Gå til innhold

Dagens raseriutbrudd (Litt langt, men fryktelig innterresant)

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere spredt mine direkte synspunkter her inne om konkrete saker. Det har vært Kjell Magne Bondeknøl, Sør, Handlevogner som trekker til dene ene siden, Røde lys ( som jeg fortsatt mener skal ha samme funksjon som EU-valget, altså være rådgivende) og naboer som klager bare jentungen slår 2 legoklosser mot hverandre.

Nå har jeg noe som gnager igjen, nemlig organisasjonen TONO. Til de som ikke helt vet hva TONO er så er det altså en musikkorganisasjon som krever inn penger fra stort sett hele norge slik at det skal være et fond til artistene. Meningen er da at pengene skal gå tilbake til utøvende musikkartister.

Men er det tilfelle? Neida!!! TONO har en rekke måter å kreve inn penger på. En ting er CD plater. Når du kjøper en CD i butikken skal TONO ha noen kroner av hvert eksemplar som selges. Spilles en sang i radio skal TONO ha penger for det også. Spilles det musikk i en heis, i telefonen mens du venter på at saksbehandleren på likningskontoret skal svare eller radioen står på i bussen skal det betales avgift til TONO.

Det kommer derfor store summer også fra restaurantdrift. Jeg var med på driften av et utested en gang og vi hadde plass til 230 personer i diskoteket og 60 i Puben. TONO sendte selvsagt regning til oss, og avgiften var 520 kroner per år for hver sitteplass i lokale det kunne spilles til dans, og 250 kroner per år for lokale som hadde bakgrunnsmusikk. For oss utgjorde det 72 500 kroner i året som vi måtte betale for å spille en CD plate vi hadde kjøpt og betalt på et ditto musikkanlegg. Derfor ble det 72 500 i merutgifter som vi måtte ta igjen et annet sted. Hva var det vi måtte da? Legge på prisene. Det vil si at gjestene måtte betale mere for ølet fordi TONO skulle ha penger for at de skulle få høre musikk mens de drakk dette ølet.

Ja men dette er rimelig sier noen. Artistene skal jo ha sitt. Det er helt riktig. men artistene får sitt i det øyeblikket man kjøper platen. Det som er tilfellet her er at jeg spiller en sang med Michael Jackson, men tror du Michael får betalt av TONO? Nei det gjør han ikke. Men det gjør derimot Gudrun på 17 år fra Hallingdalen som er et naturtalent på langeleik. Hun får 1,3 millioner til instrumenter, studio og studiereiser.

TONO har et helt sinnsykt budsjett når man tenker på hva som betales årlig av restauranter, butikker og alle steder som den minste strofe spilles, men 90% av den musikken som spilles er av utenlandske artister som aldri er innvolvert i disse budsjettene annet en på inntektssiden til Knut Buen og Fitlefanten snus og harpekor.

Så husk, dette er det alle dere som betaler for. Jeg skulle gjerne skrevet litt mer om emnet, men jeg har litt problemer med avslutningen her da jeg har knekt tastaturet i to.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Pappa Bjørn

14

• Grip

6

• Sør

5

• neuni

4

Mest aktive i denne tråden

du seier at michael jackson ikkje får dei penga - men det gjer han. det finst ein organisasjon tilsvarende tono i alle land, og dei samarbeider.

eg er registrert tono-medlem, så eg veit litt om dette.

for det første: tono betaler ut såkalte royalties (rettighetspenger) til -komponister-, ikkje artister. artister er det ein annan organisasjon som ordner med, nemlig gramo.

for det andre: det finst faktisk folk som ikkje heiter michael jackson eller andre kjente navn, som prøver å leve av detta. og sånne tjener litt spenn fra f.eks. tono. ikkje rare gryna - det meste eg nokon gang har fått derfra var 15-20.000,- på eitt år. så det spørs da, om man i eit samfunn ønsker å ha folk som jobber med å lage musikk, eller ikkje. sånne som meg håper jo at samfunnet ønsker det. hvis ikkje, kan eg liksågodt ta reper'n med ein gang.

takk for oppmerksomheten.

du seier at michael jackson ikkje får dei penga - men det gjer han. det finst ein organisasjon tilsvarende tono i alle land, og dei samarbeider.

for det første: tono betaler ut såkalte royalties (rettighetspenger) til -komponister-, ikkje artister. artister er det ein annan organisasjon som ordner med, nemlig gramo.

for det andre: det finst faktisk folk som ikkje heiter michael jackson eller andre kjente navn, som prøver å leve av detta. og sånne tjener litt spenn fra f.eks. tono. ikkje rare gryna - det meste eg nokon gang har fått derfra var 15-20.000,- på eitt år. så det spørs da, om man i eit samfunn ønsker å ha folk som jobber med å lage musikk, eller ikkje. sånne som meg håper jo at samfunnet ønsker det. hvis ikkje, kan eg liksågodt ta reper'n med ein gang.

