Gå til innhold

Eventyret fortsetter...

Anbefalte innlegg

Fikk leiligheten idag, er så glad! Men så er jeg ikke sååå glad heller, for det viste seg å være 7 lag tapet, 2 lag sparkel og 1 lag miljøstrie under veggmalinga. Så vidt jeg kunne se.

Positivt er at det er en diiiger bod i leiigheten, mye større enn jeg trodde! Digg.

Har skrapa av masteparten av tapeten(e) i stua og på kjøkkenet. Men hvordan skal jeg gjøre det med listene? De sitter dønn fast (under ti lag maling) og det knaser stygt når jeg prøver å benne dem av. Tips?

Og er det noen som vet hvor de har fine doseter i tre til en billig penge? Dosetet var ugh. Ikke søren om jeg skal sitte på det mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75440-eventyret-fortsetter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lister er forbruksvare, i alle fall slik du beskriver tilstanden deres (så mange lag maling må/ bør skrapes av før ny maling, og det er en drittjobb).

Ellers (dersom de er "verneverdige") er det lurt å ha et par-tre skrutrekkere e.l. når man skal vippe løs lister, slik at du lirkeløsner bortetter hele listas lengde, setter et skrujern som vektstang og fortsetter forsiktig bortover - ikke åpner i en ende og bare presser hele lista ut derfra.

Det er morsomt å pusse opp når det er overkommelige prosjekter! Kos deg! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75440-eventyret-fortsetter/#findComment-381072
Del på andre sider

Lister er forbruksvare, i alle fall slik du beskriver tilstanden deres (så mange lag maling må/ bør skrapes av før ny maling, og det er en drittjobb).

Ellers (dersom de er "verneverdige") er det lurt å ha et par-tre skrutrekkere e.l. når man skal vippe løs lister, slik at du lirkeløsner bortetter hele listas lengde, setter et skrujern som vektstang og fortsetter forsiktig bortover - ikke åpner i en ende og bare presser hele lista ut derfra.

Det er morsomt å pusse opp når det er overkommelige prosjekter! Kos deg! :o)

Takk! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75440-eventyret-fortsetter/#findComment-381082
Del på andre sider

Gjest nye lister

IKEA har nok de rimeligste dosetene (men pass på å måle bredden mellom festene uansett hvor du kjøper dolokk det er ikke alle doer som er standadstørrelse, egen erfaring).

Ring og hør prisen på nye lister (trelastlager, byggvarehus), og føler du det er overkommelig, så fjerner du listene så forsiktig du kan (vær gjerne flere så dere kan benne løs listene fra flere steder samtidig) og så bytter du det som er stygt / ødelagt ut med nye lister.

Er listene festet skikkelig, er de skrudd fast og ikke spikret fast, og da må de skrus ut igjen hvis de ikke skal bli ødelagt. Det kan være vanskelig å finne skruene og få tak med skrujern hvis det er mange lag med maling over.

Men det er bare å benne de løs hvis du allikevel skal sette på nye. Når du fester de nye, blir det penest om du gjør det med nye skruer, enten sølv eller messingfargete små skruer (du bør bestemme deg for om du har stål eller sølv som farge på slike ting, som dørhåndtak, nøkkelhull, kraner, armaturer, skruer osv, slik at når du etterhvert skifter ut det som trengs, blir en helhet (selvsagt behøver ikke alt slikt gjøres med det samme, men det er greit å ha en plan). Lister, dørhåndtak, karmer osv er slike ting som gjør stor forskjell uten at man merker hva det er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75440-eventyret-fortsetter/#findComment-381535
Del på andre sider

Gjest åshill

Noen malebutikker leier rimelig ut en dampmaskin som du bruker til å fjerne tapet og rester av tapet fra veggene.

Slik at det blir et glatt underlag før du limer opp glassfiberstrien eller hva du skal ha som underlag for malingen.

Får du av listene og bruker disse om igjen, husk at lister og karmer / vinduer osv må males med ojebasert maling, da de må tåle litt vann (vasking, søl), men på veggene er det greiest med vannbasert.

Kjøper du nye lister behøver du ikke male disse (bare skru dem fast med små skruer, det blir penest).

Kjøp lister i et materiale som passer til gulvet du skal ha. Lister koster ikke så mye pr. meter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75440-eventyret-fortsetter/#findComment-381550
Del på andre sider

Annonse

IKEA har nok de rimeligste dosetene (men pass på å måle bredden mellom festene uansett hvor du kjøper dolokk det er ikke alle doer som er standadstørrelse, egen erfaring).

Ring og hør prisen på nye lister (trelastlager, byggvarehus), og føler du det er overkommelig, så fjerner du listene så forsiktig du kan (vær gjerne flere så dere kan benne løs listene fra flere steder samtidig) og så bytter du det som er stygt / ødelagt ut med nye lister.

Er listene festet skikkelig, er de skrudd fast og ikke spikret fast, og da må de skrus ut igjen hvis de ikke skal bli ødelagt. Det kan være vanskelig å finne skruene og få tak med skrujern hvis det er mange lag med maling over.

Men det er bare å benne de løs hvis du allikevel skal sette på nye. Når du fester de nye, blir det penest om du gjør det med nye skruer, enten sølv eller messingfargete små skruer (du bør bestemme deg for om du har stål eller sølv som farge på slike ting, som dørhåndtak, nøkkelhull, kraner, armaturer, skruer osv, slik at når du etterhvert skifter ut det som trengs, blir en helhet (selvsagt behøver ikke alt slikt gjøres med det samme, men det er greit å ha en plan). Lister, dørhåndtak, karmer osv er slike ting som gjør stor forskjell uten at man merker hva det er.

Tusen takk for svar! Du virker som du har greie på dette, kan jeg spørre deg om en ting til?

Jeg skal sette lister rundt pipa som går igjennom leiligheten. Hvis jeg spikrer eller skrur, går det jo rett inn i pipa! Kan jeg lime listene? Er kronlete, er murvegger overalt! Hvordan feste lister til mur?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75440-eventyret-fortsetter/#findComment-382559
Del på andre sider

Gjest murborr

Tusen takk for svar! Du virker som du har greie på dette, kan jeg spørre deg om en ting til?

Jeg skal sette lister rundt pipa som går igjennom leiligheten. Hvis jeg spikrer eller skrur, går det jo rett inn i pipa! Kan jeg lime listene? Er kronlete, er murvegger overalt! Hvordan feste lister til mur?

Murborr, murskruer og -plugger?

Borre før du maler, i tilfelle det blir sprekker.

Eller spør der du kjøper listene, om de kan festes på annen måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75440-eventyret-fortsetter/#findComment-383522
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...