Gå til innhold

Urimelig?

Gjest Den voksne lillesøsteren

Anbefalte innlegg

Har tenkt å stille dette ultimatum for typen min, er dette urimelig??

Her er hele historien i korte drag: han er i tyveårene, eg tre år yngre, han han en lillesøster i barnehagelader som bor med hans mor og stefar.

Han er veldig glad i søsteren sin, og flink med henne. Tar henne med ut ofte, kjøper dyre ting til henne og er rett og slett verdens kuleste storebror!

Han sier HUN er det beste som har sjedd han og sjer det noe med henne så vet han ikke hvordan han kan overleve, derfor forundrer det meg at:

Faren er en elendig far, det vet alle, han drikker for mye, har muligens slått moren og takler ikke å ha ungen alene. Typen min liker han over hodet ikke! Moren, som da er deres felles mor, er fantastisk med ungen- så lenge hun er edru.

Hun drikker for mye og for ofte. Ikke på langt så gale som faren, men eg har selv sett henne full en lørdagsformiddag der hvor hun hadde jentungen hjemme!

Hele slakten har prøvd å få henne vekk fra han, slik at hun kan leve normslt. De mener hun bare drikker på grunn av han, drikke med han osv..

Eg vokste selv opp i et hjem hvor far drakk så eg synest dette er grusomt, tyoen min liker det ikke men eg mener han kunne gjort mer for søsteren an han gjør. muligens så ingorerer problemet for å lure seg selv til å tro at det ikke finnes.

Er eg urimelig om eg gir han ultimatumet:tar han ikke et skikkelig opprør med moren sin og bedrer forholdene for søsteren så slår eg opp?

Han har prøvd å snakke med henne, det vet eg, faktisk har hele slekten, hennes søstre, (tante) mor (begges mormor) osv. Eg tror hun er flau og derfor somregel nekter eller sier at hun skammer seg over det og vil ikke snakke mer om det. Typen min sier at hadde det ikke vært for søsteren så hadde han brutt all konakt med henne til hun hadde slått opp med kjæresten sin og sjerpet seg. Men alikevel hun drikker og barnet er hjemme. Er det urimelig av meg å trur han med å miste meg slik at søsteren skal få det bedre?

Sefølgelig må eg være klar til å ta konsekvensene gjør han det ikke, men det er eg! Eg er grenseløst glad i han, men orker ike være inblandet i en slik familie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er en kamp du må være forberedt på å tape. Han velger nok fort bort deg om det er fare for at han blir presset til å ta et oppgjør med familien sin.

Dere burde søke hjelp utenfra SAMMEN.

Om du stikker har jentungen det kanskje enda verre og det er vel ikke din mening?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-374641
Del på andre sider

Det der er en kamp du må være forberedt på å tape. Han velger nok fort bort deg om det er fare for at han blir presset til å ta et oppgjør med familien sin.

Dere burde søke hjelp utenfra SAMMEN.

Om du stikker har jentungen det kanskje enda verre og det er vel ikke din mening?

Vel, eg kommer fremdeles til å kjempe for jenten, men da utenom at familien vet om det. Barnevernet bør jo være det siste man gjør, men eg ser snart ikke flere muligheter. Hun er en god mor men må slutte å drikke og det har hun fått høre så mangen ganger.

Å kjempe med han, finnes ikke noe som eg har mer lyst til, men han snakker lite om det, vet ikke hvor gale det er å vokse opp slik (noe eg vet) dessuten er hun jo så gald i moren sin og blablabla.

EWg har desverre ikke andledning til å fortelle om min egen erfaring til han, men eg har fortalt hvordan slike barn har det generelt og hva som sjer med de når de vokser opp. (selv er eg deprimert)

Eg klarer ikke å være i en famile der slikt blir godtatt uten kamp. Joda de har prøvd å snakke med både moren og sønnen, men uten resultat. Eg vurderer også å snakke med moren men vet ikke helt hvordan eg skal gå frem og hvordan eg skal få anledning til å snakke med henne alene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-374651
Del på andre sider

Vel, eg kommer fremdeles til å kjempe for jenten, men da utenom at familien vet om det. Barnevernet bør jo være det siste man gjør, men eg ser snart ikke flere muligheter. Hun er en god mor men må slutte å drikke og det har hun fått høre så mangen ganger.

