Gå til innhold

Hvordan skal jeg gripe det an?


bror

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret for lillesøstren min. Hun er i begynnelsen av 20 årene. Hun har virkelig tatt av seg de siste månedene. Fra å være normalt proporsjonert til nå nesten å være radmager. Hun spiser utrolig små porsjoner og er velig forsiktig med hva hun spiser. Personligheten er sterkt forandret. Fra å nesten ikke bry seg om sitt og andres utseende, er hun nå nesten overdrevet opptatt av sminke og klær. Hun er mye vanskeligere å komme inn på nå en tidliger. Hun har mistet mensen og benytter avføringsmiddel. Det er ikke noen tvil om at hun har eller er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse. Jeg har også snakket med andre om dette som har tenkt de samme tankene uavhegig av meg.

Jeg er veldig glad i henne å ønsker å hjelpe henne. Jeg har alt for lite kunnskap om hvordan jeg bør gripe det ann og hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne. Er redd for at hun skal stenge meg ute dersom jeg missbruker tilliten hennes og ikke griper probemet ann på riktig måte. Jeg trenger rett og slett litt veiledning. Hun bor ikke i Norge, noe som kompliserer det hele en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære bror! Det er fint at du bryr deg om din søster- som regel er det den nærmeste familie som kan gi best hjelp da de kjenner hverandre best, dersom det er et greit forhold mellom deg og din søster vel og merke. Det er viktig som du selv sier at du ikke misbruker tilitten som hun har til deg. Da hun bor i utlandet kunne det kanskje være en mulighet å skrive et brev til henne om at du er bekymret for henne- og hva hun mener eller hvordan hun tror du kan hjelpe henne. Det er dessverre slik at mange som sliter med en sf avviser hjelp, de har også selv vanskelig for å innse at de har et problem. Dersom du skriver, ringer til henne er det viktig at du legger vekt på at dette blir mellom dere, men at du opplever at hun trenger hjelp. Det kan ta sin tid før hun kanskje er villig til å ta i mot hjelp fra deg eller andre, men det er viktig at du ikke gir opp likevel. Samtidig skal du også passe på deg selv, for at det ikke blir for vanskelig for deg. Du kan få mye informasjon og råd hvis du kontakter Interessegruppa for kvinner med spisefosrtyrrelser-IKS, tlf.22422222 eller Anorexia/Bulimiforeningen-ABF, tlf. 55326260.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...