Gå til innhold

Å fjerne eggstokkene....

Anbefalte innlegg

Gjest velger å være anonym nå

Jeg kjøpte KK i dag, og bladet hadde et ekstra bilag om bryskreft. Her stod det at sjefslege Rolf Kåresnes råd mot brystkreft er å få barn før fylte 20 år og fjerne eggstokkene....

Jeg kan ikke bli gravid, og nå som vi har adoptert har jeg heller ikke noe ønske om å bli gravid. Jeg sliter med PCOS og fører en evig kamp mot bl.a kilo, kviser, uønsket hårvekst og uregelmessige og kraftige mensturasjoner.

I morgen skal jeg til gynekologen, pga PCOS'en, og da jeg leste i KK slo det meg at jeg skulle spørre om dette med å fjerne eggstokkene. Farmor døde av brystkreft, og vi har også flere andre tilfeller av kreft i familien. Jeg vil heller være uten eggstokker enn uten pupper...

Jeg har søkt en del på nettet for å finne ut om dette å fjerne eggstokker - bivirkninger etc, men jeg synes ikke jeg finner så mye om det som jeg skulle ønske. Er det noen som har noen tips om evnet (les: er flinkere til å søke enn meg).

Ønsker også innspill for og i mot å fjerne eggstokker. Da tenker jeg ikke på "få barn"-delen. Det er jeg ferdig med :-) Tenker mer på helseaspektet.

På forhånd takk for råd og innspill!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75073-%C3%A5-fjerne-eggstokkene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne sjefslegen mener altså at moderne kvinner bør få alle barna de ønsker seg før de fyller 20 (vil man ha 3 stk bør man vel da gjerne begynne når man er 16) for deretter å fjerne eggstokkene?

Jeg mener at dette høres helt latterlig ut, og en kjempegod grunn for å slutte å lese KK!!!

Da havner du øyeblikkelig i overgangsalderen, hvis du ikke skal tilføre kunstige hormoner hver eneste dag for å holde deg "i gang igjen".

Hvis du er villig til å ta problemene med overgangsalderen på forskudd så kan du jo diskutere det med legen din.

Jeg synes ikke det høres noe særlig ut.

mormor1365380387

Denne legen bør finne seg noe annet å gjøre.Tenk å mene at det er bare å fjerne eggstokkene etter at man har fått de barna man ønsker.Man kunne spurt denne legen om han ville gjordt det samme.Han vet veldig godt at et slikt inngrep får store konsekvenser

for seksualfunkskjonen.Eggstokkene

produserer også testosteron som er sexlysthormonet.Er du glad i sexlivet ditt, så tenker

du ikke mer på dette. Mange kvinner har fått nedsatt livs

kvalitet etter et slikt inngrep

for tapt kvinnelighet og

ødelagt seksualfunksjon.

Siden du er bekymret for kreft,

kan du genteste deg,og få oppfølging.Å fjerne friske eggstokker, ville vært overgrep

i mine øyne.Jeg tror nok din lege aldri ville tillat deg et slikt inngrep.Skulle du i fremtiden få underlivsproblemer

la ingen lege overtale deg til å fjerne hverken livmor eller eggstokker med mindre det dreier seg om kreft.Livskvaliteten redusres på uansett grunnlag. Jeg vet hva jeg snakker om. Lykke til.

Håper du drar nytte av mitt råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...