Å kjempe med han, finnes ikke noe som eg har mer lyst til, men han snakker lite om det, vet ikke hvor gale det er å vokse opp slik (noe eg vet) dessuten er hun jo så gald i moren sin og blablabla.

EWg har desverre ikke andledning til å fortelle om min egen erfaring til han, men eg har fortalt hvordan slike barn har det generelt og hva som sjer med de når de vokser opp. (selv er eg deprimert)

Eg klarer ikke å være i en famile der slikt blir godtatt uten kamp. Joda de har prøvd å snakke med både moren og sønnen, men uten resultat. Eg vurderer også å snakke med moren men vet ikke helt hvordan eg skal gå frem og hvordan eg skal få anledning til å snakke med henne alene.

Jeg kan ikke gi noen andre råd enn å kontakte barnevernet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-374868
Del på andre sider

et lsikt ultimatum fører deg inn på "årets vits-liste". du kan ikke sette et slikt ultimatum til din kjøre, han vil som nevnt under her velge deg bort før du rekker å tenke deg om. blod er tykkere enn vann, og dette gjelder faktisk noen som ikke p.t er i din familie.

Hva hadde du tenkt dersom han kom med et slikt (teit) utlimatum til deg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-374871
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mor til 5 barn

Jeg kan ikke gi noen andre råd enn å kontakte barnevernet.

Jeg er helt enig med Nyco. Det er jo din plikt å kontakte barnevernet når du er så nær familien og ser hva som foregår. En mor som drikker er jo ikke en god mor for barnet sitt. Jeg er sjokkert over familien som ser dette her og ikke gjør noe. De er skyldige alle sammen. Ring barnevernet umiddelbart!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375054
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Nyco. Det er jo din plikt å kontakte barnevernet når du er så nær familien og ser hva som foregår. En mor som drikker er jo ikke en god mor for barnet sitt. Jeg er sjokkert over familien som ser dette her og ikke gjør noe. De er skyldige alle sammen. Ring barnevernet umiddelbart!

Vel det var neste pungt på listen min, får ikke sønnen henne til å sjønne alvoret så kontakter EG barnevernet. Har ikke lyst til å lage et helvete for de, men ungen har det faktisk best hos moren, men hun kan ikke drikke!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375281
Del på andre sider

et lsikt ultimatum fører deg inn på "årets vits-liste". du kan ikke sette et slikt ultimatum til din kjøre, han vil som nevnt under her velge deg bort før du rekker å tenke deg om. blod er tykkere enn vann, og dette gjelder faktisk noen som ikke p.t er i din familie.

Hva hadde du tenkt dersom han kom med et slikt (teit) utlimatum til deg?

Oki, så du tror han vil velge at eg gjør det slutt og at lillesøsteren fortsetter å bo i et hjem med for mye alkohol?

God mulig du har rett ja, men eg har prøvd å forklare han at det ikke er ideelt for noen å vokse opp slik og han sier han er ening, men alikevel gjør ingenting!

Eg kan ikke være i en familie som er slik, om eg fikk barn selv og var uegnet som mor så håper eg for guds skyld at noen forteller meg det slik at eg kan sjerpe meg, eller at barneværnet tar barne bort til eg er skikket som mor igjen. Målet til barneværnet er slik eg har forstått det ikke å ta flest mulig barn vekk fra foreldrene, men å hjelpe barn i en uheldig sitvasjon.

Det kan være å sende foreldrene på avrusing, gi psykolighjelp, eller sende barne til noen andre dersom foreldrene er totalt uegnet!

Moren elsker datteren sin det vet eg, kommer barneværnet får hun nok panikk for å miste henne og sjerper seg.

