Gå til innhold

Overstimulering

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ble overstimulert på det første forsøket mitt. Doktoren sa at jeg reagerte for godt på medisinene. Resultatet ble mange egg. Overstimuleringen ble oppdaget på ultralyden før uttak - den var likevel ikke alvorligere enn at det ble uttak og innsetting som planlagt. Måtte bare kutte ut puregon på slutten, fikk dessuten bare ta 5000 ie profasi (halv dose).

Etter innsetting var jeg stinn i magen og oppblåst, det skyldtes at det dannet seg væske i alle de tomme eggposene.

Ved alvorlig overstimulering danner det seg store mengder væske i eggstokker, mage og noen ganger rundt hjertet. Det skal gjøre sinnssykt vondt og være veldig alvorlig, resultatet blir sykehusinnleggelse.

Overstimulering kan oppstå både under hormonprogrammet (da kan resultatet bli at de dropper uttak/innsetting) og det kan oppstå i rugetiden. Oppstår det i rugetiden, henger det gjerne sammen med at man er gravid.

Dette var vel ikke helt medisinsk forklart, men la gå.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76037-overstimulering/#findComment-385881
Del på andre sider

Hei skaun!

Jeg ble lettere overstimulert i mitt første forsøk, og var stinn og oppblåst i magen og generelt uvel. Da tok de ut 16 egg og jeg ble gravid med gutten vår.

Denne gangen ble jeg kraftig overstimulert og lå innlagt på sykehus i en uke. Fikk ut 15 egg denne gangen. En grunn til at jeg ble så kraftig overstimulert denne gangen, kan være at det ble oppdaget PCO hos meg før forsøket. Det kan ha en sammenheng med hyperstimulering. En annen grunn kan være at flere egg fester seg, og det skjedde også hos meg. Jeg er snart 37 uker på vei med tvillinger...

Demeter1 har forklart det bra, så jeg sier bare litt om hvordan jeg hadde det:

På 10. dag etter innsetting, våknet jeg og var svimmel, kvalm, utrolig oppblåst i magen, holdt på å besvime flere ganger og hadde høy puls. Gikk til legen og hadde hvilepuls på 100. Dagen etter var pulsen 120. Jeg var litt dum og gikk til fastlegen, og han hadde ikke erfaring med overstimulering. Jeg tenkte ikke så mye på at det kunne være det (utrolig nå i ettertid at jeg ikke tenkte på det..). Skulle gått til gyn. med en gang. Legen ringte inn til sykehuset og de snakket om overstimulering, og jeg kunne komme inn i helgen om det ble verre. I helgen la jeg på meg 5 kilo!, og mandag morgen reiste jeg inn og ble innlagt. Da hadde jeg gått fra torsdag til mandag og vært skikkelig dårlig. Kan ikke skjønne at jeg ikke reiste inn før. De tok røntgen og fant eggstokker som lå tett i tett - de var 10 cm hver i diameter. Det er veldig farlig, for de kan velte, for de blir så tunge. Jeg hadde heldigvis ikke vann i lungene eller rundt hjertet.

Dette ble langt - sorry...

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76037-overstimulering/#findComment-385916
Del på andre sider

skaun1365380362

Hei skaun!

Jeg ble lettere overstimulert i mitt første forsøk, og var stinn og oppblåst i magen og generelt uvel. Da tok de ut 16 egg og jeg ble gravid med gutten vår.

Denne gangen ble jeg kraftig overstimulert og lå innlagt på sykehus i en uke. Fikk ut 15 egg denne gangen. En grunn til at jeg ble så kraftig overstimulert denne gangen, kan være at det ble oppdaget PCO hos meg før forsøket. Det kan ha en sammenheng med hyperstimulering. En annen grunn kan være at flere egg fester seg, og det skjedde også hos meg. Jeg er snart 37 uker på vei med tvillinger...

Demeter1 har forklart det bra, så jeg sier bare litt om hvordan jeg hadde det:

På 10. dag etter innsetting, våknet jeg og var svimmel, kvalm, utrolig oppblåst i magen, holdt på å besvime flere ganger og hadde høy puls. Gikk til legen og hadde hvilepuls på 100. Dagen etter var pulsen 120. Jeg var litt dum og gikk til fastlegen, og han hadde ikke erfaring med overstimulering. Jeg tenkte ikke så mye på at det kunne være det (utrolig nå i ettertid at jeg ikke tenkte på det..). Skulle gått til gyn. med en gang. Legen ringte inn til sykehuset og de snakket om overstimulering, og jeg kunne komme inn i helgen om det ble verre. I helgen la jeg på meg 5 kilo!, og mandag morgen reiste jeg inn og ble innlagt. Da hadde jeg gått fra torsdag til mandag og vært skikkelig dårlig. Kan ikke skjønne at jeg ikke reiste inn før. De tok røntgen og fant eggstokker som lå tett i tett - de var 10 cm hver i diameter. Det er veldig farlig, for de kan velte, for de blir så tunge. Jeg hadde heldigvis ikke vann i lungene eller rundt hjertet.

Dette ble langt - sorry...

Mvh

Takk for svar fra dere begge!

Tror jeg i denne omgang går klar av overstimuleringen, og at de setter tilbake egg i morgen. I allefall så det bra ut i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76037-overstimulering/#findComment-386308
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...