hula Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hei, jeg er en jente på 25 år som har fått konstatert pcos.Mine symptomer er sjeldne eggløsninger, mange små follikler på eggstokkene og økt hårvekst. Jeg prøver nå å bli gravid og har derfor endel spørsmål. - blodprøvene legen tok av meg har vist normale verdier. De kvinnelige hormonene+ prolaktin + stoffskifte ble tatt to dager før mens, og var normal. - de mannlige hormonene var også normale. Disse ble tatt på dag 32 i en syklus som varte i over 50 dager! Det eneste som var unormalt var at jeg hadde for lite progesteron, men det er jo normalt når jeg ikke har hatt eggløsning. Burde disse prøvene ha vært tatt på en annen syklusdag? Jeg synes det er rart at jeg har fått bekreftet pcos, og ikke har noe unormale verdier? - menssyklusen min er også blitt helt rar de siste månedene. Jeg har alltid hatt noenlunde regelmessig mens(30-37 dager)men nå er mensen helt på styr. Jeg har alltid masse mellomblødninger (som legen ikke visste hvorfor jeg hadde)Det er vel hormonene...Jeg føler pcos er noe jeg nettopp har fått, men legen sa at jeg nok hadde hatt det hele tiden... (hadde en spontanabort i februar, og det er etter denne at syklusene mine er helt på styr) - jeg vet at jeg har hatt eggløsning ofte før. Jeg var alltid øm i brystene, og det stakk litt i eggstokkene. Det er først nå at ingenting fungerer(føler jeg) -Legen sa også at jeg kunne ta av 4 kilo. Det nekter jeg!Jeg er kjempefornøyd med vekten min.(veier 67 kilo, og er 169 høy-ikke overvektig!) Problemet er at jeg alltid har vært for tynn, og har gjort alt for å legge på meg. Når jeg fikk vite at jeg måtte ta av fikk jeg helt panikk.(tenk om de spiseorgiene jeg har hatt har resultert i pcos?) Jeg er blitt så opphengt i mat at det er omtrent det eneste jeg tenker på. Jeg tør nesten ikke spise snop lenger i frykt for at da får jeg ikke eggløsning. Jeg har nå tatt av 2 kilo, og føler meg ikke vel med det. Jeg vil ikke ta av mer! Jeg er ikke tykk. Det fettet jeg har ligger rundt midjen, ellers er jeg tynn. Kan det være det fettet rundt midjen som hindrer eggløsningen? Tror du jeg må ta av for å få eggløsning tilbake? Eller holder det hvis jeg spiser sunnere? Alt dette stresset rundt eggløsningen har til og med ført til at jeg fikk magekatarr(tror det var det som utløste det) Det kan jo ikke bli bedre for kroppen min at jeg stresser? Det beste hadde vært om jeg kunne leve som normalt uten å tenke på å måtte ta av. Enig? Tror nesten jeg forverrer situasjonen med dette her..men jeg klarer ikke slappe av. Min eneste trøst er at jeg har vært gravid.. Håper du kan svare meg på disse spørsmålene. Jeg er på syklusdag 21, og har enda ikke hatt eggløsning..(temper) Men småblødnig? Ja det har jeg..så det blir vel ingen eggløsning på meg denne syklusen heller.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75228-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Se i helseleksikon og faa mer informasjon om PCOS. Det finnes mange grader, det kan forekomme mindre endringer i dine hormoner som legen kanskje ikke nevner for deg da de er innenfor normalomraadet. Progesteron maales en uke foer menstruasjon eller en uke etter eggloesning. Med hensyn til de andre hormoner spiller det ikke stor rolle, naar du ikke har normal syklus. Det er LH som gjerne er lett forhoyet. Din vekt er fin, ingen grunn til aa slanke seg. Det er nok ikke fettet som hindre eggloesning, men manglende samspill mellom hjernen (hypofyse) og eggstokk. Hvis eggloesningen er borte, boer du stimuleres med Pergotime. Burde du faa hensvinsing til gynekolog eller infertilitetsavdeling? Lykke til, vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75228-pcos/#findComment-381103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest starya Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hvis det er noen "trøst", så har jeg unormale verdier, men ikke pcos.. (utelukket av ultralyd) Jeg har heller ikke eggløsning, men får av og til småblødninger. I tillegg kan jeg få en murrende følelse i underlivet som om jeg holder på å få mensen, men det er alt.. Gynekologen min forklarte dette med at det bygget seg opp i livmoren som for å ta i mot et egg (som ikke kommer) og det kunne løsne deler av denne fortykkelsen som ga småblødningen. (mener det var slik han forklarte det). Jeg synes det høres ut som du har en sunn vekt. Jeg fikk en anbefaling om å gå ned 10 kilo, og da er jeg enda et godt stykke unna din vekt... Jeg har mesteparten av vekta rundt magen, som vanlig er for de med pcos... Det er forresten også vanlig at man har hypothyreose (det har jeg) når man har pcos (som jeg ikke har...). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75228-pcos/#findComment-385628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.