Gå til innhold

Normalt og låne penger av samboeren ?

Anbefalte innlegg

Gjest ja til felles økonomi

Hei

Min søster skulle nå kjøpe seg bil fordi de skal prøve å bli gravide (hun har sønn fra før)

Siden hun ikke tjener så bra skulle hun låne penger til denne bilen men ville ikke låne i banken fordi renten er hos høy

Nå har hun lånt nesten hundre tusen av samboeren men de må hun betale tilbake til han i faste rater hver måned ...er dette normalt da ? de har vært sammen i tre år..

Jeg kjøpte bil til samme sum samtidig men da gikk jeg og samboer i banken og tok opp lån i begges navn og vi betaler like mye på alt hver mnd.

Hos min søster er det alltid mine og dine penger og det syns jeg blir feil når man bor sammen og planlegger barn

Noen som vet normalen her

Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76599-normalt-og-l%C3%A5ne-penger-av-samboeren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil vel si at "normalen" er det BEGGE parter velger som sin beste måte mht. deling av økonomi. Noen velger det ene noen det andre..... Men jeg mener at begge parter bør være enig, ikke at en bestemmer.

Personlig ville jeg fortrekke din måte fremfor din søsters.. Men det er MIN holdning.

Gjest Novembermom

Når man bor sammen og er samboer, så burde felles økonomi være en selvfølge.

Dette hadde jeg aldri funnet meg i.

Låne penger fra den du planlegger barn sammen med?

Unormalt, spør du meg.

Fyren høres jo helt fjern ut.

Jeg spør ikke om å låne penger fra min samboer. Vi har felles økonomi og vi sier ifra til hverande når vi kjøper ting utenom det vanlige som mat, bleier o.l.

Annonse

Gjest hos oss

De fleste jeg kjenner har nokså felles økonomi, særlig etter man gifter seg og / eller få barn.

Men jeg ser også at de parene hvor den ene har barn fra før, og hvor det er en tredjepart økonomisk inne i bildet (barnets mor eller far, som enten har barnet boende hos seg eller som betaler bidrag), så er ofte økonomien noe mer delt.

Men uansett synes jeg løsningen hos din søster høres veldig rigid ut, og ikke noe som ville fått meg til å ønske å starte familie sammen.

Jeg synes det er viktig at man i et parforhold har en ganske fleksibel økonomi, hvor men enten har alt felles, eller hvor begge sitter igjen med nok til at man kan delta ganske likt på ulike aktiviteter.

At man når man har barn sammen eier bolig og bilen(e) sammen, synes jeg er fornuftig, slik at store (og gjerne uforutsette) utgifter rammer likt og medfører felles omprioriteringer. (at hun drar på ferie, mens han må være hjemme fordi det var på _hans_ bil at motoren måtte skiftes. Bedre at de spleiser, og begge velger en billigere ferie)

Alle må få gjøre dette forskjellig og på sin måte, men det er viktig at man er enige, og at begge ser at særlig når man får barn, vil men være mer avhengig av et fellesskap og at prioriteringer og fordeling av permisjoner, tid hjemme med barn, redusert stilling for å ha omsorg for barn osv, må være grunnlag for prioritering og fordeling av lønnsinntekt og utgifter osv.

Og at valgene man tar, gjør at ikke den ene faller svært uheldig ut etter et evt. brudd, enten det er økonomisk eller mht kontakt med barna. Desto bedre man fordeler i samlivet, desto bedre forsutsetninger har man for at samlivet består også.

>"Min søster skulle nå kjøpe seg bil fordi de skal prøve å bli gravide"

Jeg ante ikke at bilkjøp fremmet befruktningsmulighetene/sannsynligheten for graviditet...?

Jeg har tydeligvis mye å lære....

Jeg ler og ler....

En annen digresjon: Ser mange skriver at de er gravide, om seg selv og mannen. Men kan en mann kalle seg gravid?

"Vi skal ha barn" synes jeg er greit, men "Vi er gravide"?

Heter det "Vi skal føde" også?

Ulv I Faarikaal

Å ha separat økonomi og eie hver sine ting er rimelig greit, mange ser jeg blander økonomi, og når bruddet er et faktum, blir det et usannsynlig rot og krangel. Det er ganske vanlig at den ene parten blir snytt for verdier på grunn av jussen som da kommer inn. Det dreier seg ikke om å være gjerrig eller ikke dele, men å være enige på papiret hvordan ting skal være.

En jeg vet om kom til advokaten med alle kvitteringer på ting hun hadde kjøpt for egne penger. Det gjorde at det ble en enkel sak å få tilbake tingene samboeren rett og slett nektet å utlevere. Bilen han hadde låst inne i garasjen var betalt av henne, sto registrert på hennes navn og hadde hennes navn på kjøpekontrakten, men han hevdet at bilen var hans. Hen krevde henne for husleie i 5 år. Før det var alt rosenrødt og veldig koselig. Retten avgjorde saken til hennes fordel, på grunn av at det var orden i sakene. Han fikk ikke husleie, men hun fikk alle tingene sine. Hun hadde bodd gratis i huset hans 5 år, men det forelå ingen kontrakt. Han hadde brukt bilen og tingene hennes like lenge. Hun kunne lett blitt stående uten rett til bil og inventar, som så mange andre :(

>"Min søster skulle nå kjøpe seg bil fordi de skal prøve å bli gravide"

Jeg ante ikke at bilkjøp fremmet befruktningsmulighetene/sannsynligheten for graviditet...?

Jeg har tydeligvis mye å lære....

Det avhenger selvsagt av type bil; noen av oss blir litt i overkant virile av en Alfa Roemo. Problemet er at disse bilene er trange. Det er således ikke så forbasket lett å gjøre jobben i slike biler. En annet moment er jo at interiøret er såpass stilfult at man nødig vil grise det til. Dertil kommer det altså at man trenger en større bil for å utføre selve handlingen.

Man bør således ha to biler. En for vorspill og en for å utføre selve akten - i hvertfall var det slik før. I dag kan man jo kjøpe ganske eggende flerbruksbiler.

Nuvel - dette kan jeg skrive flere hundre sider om....

Annonse

Gjest ja til felles økonomi

Hun kjøpte seg bil fordi de planlegger barn?

Hun har frem til nå kjørt en liten bil ,men siden Hun skal prøve å bli gravid ville hun nå kjøpe seg en stasjonsvogn..Denne bilen skal hun bruke til daglig men han vil jo også bruke den innimellom...

Greit jeg sa noen ting på feil måte

Det hjelper ikke å kjøpe bil for å bli gravid

Nei han skal ikke bli gravid

Går det virkelig ann å kverulere så mye bare fordi jeg ikke er så flink til å ordlegge meg ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...