Gå til innhold

Finnes det håp for isjas???

Gjest er jo bare 30 år........

Anbefalte innlegg

Gjest er jo bare 30 år........

Sitter her etter nok en søvnløs natt. Har vanvittige smerter nedover beinet. Det begynte med vondt i ryggen for noen uker siden - prolaps. Nå presset prolapset på isjasnerven. Har prøvd det meste av smertestillende. Har hatt dette til og fra i ti år. Noen der ute som har gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76724-finnes-det-h%C3%A5p-for-isjas/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags behandling har du fått, da? Søsteren min går til en flink fysioterapeut som holder det hele i sjakk. Øvelser, svømming, strekk (for å få presset av nerven), behandling osv gjør henne så godt som symptomfri.

De dette ikke hjelper på trodde jeg ble operert ganske umiddelbart?

Det har skjedd _mye_ på dette området, pass på at fastlegen din er oppdatert og henviser deg til en flink nevrolog.

Det står mye på nettet om isjias, det eneste vanskelige er at alle skriver det forskjellig.. (Isjias, isjas, isijas, ischas osv osv,samt selvsagt på engelsk og latin) Søk og les, og forlang god oppfølging fra legen. Bytt fastlege hvis hun / han ikke er til hjelp og henviser deg videre.

Ja, det går an å bli 90% bra, og bli kvitt smertene i beinet. Det har jeg erfart selv. Min erfaring er derimot at man aldri bli 100% bra. Hvis man f.eks. har ett yrke som belaster ryggen mye, så er det mulig at man må skifte jobb for at det ikke skal komme tilbake gang etter gang.

Operasjon kan(?) være en mulighet, avhengig av hvordan problemet er lokalisert. Kiropraktorbehandling kan også være en god løsning, men slår ikke alltid helt til. Det som derimot ofte hjelper, er fysisk trening lagt opp for å styrke problemområdet. Nøkkelen her er å finne en fysioterapeut som kan lage ett godt treningsopplegg. Problemet for ryggpasienter er ofte at man havner hos almenlegen gang etter gang. Han/hun har egentlig ikke peiling, og dermed får man aldri tatt tak i problemet på en skikkelig måte.

Jada, det finnes håp. Jeg har blitt operert to ganger, og er nå 95% bra. Den første gangen var ikke helt vellykka, jeg var mye støl og stiv etterpå, og hadde gjerne ett par-tre perioder i året der jeg var sjukemeldt. Andre gangen derimot, seks år etterpå, gikk det mye bedre, og jeg har nå veldig sjelden plager. Kan en sjelden gang oppleve å værra litt stiv og sånn fremdeles, men har for eksempel aldri måttet sjukemelde meg.

Det jeg opplevde var at en må si ifra høyt og tydelig for å bli hørt. Som snooker sier har de fleste fastleger lite peil, og blir som regel sjelden hørt. Be om å bli henvist til en ekspert, gjerne en med ry, HAN blir hørt hvis han henviser deg til sjukehuset. Så etter ei tid burde du ringe til sjukehuset og mase. Ikke utidig, men vær høflig og grei. Si at du har mye smerter, og at situasjonen er uutholdelig for deg. Spør hvor lenge du må regne med å vente. La de forstå at du ikke har det bra.

Du må ikke nødvendigvis opereres, andre former for behandling kan selvfølgelig hjælpe. Synes snooker kom med en del gode tips der.

Hva slags behandling har du fått, da? Søsteren min går til en flink fysioterapeut som holder det hele i sjakk. Øvelser, svømming, strekk (for å få presset av nerven), behandling osv gjør henne så godt som symptomfri.

De dette ikke hjelper på trodde jeg ble operert ganske umiddelbart?

Det har skjedd _mye_ på dette området, pass på at fastlegen din er oppdatert og henviser deg til en flink nevrolog.

Det står mye på nettet om isjias, det eneste vanskelige er at alle skriver det forskjellig.. (Isjias, isjas, isijas, ischas osv osv,samt selvsagt på engelsk og latin) Søk og les, og forlang god oppfølging fra legen. Bytt fastlege hvis hun / han ikke er til hjelp og henviser deg videre.

Hvor i landet bor du?

Både mamma og søstra mi er operert for prolaps, og slapp noen som helst venteliste ved Orkanger Sentralsykehus. Hadde de skulle stått på venting ved RiT (unnskyld, St Olavs Hospital :-S ) så ville de måtte vente i inntil 6 mnd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...