Gå til innhold

Søvnproblemer og nattsvette etter svangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen Mir

Jeg er 41 år og fødte tvillinger for 5 mnd siden. De ble til etter 8 mnd på Gonal F grunnet dårlige/manglende eggløsninger. Jeg fullammer begge.

De siste 2 mnd har jeg hatt mye søvnløshet og kraftig nattsvette. Jeg er ikke deprimert (mer enn normalt) og har hele tiden følt at problemet har vært hormonellt betinget. Jeg har aldri hatt søvnproblemer.

Da jeg kontaktet gynekologen min og nevnte dette, fnøs han av min antagelse og ga meg resept på Vallergan i steden. Jeg tør ikke ta ikke det pga. ammingen.

Leste tilfeldigvis ett svar du har gitt her tidligere om lavt østrogennivå etter fødsel og før mens.

Finnes det noen behandling eller må jeg vente til mensen er tilbake? Jeg vurderer å kutte ut ammingen fordi jeg trenger jo søvn!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mye av det som skjer etter en foedsel med hensyn til hormoner likner det som skjer i overgangsalderen. Det ser imidlertid ut til aa gi seg tidligere, uten hormontilskudd. Jeg vil ikke anbefale deg hormontilskudd, utover lokal oestrogen (Ovesterin) til bruk i skjeden ved saarhet ved samleie. Jeg synes ikke det er en god ide aa kutte ut ammingen, men kanskje du i stedet skal gi tillegg (groet ?) paa kvelden. Hvis du stopper nattamming vil mensen og hormonene gjerne komme tilbake.

Vennlig hilsen

Mette Moen, Gynekolog

Mye av det som skjer etter en foedsel med hensyn til hormoner likner det som skjer i overgangsalderen. Det ser imidlertid ut til aa gi seg tidligere, uten hormontilskudd. Jeg vil ikke anbefale deg hormontilskudd, utover lokal oestrogen (Ovesterin) til bruk i skjeden ved saarhet ved samleie. Jeg synes ikke det er en god ide aa kutte ut ammingen, men kanskje du i stedet skal gi tillegg (groet ?) paa kvelden. Hvis du stopper nattamming vil mensen og hormonene gjerne komme tilbake.

Vennlig hilsen

Mette Moen, Gynekolog

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...