Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 51 år som har brukt Trisekvens de siste 5 år. På bakgrunn av siste forskningsrapporter om østrogen har jeg blitt enig med min lege om å stoppe bruken, forutsatt at overgangsplager ikke blir for dominerende. Imidlertdi har jeg noen spørsmål som jeg ikke ønsket å stille legen min. 1) Seksualitet. Hva skjer med sexlysten ved østrogenstopp? Hva med evnen til orgasme? Hva med såre og tørre slimhinner? Kan det problemet lett rettes opp med kremer, eller blir det ikke "som før"? Hva med urinlekkasje, f.eks. under samleie?

2) Aldring. Er det slik at alderstegn vil komme raskere ved østrogenstopp? Jeg ser fortsatt "ung" og o.k. ut, og regner meg som seksuelt attraktiv. Vil det skje hurtigere endringer på denne fronten, f.eks. rynker,vektøkning, m.m. 3) Fysisk form. Føler meg sprek og er veldig aktiv. Vil østrogenstopp gjøre noe med min fysiske form? Jeg trener mye og lever sunt. 4) Psykisk helse. Jeg er plaget av tidvise depresjoner og uro. Jeg vet at østrogenstopp kan påvirke serotonoin-nivået og dermed forårsake labil sinnsstemning.Hvor lenge vil dette i tilfelle vare?

Håper på svar.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Det er ulikt hvordan sexlysten/mulighet for orgasme er etter overgangsaldere, noen får mindre og andre får faktisk mer lyst. Ved tørre slimhinner kan man bruke lokal østrogen (Ovesterin) som kan kjøpes uten resept. Urinlekkasje under samleie er ikke relatert til østrogenmangel, men til sterk orgasme.

2. Noen aldersprosesser kan nok øke med østrogenmangel, f.eks, rynker. Men her er det av mye større betynding om man har røkt eller solt seg for mye. Magre kvinner får mer rynker. Vektøking kommer hos de fleste uavhengig av hormontilskudd.

3. Hetetokter kan påvirke ditt velvære, men ellers vil formen være som før.

4. På samme måte som hetetokter kan depresjon ses hos noen kvinner, om det kommer og hvor lenge er helt individuelt. Noen har hjelp av Johannesurt som fås i helsekostbutikker.

Som du ser, kan jeg ikke gi deg noen konkrete svar. Overgangsalderen er forskjellig fra kvinne til kvinne. Snakk med din mor, om hun lever, det går gjerne igjen et mønster fra mor til datter.

Det virker som du er i god form og lever sundt. Fortsett med det og nyt livet og din helse, det er ’beste’ medisin’ i mange tilfeller.

Hvis du skulle få dårligere livskvalitet, ville jeg ikke betenke meg ved å gi deg østrogen selv om du har brukt det i fem år. I og med at du var så ung da du startet, så har du noen år å gå på før du kommer i risikosonen.

Vennlig hilsen

ulla1365380393

1. Det er ulikt hvordan sexlysten/mulighet for orgasme er etter overgangsaldere, noen får mindre og andre får faktisk mer lyst. Ved tørre slimhinner kan man bruke lokal østrogen (Ovesterin) som kan kjøpes uten resept. Urinlekkasje under samleie er ikke relatert til østrogenmangel, men til sterk orgasme.

2. Noen aldersprosesser kan nok øke med østrogenmangel, f.eks, rynker. Men her er det av mye større betynding om man har røkt eller solt seg for mye. Magre kvinner får mer rynker. Vektøking kommer hos de fleste uavhengig av hormontilskudd.

3. Hetetokter kan påvirke ditt velvære, men ellers vil formen være som før.

4. På samme måte som hetetokter kan depresjon ses hos noen kvinner, om det kommer og hvor lenge er helt individuelt. Noen har hjelp av Johannesurt som fås i helsekostbutikker.

Som du ser, kan jeg ikke gi deg noen konkrete svar. Overgangsalderen er forskjellig fra kvinne til kvinne. Snakk med din mor, om hun lever, det går gjerne igjen et mønster fra mor til datter.

Det virker som du er i god form og lever sundt. Fortsett med det og nyt livet og din helse, det er ’beste’ medisin’ i mange tilfeller.

Hvis du skulle få dårligere livskvalitet, ville jeg ikke betenke meg ved å gi deg østrogen selv om du har brukt det i fem år. I og med at du var så ung da du startet, så har du noen år å gå på før du kommer i risikosonen.

Vennlig hilsen

Har du diskutert med din lege om å switche til Livial, egentlig ikke et østrogen, men noe som har østrogen-lignende egenskaper. Her er heller ikke

faren for brystkreft så stor som ved vanlig østrogen-behandling.

Hvorfor ikke forsøke naturlig progesteron? Hadde store plager med hetetokter, søvnløshet og alt annet som følger med overgangsalderen. Fikk anbefalt Progestecare for 6 måneder siden. Det smøres på tynne hudområder 1 eller 2 ganger i døgnet etter behov. Etter 14 dagers bruk var hetetoktene en sagablott og søvnen bedre, og det varer fortsatt. Tok en blodprøve i forkant, som viste at jeg hadde for mye østrogen i kroppen i forhold til progesteron.

Vet at flere helsekostforretninger fører dette.

Hilsen fra 57-åring som har fått et bedre liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...