det er jo en stor avgjørelse å ta og man vil ikke overlate noen ting til tilfeldighetene når det gjelder barnet sitt! Man har jo aldri noen garanti for at alt skal gå bra, men... Takknemlig for alle svar og "input"! Håper bare jeg ikke har fått oss til å framstå i et skikkelig dårlig lys.... Hvis det er noe jeg har formulert dårlig og som misforstås, så skal jeg rette det opp så godt jeg kan! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Ja ,det var en fengende overskrift. Min første tanke var jo om prøverørsbarn er grønne for eksempel? Jeg har veldig stor forståelse for problemet ditt, så jeg mener ikke å være frekk med å fleipe som over, men det er mere et et forsøk på å løsne litt på stemningen. Jeg tror nemlig det er det du må gjøre. Når alt ser vanskelig ut så må du se fordelene. Selv om man må ha hjelp til å fullføre en befruktning betyr ikke dette at barna blir annerledes. Det er jo fortsatt et egg og en spermie som skal til. Det skaper et barn med to streker under svaret, det blir ikke en "cocktail" der resultatet er uvisst. Husk også på det at selv om vi hører at helsevesenet er i krise så betyr ikke dette at du er nødt til å bekymre deg. Når du kommer under slik behandling vil du også bli fulgt opp deretter. Gjennom hele svangerskapet vil fosteret bli overvåket slik at en situasjon kan løses umidelbart, og med kunnskap og utstyr som er tilgjengelig nå går det som regel bra. Husk også det at kunstig befruktning er ikke et nederlag, det er en medisinsk gave utviklingen har ført med seg. Du skal ikke så mange årene tilbake før det faktisk hadde vært umulig for dere å bli foreldre. Nå skjer det i mye mindre grad da det har skjedd mye de siste årene. Som et apropos vil jeg gi deg et eksempel vi tok da vi ventet datteren vår. 2 ganger under svangerskapet var det store overskrifter i avisene. " Dårlige rutiner ved sykehus. Mor og Barn døde. Far fortviler" Vi ble jo vettskremte fordi vi så for oss hva vi hadde i vente. Det var altså slik det fungerte i helsevesenet? Vi skulle altså være glad om vi i det hele tatt kom oss i gjennom dette. Men så begynte vi å regne litt på det. Ved sykehuset i fylket vårt er det 7 fødestuer. Det fødes i snitt 5 barn i døgnet. Det er altså 35 barn i uke, 1820 barn i året. Gang dette igjen med landets fylker enten for å få antall barn født pr døgn eller pr år. Ta deretter å tell antall oppslag i mediene for den samme perioden, så vil du se at et slikt oppslag er helt idiotisk. Jeg mener ikke det er galt at avisene slår opp at det er gjordt en kjempetabbe ved et sykehus, men jeg mener det er galt at man som følge av EN tabbe gjordt av EN person lager reportasjer som tilsier at det er likestilt med selvmord å bli gravid i norge siden den dele av helsevesenet er helt på jordet. For å si det enkelt, ikke la deg skremme av negative ting du hører rundt dette, for det er nemlig slik at for hver gang noe går galt så har det vært vellykede resultater i hundretalls, kanskje også tusentalls. Problemet er bare at når noe går som normalt så hører ikke du og jeg om det, men det gjør vi om det går galt slik at det skygger fullstendig, og gir oss en dårlig følelse. Uansett hva du hører, hva du føler eller frykter, ikke la det stoppe deg. Dere høres ut som fornuftige mennesker som har overveid og vært fornuftige, men som har kommet i en lei situasjon. Ta i mot all den hjelp og støtte du kan få fra alle hold og kjemp for å bli en liten familie. Det er en fantastisk ting og det er nydelig å ha et barn å gi kjærlighet, støtte, lærdom og oppmuntring. Jeg må presisere at jeg ikke har noen spesiell kunnskap rundt dette med kunstig befruktning, så jeg er vel ikke berettiget til å gi noen forklaring rundt det, men jeg er et menneske og jeg har vært redd. Nå er det du som er litt redd og da håper jeg mine erfaringer kan være med på å løsne litt på den frykten og gå i gang. Lykke til. Jeg ønsker dere alt godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/#findComment-366330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skaun1365380362 Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Vi som må igjennom prosessen med prøverørsbehandling har mange