Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For ca. seks måneder siden ble jeg undersøkt vha. koloskopi ifm.blødninger fra endetarmen. Dette viste seg heldigvis å være hemorrider, men under selve undersøkelsen ble det også konstatert utposing på tarmen. Ifølge legen som undersøkte meg er dette noe som en finner stadig oftere, også i yngre personer - er selv 51.

Hva skyldes disse utposingene? Er det en forløper for tarmkreft? Hva kan jeg selv gjøre og hva bør jeg være oppmerksom på? Har nokså følsom mage og ting som jerntabletter, enkelte medisiner / kosttilskudd kan ofte medføre "løs mage"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73910-utposing-p%C3%A5-tarmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

En av tre personer over femti år har utposninger på tykktarmen. Utposningene skyldes at tarmveggen blir mindre elastisk med årene og derfor gir litt etter. De er å anse som rynker på tarmen og er stort sett like uskyldige som de rynkene man får i huden.

Hvis avføringen er treg skyver tarmmusklene den videre med stor kraft. Dette trykket er en annen årsak til at det danner seg utposninger. Det er derfor lurt å holde avføringen myk. Rikelig med grønnsaker og drikke samt jevnlig mosjon er stikkord i denne sammenhengen.

Den medisinske betegnelsen for utposninger er divertikler. Årsaken til at man påviser slike hyppigere enn tidligere er nok at vi generelt lever et mer stillesittende liv enn før, og at kostholdet inneholder lite fiber.

Divertikler medfører sjelden noen symptomer. De fleste mennesker er ikke klar over at de har dem, og utposningene oppdages gjerne tilfeldig i forbindelse med en kikkertundersøkelse av tarmen (koloskopi).

Det hender imidlertid at divertikler blir betente. Tilstanden kalles divertikulitt, og omkring 10 – 25 prosent av personer med slike utposninger opplever dette. Typiske symptomer er feber og smerter nederst til venstre i magen. Sykdommen kommer "snikende", og de fleste pasientene med divertikulitt har følt seg utilpass noen dager før de oppsøkte lege. Den blir iblant omtalt som ”venstresidig blindtarmbetennelse” og behandles med antibiotika, flytende kost og sengeleie. Operasjon er som regel ikke nødvendig.

Divertikler kan også forårsake forbigående tarmblødninger. Det skjer hos cirka en av syv personer og krever oftest ingen behandling. Ved større blødninger er det nødvendig med innleggelse i sykehus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...