Hva annet kan eg gjøre da, er ikke min mor, men hannes, det bør være hans ansvar, eg prøver å ikke blande meg for mye inn og la tanter og resten av familien ordne opp, men når de ikke gjør det så må noen andre ta affere, bare vi som har vokst opp i et slikt hjem selv vet hvor jævlig det er!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375288
Del på andre sider

Oki, så du tror han vil velge at eg gjør det slutt og at lillesøsteren fortsetter å bo i et hjem med for mye alkohol?

God mulig du har rett ja, men eg har prøvd å forklare han at det ikke er ideelt for noen å vokse opp slik og han sier han er ening, men alikevel gjør ingenting!

Eg kan ikke være i en familie som er slik, om eg fikk barn selv og var uegnet som mor så håper eg for guds skyld at noen forteller meg det slik at eg kan sjerpe meg, eller at barneværnet tar barne bort til eg er skikket som mor igjen. Målet til barneværnet er slik eg har forstått det ikke å ta flest mulig barn vekk fra foreldrene, men å hjelpe barn i en uheldig sitvasjon.

Det kan være å sende foreldrene på avrusing, gi psykolighjelp, eller sende barne til noen andre dersom foreldrene er totalt uegnet!

Moren elsker datteren sin det vet eg, kommer barneværnet får hun nok panikk for å miste henne og sjerper seg.

Hva annet kan eg gjøre da, er ikke min mor, men hannes, det bør være hans ansvar, eg prøver å ikke blande meg for mye inn og la tanter og resten av familien ordne opp, men når de ikke gjør det så må noen andre ta affere, bare vi som har vokst opp i et slikt hjem selv vet hvor jævlig det er!

tror nok ikke at han ønsker at søsteren skal bo hos alkoholiserte foreldre, men dersom han får valget mellom familie og deg, så tror jeg valget faller på familie. da har han i alle fall mulighet til å påvirke og ta ansvar, den muligheten frafaller dersom valget faller på deg. derfor er det nok bedre å ha litt enn ingenting.

ser helt klart poenget ditt, men det er strengt tatt ikke noen du kan gjøre, bortsett fra å støtte ham og være der for ham og søstern. (har nemlig noe erfaring med problemet selv, men den diskusjonen gidder jeg ikke ta her)

så hvis du virkelig er glad i kjæresten din, vær der for ham, støtt ham og bruk tid på og med ham og søstern. det er mitt eneste råd til deg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375317
Del på andre sider

Vel det var neste pungt på listen min, får ikke sønnen henne til å sjønne alvoret så kontakter EG barnevernet. Har ikke lyst til å lage et helvete for de, men ungen har det faktisk best hos moren, men hun kan ikke drikke!!

Du kan gå frem på to måter;

1. Ta kontakt med barnevernet og inngi en bekymringsmelding. Du bør da vurdere om du ønsker å være anonym eller ikke. Hvis du velger å ikke være anonym så vil jeg tro at barnevernet er mer eller mindre forpliktet til å se på saken

2. ta kontakt med barnevernet for anonym rådføring (hvor angjeldende familie også er anonym). Barnevernet kan gi råd om hva som er fornuftige tiltak (det finnes fornuftige mennekser i barnevernet), og særlig sett i lys av den rollen du er i så kan det kanskje være en fornuftig start.

- Hvis barnet går i barnehage er forøvrig barnehagen forpliktet til å inngi bekymringsmelding hvis slike forhold avdekkes av barnehageansatte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375346
Del på andre sider

tror nok ikke at han ønsker at søsteren skal bo hos alkoholiserte foreldre, men dersom han får valget mellom familie og deg, så tror jeg valget faller på familie. da har han i alle fall mulighet til å påvirke og ta ansvar, den muligheten frafaller dersom valget faller på deg. derfor er det nok bedre å ha litt enn ingenting.

ser helt klart poenget ditt, men det er strengt tatt ikke noen du kan gjøre, bortsett fra å støtte ham og være der for ham og søstern. (har nemlig noe erfaring med problemet selv, men den diskusjonen gidder jeg ikke ta her)

så hvis du virkelig er glad i kjæresten din, vær der for ham, støtt ham og bruk tid på og med ham og søstern. det er mitt eneste råd til deg...