bekymringer under veis i prosessen. Jeg er ikke kjent med at prøverørsbarna blir noe anderledes enn de som er unnfanget på naturmetoden. Det er imidlertid en noe større fare for for tidlig fødsel med de komplikasjoner dette medfører. Jeg har en datter på to år som er et resultat av prøverørsbehandling. Hun ble født 5 uker for tidlig, men har ingen men av dette. Jeg ønsker dere lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/#findComment-366394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prematur Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Det er en forhøyet risiko for at barnet / barna fødes for tidlig, og premature barn er jo mer utsatt for skader og sykdommer (avhengig av hvor tidlig født de er, fødselsvekt osv). Flerlinger (tvillinger, trillinger..) er oftere resultat av prøverør, og disse er jo også oftere premature. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/#findComment-366396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 I statistikkens verden sammenlikner man antall barn og relaterer dette til unnfangelsesmetoden. Siden det er så forholdsvis mange flerlinger i prøverørssvangerskap, slår disse ut på statistikkene over lav fødselsvekt og andre problemer. Se her, spesielt den artikkelen som heter "Assistert befruktning - en risikofaktor i perinatalt helsearbeid" et stykke ned på siden: http://www.ivf-info.net/Artikkler.htm Denne undersøkelsen har blitt referert "fort og gæli" i tabloidpressen, av typen "Flest prøverørsbarn dør ved fødsel!". Det korrekte er nok at flerlinger fortsatt er en risikofaktor, slik det alltid har vært. Husk på at hvis man ganger et bitte lite tall med en høy faktor, får man fortsatt et veldig lite tall. F.eks. hvis en risiko for ett eller annet normalt er 0,2% og denne risikoen øker med 20, er man fortsatt bare oppe i 4%. Altså er fortsatt 96 barn av 100 helt OK. I noen av de tilfellene hvor årsaken til barnløsheten er dårlig sædkvalitet, bruker man ICSI (den antatt sprekeste sædcellen "tvinges" til å befrukte egget). Hos en liten del av de menn som er ufruktbare på denne måten, skyldes kanskje den reduserte sædkvaliteten et eller annet som kan gå i arv. Et guttebarn unnfanget med ICSI kan derfor _kanskje_ få sædkvalitet under gjennomsnittet. Akkurat som min egen sønn, som er unnfanget på naturlig vis, etter at alle sædprøver hadde vist at det var mikroskopiske sjanser. Men innen han blir voksen, kan andre faktorer ha endret seg radikalt - forurensning, miljøfaktorer i arbeidslivet osv. Man klarer ikke å lage prøverørsbarn dersom faren er helt steril, og det er små marginer. Verdens første IVF-barn, Louise fra Storbritannia, er forøvrig selv blitt mamma - uten hjelp fra helsevesenet. Jeg tror ikke det finnes så mange voksne ICSI-gutter ennå. Det vrimler av IVF-barn både her og på Foreldreforum (jeg har ingen slike selv), så det er bare å spørre dersom du vil høre andres erfaringer. På Foreldreforum finner du også foreldre til noen kronisk syke barn og noen svært premature barn. Jeg har ikke inntrykk av at IVF-/ICSI-barna er overrepresentert i den gruppa. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/#findComment-366401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Enkelt og greit - NEI! De er ikke annerledes. Prøverørsbarn er akkurat som alle andre barn. En nylig utført studie gjort av Sintef (Senter for medisinsk metodevurdering) viste at det ikke er noen forskjell på IVF og ICSI-barn, men at man har funnet en IKKE-SIGNIFIKANT økning i risiko for misdannelser. Det er ikke en type misdannelse som utpeker seg, men mange ulike typer av mindre art. Totalt vil 13 ICSI/IVF barn fødes med alvolige misdannelser hvert år. Dette er en økning i risiko med 1,5 barn med "normal" risiko. Du kan lese resultatene selv på: http://www.oslo.sintef.no/smm/ Klikk på linken om "Barn født etter Intracytoplasmatisk spermieinjeksjon" Med prøverør er det i første rekke to faktorer som man må huske på. Det første er at det er en stor risiko for flerlinger. Ca. 30% av alle IVF/ICSI-graviditeter er tvillinger. Dette kommer av praksisen med å føre tilbake to egg. Hvis man ønsker å unngå dette kan man be om å få