Tastaturet ditt er like helt, eller? ;o)

Vel, det er alternativet da, for jeg og jeg tror mange andre er ikke innterresert i å betale for det. I vårt tilfelle ble det en merutgift på 6000 i måneden. Det er mye for en liten bedrift.

Gjelder det for butikker og f.eks bensinstasjoner? Hvis jeg tar med meg en cd på jobb og spiller?

Teit greie høres det ut som. Aldri hørt om det før, jeg.

Faktisk ja. Det gjelder alle steder der musikk spilles offentlig. Det er selvfølgelig vanskelig å følge det opp, men det blir som å snike unna lisensen. Du skulle sendt en oversikt over hvor mange personer som oppholder seg i lokalet gjennom en dag og betalt for bakgrunnsmusikk.

Helt sykt spør du meg.

Annonse

Må innrømme at ejg ikke er så veldig inne i dette akkurat nå. Men det er såvidt jeg vet ikke TONO som får inntekter av solgte cd-plater, men de såkalte søsterorganisasjonene deres i verden, avhengig av i hvilket land platen er produsert.

Ihvertfall var det slik da jeg var i studio og spilte inn kassett for noen år siden. Jeg spilte inn mine versjoner av andres låter, og da måtte jeg betale til NCB - Nordisk Copyright Bureau i København for å få bruke melodiene. Du kan se det står NCB (med en sånn copyright-c i midten) på ihvertfall noen utgivelser.

Den gangen hadde NCB alt med utgivelser å gjøre, TONO med fremførelser offentlig (konserter, radio/tv etc). TONO betaler så langt jeg vet vederlag til komponister og arrangører, mens GRAMO er de som betaler vederlag til artister, musikere og plateselskap. www.tono.no, www.gramo.no og www.ncb.dk kan du jo sjekke ut.

Jeg var en gang sekretær i et orkester, og der var det min oppgave å fylle ut skjemaene og sende til TONO hver gang vi hadde hatt en konsert. De skulle ha mange opplysninger. Bl.a. hvor mange var tilstede, hvor mange av disse var betalende, hvor mange kom gratis, hvor mange barn/voksne/pensjonister var der, hva var billettprisene, hvem arrangerte, fullstendig liste over musikkverk som ble fremført, komponister, arrangører av verkene, hvem som fremførte dem etc. etc. Etter at alt dette var sendt inn, kom selvfølgelig regninga.

Jeg forstår jo at artister, musikere, komponister etc. må ha en inntekt og at den må kreves inn et sted. Men jeg synes også det er for jævlig når man har et lokale med f.eks. radioen stående på i bakgrunnen, og så skal man betale avgift til dem bare fordi det er kunder innom. Husker jeg var hos frisøren en gang, og på disken hos dem lå regninga fra TONO. Det var fordi de hadde radioen på i salongen.

Nå for tiden har vi snekkere på huset her for å legge nytt tak. De har med seg en radio som står på full guffe hele tiden de jobber, (hvis jeg vil høre nyhetene kan jeg bare passe på å gå på badet når klokka er hel, for da får jeg dem servert gjennom ventilen rett fra taket). *s*

Hadde TONO fått vite om dem, måtte vel de også betalt avgift... for radioen deres må jo nødvendigvis underholde alle dem som går forbi også... :-)

Jeg ser ikke helt det store problemet her jeg.

Det er forskjell på musikk som du spiller fra din egen private CD hjemme og en CD som du spiller offentlig sånn at mange andre hører på. Selvo om ikke personen som spiller er der selv - så er det jo indirekte en slags opptreden allikevel.

En annen side av saken er hvordan Tono håndterer dette - hvor kostnadseffektive de er osv. - hvordan pengene blir fordelt osv. - det har jeg for lite kjennskap til. Men at det skal finnes en slik funksjon er helt klart.

Men, er ikke bakgrunnsmusikken en del av "produktet" man selger på utesteder?

Er det ikke bare fair at man betaler leverandøren av det produktet da?

Synes du det er greit at man f.eks. åpner et dansested og tjener endel penger på at det faktisk er musikk der uten å gi en viktig del av bidragsyterne betalt?

Med øl er det jo greit, man kjøper ikke en six-pack som kan bli brukt om og om igjen. Dermed kan man til og med få rabatter på produktet. Men med musikk blir det noe annet.

