Hordaland31 Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Jeg har i ca 10 år vært plaget med blødinger mellom menstruasjon. Disse starter om regel midt i syklusen. Noen ganger blør jeg helt frem til neste menstruasjon andre ganger bare noen dager. Blødningene har vært der både med og uten bruk av p-piller. Jeg har hørt at disse blødningene kan være at slimhinnen er svært tynn, derfor ingen eggløsning. Men også at dette kan være eggløsnings-blødning. Jeg har vært til mange undersøkelser tidligere uten å få noen svar på hvorfor jeg har disse blødningene. Nå vil vi imidlertid forsøke å lage barn, så jeg håper noen kan gi meg en synsing på hva dette kan være. 31 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76219-bl%C3%B8dninger-mellom-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Det er heller ikke uvanlig at det kan komme blødning på eggløsningstidspunktet (to uker før mensen kommer), det skyldes hormonelle forhold. En slik blødning ses ikke ved bruk av p-pille som stopper eggløsningen. En tynn slimhinne inne i livmoren vil vanligvis ikke gi blødning i det hele tatt. I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. Jeg synes ikke du skal være bekymret med hensyn til fruktbarheten, lykke til. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76219-bl%C3%B8dninger-mellom-menstruasjon/#findComment-389016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hordaland31 Skrevet 11. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2002 Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Det er heller ikke uvanlig at det kan komme blødning på eggløsningstidspunktet (to uker før mensen kommer), det skyldes hormonelle forhold. En slik blødning ses ikke ved bruk av p-pille som stopper eggløsningen. En tynn slimhinne inne i livmoren vil vanligvis ikke gi blødning i det hele tatt. I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. Jeg synes ikke du skal være bekymret med hensyn til fruktbarheten, lykke til. Med vennlig hilsen Tusen takk. Jeg kjenner meg 100% igjen i beskrivelsen av det du sier er ektopi, da samleie og hard avføring etc. også forårsaker blødninger. Hilsen håpefull. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76219-bl%C3%B8dninger-mellom-menstruasjon/#findComment-389409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.