Gå til innhold

Hvor lenge produserer kroppen HCG etter en spontanabort?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i følge min lege spontanabortert i helga, men føler meg like gravid. Det er jo sikkert bare ønsketenkning og at ikke alle svangerskapshormonene er ute av kroppen. Men jeg lurer på hvor lenge etter en spontanabort i uke 6 fortsetter kroppen å produsere HCG - og når skal HCGen være ute av kroppen?

mvh

Fortsetter under...

Hei igjen.

Ville bare si at jeg fikk negativ HCG 2 timer etter at jeg begynte å blø. Følte meg veldig gravid den dagen, men nå er den følelsen borte. Puppene er nesten ikke ømme lenger heller. Men du var noen dager lengre kommet enn meg,det har sikkert stor betydning.....ville bare si det....

Mette Moen, Gynekolog

Hvis graviditeten stopper ved svangerskapsavbrytelse eller abort vil HCG-nivået halveres for hver dag, og det forklarer hvorfor det kan gå flere uker før det er ute av kroppen og graviditets-testen (som viser HCG-produksjon) igjen blir negativ. Tiden det tar til testen blir negativ avhenger av hvor høy verdien har vært (hvor lenge svangerskapet var normalt fungerende).

Fortsatt HCG-produksjon kan ses ved en sjelden abort-tilstand som betegnes mola. Da kan det komme langvarig blødning. Det viser seg ved en økende HCG mengde i blodet og ultralyd vil vise et karakteristisk bilde.

Hvis du har samme symptomer på graviditet om en ukes tid, vil det kanskje være lurt med en sjekk, helst hos lege med ultralydkompetanse og apparatur.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...