Det er vel en grunn til at man spiller musikk på disse stedene, eller hur? Hvorfor skal ikke de som står for musikken tjene på produktet sitt?

Hvor bra ville det gått for et utested uten musikk?

Bare noen spørsmål jeg sitter igjen med.

Men, er ikke bakgrunnsmusikken en del av "produktet" man selger på utesteder?

Er det ikke bare fair at man betaler leverandøren av det produktet da?

Synes du det er greit at man f.eks. åpner et dansested og tjener endel penger på at det faktisk er musikk der uten å gi en viktig del av bidragsyterne betalt?

Med øl er det jo greit, man kjøper ikke en six-pack som kan bli brukt om og om igjen. Dermed kan man til og med få rabatter på produktet. Men med musikk blir det noe annet.

Det er vel en grunn til at man spiller musikk på disse stedene, eller hur? Hvorfor skal ikke de som står for musikken tjene på produktet sitt?

Hvor bra ville det gått for et utested uten musikk?

Bare noen spørsmål jeg sitter igjen med.

Da har du tydeligvis ikke forstått hva jeg mener. Hadde det vært de som står bak musikken som fikk pengene hade det vært en ting, men det går til et fond for utøvende artister. Altså ikke de artistene som har laget musikken, men som stipender til sær grupper.

I tillegg så betaler man for produktet to ganger. En gang til opphavsmannen og en gang til TONO som bruker pengene til noe helt annet.

Jeg ser ikke helt det store problemet her jeg.

Det er forskjell på musikk som du spiller fra din egen private CD hjemme og en CD som du spiller offentlig sånn at mange andre hører på. Selvo om ikke personen som spiller er der selv - så er det jo indirekte en slags opptreden allikevel.

En annen side av saken er hvordan Tono håndterer dette - hvor kostnadseffektive de er osv. - hvordan pengene blir fordelt osv. - det har jeg for lite kjennskap til. Men at det skal finnes en slik funksjon er helt klart.

Som sagt, hadde pengene gått til den artisten som vi spiller CD av så hadde det vært en ting. Men å finansiere ting som følge av dette som ikke er i nærheten av det vi kjøper, det er galt.

Da har du tydeligvis ikke forstått hva jeg mener. Hadde det vært de som står bak musikken som fikk pengene hade det vært en ting, men det går til et fond for utøvende artister. Altså ikke de artistene som har laget musikken, men som stipender til sær grupper.

I tillegg så betaler man for produktet to ganger. En gang til opphavsmannen og en gang til TONO som bruker pengene til noe helt annet.

Ok, mulig jeg misforsto, ja.

:-)

Vel, det er alternativet da, for jeg og jeg tror mange andre er ikke innterresert i å betale for det. I vårt tilfelle ble det en merutgift på 6000 i måneden. Det er mye for en liten bedrift.

eg trur du bør sette deg litt inn i tonos regler, sia du hisser deg sånn opp over dette. du har ikkje heilt klart for deg korleis pengene brukes, ser eg. eller altså - du trur du har det, men det er ikkje heilt riktig. du snakker om at artister ikkje får noko fra dei pengene som tono forvalter, det er tull. alle levende opphavsmenn/kvinner får spenn. og etterlatte/arvinger får spenn i inntil 70 år (eg trur det er 70 år, det var det før, men det er mulig det er forandra) etter opphavsmannens/kvinnas død.

eg kjenner ikkje tonos fordelingsnøkler, anna enn at dei nylig blei forenkla ein del, slik at det er mindre forskjell på kva opphavspersonene får. alle musikkstykker som anmeldes til tono, blir plasserte i ein kategori 1-3, samt at det fordeles prosentvis mellom f.eks. tekstforfatter, komponist, arrangør. og så er det videre ein minutt-sats i kvar av dei 3 kategoriene, slik at man altså får betalt pr minutt musikk. ei låt på 15 minutter får meir enn ei på 3 minutter.

korleis tono fordeler penger til fond, aner eg ikkje. eg veit dei deler ut stipender sjølv, til sine medlemmer - altså, det er berre tonos medlemmer som har anledning til å søke p det - det har eg sjølv søkt og fått eit par ganger. det er eit arbeidsstipend, og begge dei gangene eg har fått det, har det vært på ca 7.000.

