Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et ganske banalt spørsmål som jeg enda ikke har greid å få svar på. Samboeren min og jeg har prøvd å bli gravid i en tid, men har enda ikke lyktes. Menstruasjonen min har vært noe uregelmessig. Det jeg da lurer på er følgende: Er det menstruasjonen som kommer 14 etter eggløsning, eller er det eggløsning som kommer ca 14 dager etter menstruasjon dersom man har normal syklus? Spurt på en annen måte: Dersom jeg har eggløsning vil menstruasjonen alltid være fjorten dager etter dette, eller vil eggløsningen "alltid" være fjorten dager etter 1 menstruasjonsdag. Jeg forutsetter her normal syklus. Jeg testet eggløsningen hos lege forrige gang, den kom til "normal" tid. Jeg skulle hatt menstruasjon på mandag(23.09) Den har ikke kommet. Dette trodde jeg liksom ikke var "mulig" dersom man ikke er gravid (noe jeg ikke er)? Håper du forstår hva jeg mener, føler meg nemlig litt forrvirret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74135-menstrusjon-og-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er menstruasjonen som kommer ca 14 dager etter eggløsningen. Du kan regne med å kunne bli gravid i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen eller evt dagen derpå. Det er tilstrekkelig ,med samleie 2-3 ganger per uke. En forsinket menstruasjon kan bety at man har vært meget tidlig gravid og at graviditeten ikke utviklet seg videre, altså en meget tidlig abort. Det skjer ganske ofte, har man etterhvert erfart.

Jeg vet ikke helt hva du mente med ’testet eggløsning hos legen’. En eggløsningstest (clearplan) kan gi utslag ca 1 døgn før eggløsning.

Vennlig hilsen

Det er menstruasjonen som kommer ca 14 dager etter eggløsningen. Du kan regne med å kunne bli gravid i seks dager som avsluttes eggløsningsdagen eller evt dagen derpå. Det er tilstrekkelig ,med samleie 2-3 ganger per uke. En forsinket menstruasjon kan bety at man har vært meget tidlig gravid og at graviditeten ikke utviklet seg videre, altså en meget tidlig abort. Det skjer ganske ofte, har man etterhvert erfart.

Jeg vet ikke helt hva du mente med ’testet eggløsning hos legen’. En eggløsningstest (clearplan) kan gi utslag ca 1 døgn før eggløsning.

Vennlig hilsen

Jeg leser at eggløsning er 14 dg før menstruasjon. Hvordan kan jeg vite når jeg har eggløsning når menstruasjonen varierer fra 4 uker til også å ha opphold til 6 - 7 uker?? Menstruasjonen har aldri vært regelmessig. Har 2 barn (15 og 1 år) og vil ha barn nr. 3 raskt. Har prøvd i 1/2 år nå.

Jeg leser at eggløsning er 14 dg før menstruasjon. Hvordan kan jeg vite når jeg har eggløsning når menstruasjonen varierer fra 4 uker til også å ha opphold til 6 - 7 uker?? Menstruasjonen har aldri vært regelmessig. Har 2 barn (15 og 1 år) og vil ha barn nr. 3 raskt. Har prøvd i 1/2 år nå.

Du kan søke og lese mye om dette på nettet. Det finnes eggløsningstester (apoteket), du kan følge med på skjede-slimet som endrer seg gjennom syklusen, du kan måle temperaturen som endrer seg osv. Gjør et søk, så finner du masse om emnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...