tilbakesatt kun ett egg. Tvillinger utgjør et risikosvangerskap og de er oftere født prematurt og med ulike misdannelser/skader. (Som regel går det helt fint!) Den andre faktoren er mors alder. Samfunnet i dag er satt sammen slik at de fleste venter med å starte prosessen med å få barn til de er nærmere 30. Hvis man da ikke blir gravid umiddelbart, men prøver en stund (ett år minimum, de fleste prøver lenger) før man søker hjelp og går gjennom en lang og tidkrevende utredning for så å stå et år eller så i kø så går tiden veldig fort og enden er at man er eldre enn gjennomsnittet når barna endelig kommer. Mors alder er også en risikofaktor for misdannelser. Disse to faktorene tilsammen er det som stort sett utgjør risikoen for misdannelser hos IVF/ICSI-barn. Når det gjelder å overføre dårlig sædkvalitet er dette en teori som man foreløpig ikke har fått sett beviser for, av den enkle grunn at de eldste ICSI-guttene ikke er gamle nok. MEN, det den nevnte rapport sier om dette er at "mikrodelesjoner på Y-kromosomet som genetisk årsak til nedsatt sædkvalitet overføres til neste generasjon". Dvs. at en liten gruppe menn med denne feilen på Y-kromosomet vil overføre dette til en eventuell sønn. Hvor mange dette dreier seg om vet ikke jeg, men det er ufattelig mange årsaker til nedsatt sædkvalitet og dette er kun en av dem. Det vil sikkert kunne undersøkes på Institutt for medisinsk genetikk på feks. Ullevål Sykehus. Det er alltid forferdelig å få et barn som har en eller annen form for skade eller sykdom. Man kan ikke forhindre at slikt skjer, enten man får barn på vanlig måte eller via assistert befruktning. For de av oss som får våre ønskebarn med eller uten hjelp er barna uansett mirakler. At de er assisterte i sin spede begynnelse betyr null og niks. Forresten, folkens. PLEASE ikke bruk uttrykket "kunstig befruktning". Barna er IKKE kunstige og uttrykket er bare med på å stigmatisere ytteligere en fra før av nok stigmatisert gruppe. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/#findComment-366446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sidsel i FUB Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Ja ,det var en fengende overskrift. Min første tanke var jo om prøverørsbarn er grønne for eksempel? Jeg har veldig stor forståelse for problemet ditt, så jeg mener ikke å være frekk med å fleipe som over, men det er mere et et forsøk på å løsne litt på stemningen. Jeg tror nemlig det er det du må gjøre. Når alt ser vanskelig ut så må du se fordelene. Selv om man må ha hjelp til å fullføre en befruktning betyr ikke dette at barna blir annerledes. Det er jo fortsatt et egg og en spermie som skal til. Det skaper et barn med to streker under svaret, det blir ikke en "cocktail" der resultatet er uvisst. Husk også på det at selv om vi hører at helsevesenet er i krise så betyr ikke dette at du er nødt til å bekymre deg. Når du kommer under slik behandling vil du også bli fulgt opp deretter. Gjennom hele svangerskapet vil fosteret bli overvåket slik at en situasjon kan løses umidelbart, og med kunnskap og utstyr som er tilgjengelig nå går det som regel bra. Husk også det at kunstig befruktning er ikke et nederlag, det er en medisinsk gave utviklingen har ført med seg. Du skal ikke så mange årene tilbake før det faktisk hadde vært umulig for dere å bli foreldre. Nå skjer det i mye mindre grad da det har skjedd mye de siste årene. Som et apropos vil jeg gi deg et eksempel vi tok da vi ventet datteren vår. 2 ganger under svangerskapet var det store overskrifter i avisene. " Dårlige rutiner ved sykehus. Mor og Barn døde. Far fortviler" Vi ble jo vettskremte fordi vi så for oss hva vi hadde i vente. Det var altså slik det fungerte i helsevesenet? Vi skulle altså være glad om vi i det hele tatt kom oss i gjennom dette. Men så begynte vi å regne litt på det. Ved sykehuset i fylket vårt er det 7 fødestuer. Det fødes i snitt 5 barn i døgnet. Det er altså 35 barn i uke, 1820 barn i året. Gang dette igjen med landets fylker enten for å få antall barn født pr døgn eller pr år. Ta deretter å tell antall oppslag i mediene for den samme perioden, så vil du se at et slikt oppslag