ein ting som gjer meg sint når folk klager over tono, er:

trur du at du kan bruke mine produkter gratis?? ville du latt andre bruke dine produkter uten å betale for det?? trur du at folk som lager musikk gjer det bare for moro skyld, det er så kooooselig med musikk, og slik ein artig hobby, vi som driver med musikk er såååå heldige som har ein slik MORSOM jobb... sæærlig - det er eit jævla blodslit og eit helsike uten like. eg skulle så inderlig gjerne hatt eit normalt liv med ein 9-4-jobb og streit økonomi, men eg har ikkje evnen til å trives med det, eg ville hata livet enda meir slik. og attpåtil kjem slike som deg og er gniene og smålige og vil ikkje betale for det eg lager????? fy faen. eg blir så sinna at eg ikkje veit kor eg skal gjere av meg.

eg trur eg også skal begynne å bare TA ting, eg meiner - dei som lager ting trenger jo ikkje få betalt for det. mat? eg bare TAR det. bøndene har eit så kooooselig yrke, tenk så fiiiint å være bonde med sauer og kyr og griser og høns......

Annonse

Jeg orket altså ikke lese hele innlegget ditt jeg. Beklager. Det er fordi jeg ikke var så interessert i emnet.

MEN det er fint at du er engasjert. Uten engasjerte mennesker skjer det ikke forandring på noen felter i samfunnet.

Så stå på du, enten det gjelder TONO eller han Bondeknølen.

eg trur du bør sette deg litt inn i tonos regler, sia du hisser deg sånn opp over dette. du har ikkje heilt klart for deg korleis pengene brukes, ser eg. eller altså - du trur du har det, men det er ikkje heilt riktig. du snakker om at artister ikkje får noko fra dei pengene som tono forvalter, det er tull. alle levende opphavsmenn/kvinner får spenn. og etterlatte/arvinger får spenn i inntil 70 år (eg trur det er 70 år, det var det før, men det er mulig det er forandra) etter opphavsmannens/kvinnas død.

eg kjenner ikkje tonos fordelingsnøkler, anna enn at dei nylig blei forenkla ein del, slik at det er mindre forskjell på kva opphavspersonene får. alle musikkstykker som anmeldes til tono, blir plasserte i ein kategori 1-3, samt at det fordeles prosentvis mellom f.eks. tekstforfatter, komponist, arrangør. og så er det videre ein minutt-sats i kvar av dei 3 kategoriene, slik at man altså får betalt pr minutt musikk. ei låt på 15 minutter får meir enn ei på 3 minutter.

korleis tono fordeler penger til fond, aner eg ikkje. eg veit dei deler ut stipender sjølv, til sine medlemmer - altså, det er berre tonos medlemmer som har anledning til å søke p det - det har eg sjølv søkt og fått eit par ganger. det er eit arbeidsstipend, og begge dei gangene eg har fått det, har det vært på ca 7.000.

trur du at du kan bruke mine produkter gratis?? ville du latt andre bruke dine produkter uten å betale for det?? trur du at folk som lager musikk gjer det bare for moro skyld, det er så kooooselig med musikk, og slik ein artig hobby, vi som driver med musikk er såååå heldige som har ein slik MORSOM jobb... sæærlig - det er eit jævla blodslit og eit helsike uten like. eg skulle så inderlig gjerne hatt eit normalt liv med ein 9-4-jobb og streit økonomi, men eg har ikkje evnen til å trives med det, eg ville hata livet enda meir slik. og attpåtil kjem slike som deg og er gniene og smålige og vil ikkje betale for det eg lager????? fy faen. eg blir så sinna at eg ikkje veit kor eg skal gjere av meg.

eg trur eg også skal begynne å bare TA ting, eg meiner - dei som lager ting trenger jo ikkje få betalt for det. mat? eg bare TAR det. bøndene har eit så kooooselig yrke, tenk så fiiiint å være bonde med sauer og kyr og griser og høns......

Bølgen!

Dette synes jeg lukter svidd. Du representerer en gruppering som mener at dere ikke bør styres av markedskreftene. For utøvende kunstnere er det nok en fordel, men ikke for alle oss andre.

Dette bør styres av tilbud og etterspørsel. Dersom dere leverer et produkt få eller ingen vil ha sier det seg selv at det ikke vil være levedyktig. I stedet for å innse det så blir det tredd avgifter ned over hodet på oss andre. Når jeg kjøper en CD plate bør jeg vite at artisten og komponisten får sitt. Det er også en avtale dere burde komme frem til dere i mellom. Dersom jeg kjøper denne CD platen mener jeg at det er et produkt som nå er mitt. Da er det ikke rett at jeg skal betale hver gang jeg spiller den? Dersom jeg kjøper meg en flaske brus sender jeg da ikke penger til bryggeriet hver gang jeg tar en slurk?

Det er helt sykt at det skal betales flere ganger for et produkt. Dersom dere ikke klarer å driver forretningen med penger dere ikke får inn så kan dere ikke lage regler og tre dem nedover oss andre for at det skal bli nok inntekter.