Oki, tor du har missforstått meg, sier ikke at han skal bryte kontakten med søsteren eller moren sin, de er jo familien hans:-)

Det eg sier er, enten så får han fikse opp i dette med alkoholforbruket til moen og stefaren og bedre forholdene for søsteren, eller så stikker eg, men eg vil sefølgelig kjempe for søsteren.

Være snill jente, prøve å støtte han og oppmuntre han til å hjelpe, sefølgelig hadde det vært ideelt, men eg føler at eg ikke har gjort annet det siste halve året.

Hva andre muligheter har eg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375352
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke ditt ansvar og du bør ikke blande deg for mye inn. Uansett om det er vondt å bare se på.

Og et slikt ultimatum er ingen god idè. Generelt bør en unngå å presse noen på den måten. Og det er jo faktisk ikke typen din sitt ansvar heller.

Prøv heller å oppfordre han til å ta kontakt med barnevernet. Gjør du det bak hans rygg vil han sannsynligvis forlate deg.

Hadde jeg fått et ultimatum om noe som ikke berørte meg personlig hadde jeg dumpet deg før du hadde fullført setningen.

En fanger som kjent flere fluer med honning enn med edikk. Prøv heller med deg gode. Støtt han, uansett hva han velger å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375468
Del på andre sider

Hadde jeg levd sånn som typen din og kjæresten hadde stilt meg det ultimatumet hadde jeg sagt "stikk".. Dette har ikke du noe med, så hold deg bak typen din - la han styre med sin families problemer.. Det der er ikke bare å gjøre sånn og sånn.. Enkelte ting kan man ikke endre på, i hvert fall ikke sånn som du fremstiller det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375641
Del på andre sider

Oki, tor du har missforstått meg, sier ikke at han skal bryte kontakten med søsteren eller moren sin, de er jo familien hans:-)

Det eg sier er, enten så får han fikse opp i dette med alkoholforbruket til moen og stefaren og bedre forholdene for søsteren, eller så stikker eg, men eg vil sefølgelig kjempe for søsteren.

Være snill jente, prøve å støtte han og oppmuntre han til å hjelpe, sefølgelig hadde det vært ideelt, men eg føler at eg ikke har gjort annet det siste halve året.

Hva andre muligheter har eg?

ikke mange er jeg redd...

for som du ser selv, vi som utenforstående kan gjøre særdeles lite med problemet, det er i alle fall min erfaring. jeg har i alle fall innsett at jeg må jobbe i det stille, prøve å påvirke, være der. men innerst inne så har jeg vel kanskje gitt opp. resignert om du vil. er aldri morsomt med svigerforeldre som drikker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-375747
Del på andre sider

Ørkenvandreren

Javisst pokker er du urimelig!

Ut fra hva du skriver, forsøker han å gjøre det beste ut av situasjonen; han tar seg av søsteren sin, og har diskutert saken med moren. Hva mer kan du forvente? Det eneste jeg ser, er at han kunne tatt en prat med barnevernet om omsorgssvikt. Du burde støtte ham, ikke true ham på den måten du tenker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-376939
Del på andre sider

Støtt han, få han til å ta en liten prat med en barnevernskonsulent eller en rådgiver på sosialkontoret. Det kan gjøre at denne typen din og søsteren hans får et helt nytt liv. Slik situasjonen er hjemme der, har ingen barn godt av å vokse opp i.

Tusen takk for at du er enig med meg, ingen barn skal behøve å vokse opp slik!

Eg har nevnt barnevernet for han, men eg tror ikke at han likte tanken. Han ser ikke alvoret i det for siden ungen virker okey (eg mener hun henger etter gjevnaldrene og er ekstremtbortskjemt, og eg er den med mest erfaring med barn) Men det at ungen virker normal og at hun har det bra kan eg utifra egen erfaring si at eg vet at ikke stemmer.

De få gangene han prøver å snakke med moren om det så bare snakker hun det vekk, går utifra at hun er flau, og det er jo nesten forståelig, men kan vel ikke godtas?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74721-urimelig/#findComment-378461
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...