er helt idiotisk. Jeg mener ikke det er galt at avisene slår opp at det er gjordt en kjempetabbe ved et sykehus, men jeg mener det er galt at man som følge av EN tabbe gjordt av EN person lager reportasjer som tilsier at det er likestilt med selvmord å bli gravid i norge siden den dele av helsevesenet er helt på jordet. For å si det enkelt, ikke la deg skremme av negative ting du hører rundt dette, for det er nemlig slik at for hver gang noe går galt så har det vært vellykede resultater i hundretalls, kanskje også tusentalls. Problemet er bare at når noe går som normalt så hører ikke du og jeg om det, men det gjør vi om det går galt slik at det skygger fullstendig, og gir oss en dårlig følelse. Uansett hva du hører, hva du føler eller frykter, ikke la det stoppe deg. Dere høres ut som fornuftige mennesker som har overveid og vært fornuftige, men som har kommet i en lei situasjon. Ta i mot all den hjelp og støtte du kan få fra alle hold og kjemp for å bli en liten familie. Det er en fantastisk ting og det er nydelig å ha et barn å gi kjærlighet, støtte, lærdom og oppmuntring. Jeg må presisere at jeg ikke har noen spesiell kunnskap rundt dette med kunstig befruktning, så jeg er vel ikke berettiget til å gi noen forklaring rundt det, men jeg er et menneske og jeg har vært redd. Nå er det du som er litt redd og da håper jeg mine erfaringer kan være med på å løsne litt på den frykten og gå i gang. Lykke til. Jeg ønsker dere alt godt. Dette var et virkelig flott og reflektert svar, Pappa Bjørn, men kan jeg be deg om en tjeneste? Vær så snill å ikke bruke uttrykket "kunstig befruktning". Begrepet er gammeldags og feilaktig. Det er satt sammen av "kunstig inseminasjon" og "befruktning utenfor kroppen", som er de tidligste begreper benyttet om assistert befruktning (som f.eks. i den første bioteknologiloven og Lønning I-utvalgets rapport fra 1987). Fagmiljø og pasienter benytter i dag "assistert befruktning", som er en oversettelse av det engelske begrepet Assisted Reproductive Techniques (ART), og som også regnes som den korrekte måten å omtale behandlings-metoden. Det er ingenting kunstig med de barna som fødes etter slik behandling, men deres start mot livet var assistert. "Kunstig befruktning" skaper feilaktige assosiasjoner om behandlingsmetoden som ingen er tjent med at benyttes videre i fremtiden. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/#findComment-366448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappa Bjørn Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Dette var et virkelig flott og reflektert svar, Pappa Bjørn, men kan jeg be deg om en tjeneste? Vær så snill å ikke bruke uttrykket "kunstig befruktning". Begrepet er gammeldags og feilaktig. Det er satt sammen av "kunstig inseminasjon" og "befruktning utenfor kroppen", som er de tidligste begreper benyttet om assistert befruktning (som f.eks. i den første bioteknologiloven og Lønning I-utvalgets rapport fra 1987). Fagmiljø og pasienter benytter i dag "assistert befruktning", som er en oversettelse av det engelske begrepet Assisted Reproductive Techniques (ART), og som også regnes som den korrekte måten å omtale behandlings-metoden. Det er ingenting kunstig med de barna som fødes etter slik behandling, men deres start mot livet var assistert. "Kunstig befruktning" skaper feilaktige assosiasjoner om behandlingsmetoden som ingen er tjent med at benyttes videre i fremtiden. MVH *Legger seg flat* For en som ikke har noen befatning med dnne problemstillingen til daglig er det nok lett å bruke gal terminologi. Du har selvsagt helt rett i det du sier. Det er fint at en blir minnet på sånne ting. Det viser engasjement noe som er flott for cizz og andre i denne situasjonen akkurat nå, og selvfølgelig til enver tid. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/#findComment-366457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonymus Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Vår prøverørsgutt er verdens nydeligste!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73894-er-pr%C3%B8ver%C3%B8rsbarna-annerledes/#findComment-366580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.