Dersom jobben din er en sann lidelse ville jeg heller begynt med noe annet. Om du selv vil ha en jobb som ikke tjener penger så ikke forlang at vi andre skal betale tvangsavgifter for at du skal drive med det!

Dette synes jeg lukter svidd. Du representerer en gruppering som mener at dere ikke bør styres av markedskreftene. For utøvende kunstnere er det nok en fordel, men ikke for alle oss andre.

Dette bør styres av tilbud og etterspørsel. Dersom dere leverer et produkt få eller ingen vil ha sier det seg selv at det ikke vil være levedyktig. I stedet for å innse det så blir det tredd avgifter ned over hodet på oss andre. Når jeg kjøper en CD plate bør jeg vite at artisten og komponisten får sitt. Det er også en avtale dere burde komme frem til dere i mellom. Dersom jeg kjøper denne CD platen mener jeg at det er et produkt som nå er mitt. Da er det ikke rett at jeg skal betale hver gang jeg spiller den? Dersom jeg kjøper meg en flaske brus sender jeg da ikke penger til bryggeriet hver gang jeg tar en slurk?

Det er helt sykt at det skal betales flere ganger for et produkt. Dersom dere ikke klarer å driver forretningen med penger dere ikke får inn så kan dere ikke lage regler og tre dem nedover oss andre for at det skal bli nok inntekter.

Dersom jobben din er en sann lidelse ville jeg heller begynt med noe annet. Om du selv vil ha en jobb som ikke tjener penger så ikke forlang at vi andre skal betale tvangsavgifter for at du skal drive med det!

Jeg bare lurer på en ting:

Står det utesteder og andre steder tjener på å ha musikk som en del av sitt "produkt" i forhold til det man betaler for dette produktet i platesjappa?

Det er da ikke noe nytt at produkter har forskjellig priser. En for privat bruk og en for komersiell bruk.

Jeg ser på musikket på et utested som en del av den pakka jeg "kjøper" ved å være der. Selvsagt skal de som står for den biten ha sin del av mine penger da!

Det hadde vært morsomt å se inntektene til et utested (eller annet sted som bruker musikk på lignende måte) i en periode uten musikk og en periode med, sammenlignet inntektene og sett hvor stor prosentandel av differansen som går til TONO...

Jeg tipper at det er en ganske liten del av kaka.

At musikkbransjen har valgt å lage et annet system på dette enn f.eks. databransjen (er ikke programmer for komersiell bruk dyrere enn de for privat bruk der også?) må man vel respektere?

Som sagt tidligere, jeg er ikke så veldig inne i dette her, men det virker som en fair ordning.

Skulle man differansiert det etter hvilke artister det gjaldt, ville det muligens blitt _veldig_ mye dyrere å spille Micael Jackson, tror du ikke? ;-)

kjære vene, du er jo heilt på jordet. du leser jo ikkje det eg skriver eingang.

du snakker om "utøvende kunstnere" - tono har ingenting med dei å gjere, kun med opphavsmenn/kvinner.

du snakker om cd-salg, tono har ikkje noko med cd-salg å gjere, kun med formidling av musikk.

hvis du lurer på kva artisten får når du kjøper ei skive, så er det ncb du må snakke med. kva ein artist tjener på cd-salg, vil dessuten først og fremst være avhengig av kva slags kontrakt man har med plateselskapet. det vil først og fremst være -der- penga kjem fra.

kjære vene, du er jo heilt på jordet. du leser jo ikkje det eg skriver eingang.

du snakker om "utøvende kunstnere" - tono har ingenting med dei å gjere, kun med opphavsmenn/kvinner.

du snakker om cd-salg, tono har ikkje noko med cd-salg å gjere, kun med formidling av musikk.

hvis du lurer på kva artisten får når du kjøper ei skive, så er det ncb du må snakke med. kva ein artist tjener på cd-salg, vil dessuten først og fremst være avhengig av kva slags kontrakt man har med plateselskapet. det vil først og fremst være -der- penga kjem fra.

Så du mener altzså i klartekst at når en nattklubb spiller musikk av amerikanske artister/opphavsmenn skal du ha penger for det? Det er det som skjer i praksis.

Så du mener altzså i klartekst at når en nattklubb spiller musikk av amerikanske artister/opphavsmenn skal du ha penger for det? Det er det som skjer i praksis.

LOL!!! nei, det er aldeles ikkje det som skjer. det hadde vært veldig greit om det var slik, da hadde eg jo kanskje hatt penger. eg får penger fra tono utelukkende hvis noko EG har laga har blitt spilt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...