Gå til innhold

Anbefalte innlegg

emilie1365380386

Hei jeg er en jente på 21 år,som nettopp har merket at jeg er gravid.Jeg ønsker å ta abort,av den grunn at jeg har en sønn på to år fra før,jeg bor fremdeles sammen ned faren,men det går nå så dårlig med oss at vi har bestemt oss for at vi skal flytte fra hverandre.Altså:om jeg skal ha dette barnet,vil jeg fra starten av bli alenemor for to små.Jeg har ikke utdannelse utover videregående og hadde tenkt å begynne på skole fra høsten av.jeg har alltså bestemmt meg for abort,har ikke vært hos noe lege enda.og jeg er VELDIG redd for dette med aborten,er det noen som kan fortelle meg hvordan det foregår?(har bestemt meg for å ta det med narkosen)går det an å ikke våkne opp fra narkosen?hvor lenge må jeg være på sykehuset?jeg er også redd for hvordan jeg vil reagere etterpå,er det vanlig å få store problemer i ettertid?jeg er og litt bekymret for at det skal være forsent med abort,hadde siste mensen for en mnd siden men den varte ikke så lenge som den pleier,helgen etterpå hadde jeg mens som varte i en dag,helgen etterpå der igjen det samme..alltså kan jo den for en mnd siden ikke være "ekte" mens og!ble litt rotete dette her!vær så snill hjelp meg noen som har erfaring med dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75265-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ring legen i dag

Det er ikke for sent med abort, men du bør komme deg til legen så raskt som mulig, det er flere metoder å velge mellom desto tidligere man oppsøker legen, så ring legen i dag og bestill en time (si til kontordamen at det haster slik at du får en time ganske snart).

Legen vil kunne forklare deg hva som skjer på sykehuset, de vanligste komplikasjonene etter en abort er psykiske, at man er lei seg osv, du behøver ikke å engste deg for å ikke våkne opp fra en eventuell narkose osv.

Ring legen i dag! Du kan lese mer om abort her: www.aan.no , disse sidene inneholder også en del informasjon om alternativene til abort (å beholde barnet) men jeg synes sidene er balanserte og har fin informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75265-abort/#findComment-379709
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest ikke undertegnet

En kirurgisk abort må utføres før uke 12, altså tre mnd. etter befruktning, så du har god tid ennå.

Du må inn til forundersøkelse. Der blir det foretatt en vaginal ultralyd for å fastslå svangerskapet og gravidtetens lengde. Du må så skrive under begjæring om abort.

Du får ny time, og må komme fastende, dvs. ikke ha spist siden 24.00 dagen før.

Du får samtale med sosionom hvis du ønsker det.

Du får veneflon innlagt i hånden, og midler som får deg til å slappe av.

Narkosen er lett, og du våkner umiddelbart etter inngrepet, som er over på 10 minutter.

Du må være på sykehuset i ca. 2-6 timer etterpå, og du skal ikke kjøre bil selv når du skal hjem.

Inngrepet er gratis.

Perforering av livmor kan forekomme, men det er sjeldent og gror som regel veldig bra. Du vil i tilfelle få antibiotika.

Til slutt; er du i tvil om hva som er riktig for deg, skal du ikke ta abort. Jeg var i samme situasjon som deg da jeg var 19, hadde et barn på litt over året, og bodde sammen med en mann jeg skulle gå fra.

Forholdet tok slutt, og jeg klarte meg fint alene med to små.

Jeg har også valgt abort, to ganger. den ene angrer jeg forferdelig på, det tror jeg er fordi jeg ikke var sikker den gangen. Den andre angrer jeg ikke på i det hele tatt, jeg hadde en klar og sikker oppfatning om at jeg ikke kunne få dette barnet, og jeg hadde kun en liten reaksjon som varte en dag. Den første gangen gav meg store problemer psykisk, som varte i flere uker.

Uansett hva du gjør, lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75265-abort/#findComment-394989
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...