tuttta Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hva er det egentlig som sjekkes på den vanlige underlivsundersøkelsen hos legen? Det er jo en veldig ukonfortabel situasjon, og derfor svarer man ofte det enkleste når legen spør spørsmålene "har du hatt noen uvanlig utflod i det siste" eller "du har vel ikke hatt noe usikker sex siden sist vel?" Jeg svarte iallefall nok en gang nei på disse spørsmålene for å kommme meg fortest mulig ut av den stolen. Selv om det lukter litt ekstra av utfloden noen ganger, og jeg ikke føler meg helt trygg på den forrige kjæresten min.. Hva slags tester var det jeg gikk glipp av? Blir man testet for HIV og Clamydia og Gonore og sopp på en vanlig underlivsundersøkelse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76810-hva-sjekker-legen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Ved den gynekologiske undersøkelse ser legen på området rundt skjedeinngangen og ser på slimhinnen i skjeden. Utflod vurderes, men hvis kvinnen ikke er plaget, vil legen ikke ta rutineprøve, f.eks. for sopp. Hvis kvinnen er under 25 år eller har et spesielt ønske, tas klamydiaprøve. Gonore er så sjelden at man vanligvis ikke tar prøver til undersøkelse. Legen ser på livmorhalsen og tar celleprøve for å utelukke forstadier til kreft, rutinemessig gjøres det på kvinner i alderen 25 til 70 år. Det er en viktig undersøskelse for å forebygge kreft som kan oppstå også hos unge kvinner uten symptomer. Så undersøskes livmor og eggstokker for unormale forhold, men det er mindre viktig hos kvinner uten symptom. Utflod med fiskelukt kan bety bakteriell vaginose (søk på det ordet for mer informasjon). HIV testes ved en blodprøve hos de som ønsker det. Bort sett fra 'celleprøve' og chlamydiaprøve (som er VIKTIGE) er det ikke så mye å hente ved en gynekologisk undersøkelse, betydningen er nok ganske overvurdert. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/76810-hva-sjekker-legen/#findComment-395246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.