Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting jeg. Er de slik at når en jobber i en offentlig etat og steller med utbetalinger at en føler at det er “mine” penger? Vi får i hvert fall følelsen av det når det gjelder trygdeverket for tiden. Forrige uke så skrev jeg om brevet vi fikk fra Helsedepartementet og der det sto svart på hvitt at vi hadde krav på å få igjen penger etter vårt forsøk i januar. Tror dere at trygdekontoret vil betale ut? Neida! Her skal vi følge byråkratiets regler og ikke tenke selv. (Vel, nå var det jo et forsøk på å tenke selv som ble vårt problem i utgangspunktet da. De tolket de nye reglene etter egne synsinger og meninger. Ikke i henhold til det som ble bestemt fra Helsedepartementet sin side.)

Trygdekontoret vil fremdeles behandle vår sak som en klagesak som skal sendes videre til Fylkestrygdekontoret. De var også så “snille” og spurte om det var sånn at vi ville legge med det brevet fra Helsedepartementet som ekstra dokumentasjon på vår klagesak. Vet dere, jeg ble ikke sint en gang. Jeg ble bare så utrolig matt over slik behandling.

Mannen min derimot, ble ganske så hissig og rinte fylkestrygdeverket. Der var stemningen ennå mer byråkratisk. Der klaget de sin arme nød over at Helsedepartementet hadde sendt ut brevet og at det ikke var rette saksveien å gå (som om vi bryr oss). De ville ikke si noe som helst og holdt på selv å sjekke med Rikstrygdeverket. De ga også blaffen i at det lokale trygdekontoret fremdeles ville behandle vår sak som en klagesak og ikke bare gjøre det mest lettvindte (og det riktige) å betale ut pengene.

Ja ja, sier nå jeg. Hvis noen i trygdevesenet forteller meg at de har mye gjøre, så får de ikke min medfølelse. De lager jo bare mer arbeid til seg selv med å ha slik saksgang. Jeg tenker med gru på alle de som ikke orker å kjempe mot et tungt byråkratisk system og bare gir opp. Vi gir i hvert fall ikke opp. Er det forresten noen som vet om man kan forlange renter?

Hilsen en litt matt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76885-det-%C3%A5-sitte-p%C3%A5-pengesekken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følelsen av at ansatte på trygdekontoret har en velutviklet eierskapsfølelse i forhold til pengesekken de forvalter, kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg har jo ikke opplevd noe tilsvarende som det du er oppe i, men da de skulle beregne grunnlaget for svangerskapspenger for mannen min (da han skulle ut i 5mnd svangerskapspermisjon og samtidig skulle skifte jobb), satt kronene langt inne. Han hadde krav på maxbeløpet, dvs 6G eller hva det var, fordi han hadde tjent langt over det, men så lett skulle det ikke være! Vi forsto ikke at begrunnelsen som ble gitt kunne stemme, men vi gadd ikke krangle mye på det - litt fordi det ikke dreide seg om enorme summer, og en del pga at vi ikke ville ha en konflikt med trygdekontoret. Vi syntes nok vi hadde råd til å "heve oss" over det - dumt, men sant.

Det er klart at både trygdekontoret og fylkestrygdekontoret synes det er vanskelig at dere henvender dere direkte til HD. Da følger dere jo ikke det skjemaet som de forholder seg til, og det synes de nok er både irriterende og kompliserende. I tillegg er det ingen offentlige etater liker å få vedtakene sine påklaget, det betyr jo både merarabeid og eventuell ripe i lakken dersom klageren får medhold. Men at Fylkestrygdekontoret klager over at HD ikke følger riktig saksvei, det er vel egentlig bare patetisk?

Si meg en ting - er det ikke mulig for trygdekontoret deres å gjøre om sitt eget vedtak? Behandle saken på nytt på bakgrunn av nye opplysninger? Jeg bare lurer - fordi jeg vet at i en del andre saker som behandles av det offentlige, kan "førsteinstansen" gjøre om sitt eget vedtak dersom nye opplysninger tilsier at det er riktig. Bare dersom de ønsker å opprettholde avslaget må saken oversendes klageinstansen. Men kanskje det ikke er sånn i trygdeetaten.

Jeg skjønner at du er matt. Det er vel noe med at du etter hvert føler at hele greia er håpløs, det er ikke det at de ikke skjønner noe, det er bare det at de ikke vil..?

Jeg jobber i byråkratiet selv jeg - så jeg vet at det er masse saksbehandling og system som skal utføres fordi det er lovfestet at sånn skal det gjøres. Men jeg vet også at byråkrati- og system-mengden er sterkt avhengig av den enkelte saksbehandlers tolkning av systemene. Så hvis noen prøver å fortelle deg at de gjør dette fordi de må, og at de ikke har noe valg, ville jeg tatt det med en klype salt. Det finnes alltid både enklere og vanskeligere måter å gjøre ting på!

Jeg vet ikke om du kan forlange renter, men jeg ville kanskje ha prøvd meg. Det finnes sikkert en regel for det et eller annet sted også. Kanskje du skulle prøve Trygdeforum?

Til slutt må jeg jo også få lov til å gratulere med at HD gir dere medhold! Det er jo en rimelig sikker indikator på at pengene til slutt kommer inn på deres konto, men med det trygdekontoret dere har å forholde dere til er det jo ikke greit å vite hvor lang tid det tar... I mellomtiden får dere pønske ut en helt genial måte å bruke pengene på!

Følelsen av at ansatte på trygdekontoret har en velutviklet eierskapsfølelse i forhold til pengesekken de forvalter, kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg har jo ikke opplevd noe tilsvarende som det du er oppe i, men da de skulle beregne grunnlaget for svangerskapspenger for mannen min (da han skulle ut i 5mnd svangerskapspermisjon og samtidig skulle skifte jobb), satt kronene langt inne. Han hadde krav på maxbeløpet, dvs 6G eller hva det var, fordi han hadde tjent langt over det, men så lett skulle det ikke være! Vi forsto ikke at begrunnelsen som ble gitt kunne stemme, men vi gadd ikke krangle mye på det - litt fordi det ikke dreide seg om enorme summer, og en del pga at vi ikke ville ha en konflikt med trygdekontoret. Vi syntes nok vi hadde råd til å "heve oss" over det - dumt, men sant.

Det er klart at både trygdekontoret og fylkestrygdekontoret synes det er vanskelig at dere henvender dere direkte til HD. Da følger dere jo ikke det skjemaet som de forholder seg til, og det synes de nok er både irriterende og kompliserende. I tillegg er det ingen offentlige etater liker å få vedtakene sine påklaget, det betyr jo både merarabeid og eventuell ripe i lakken dersom klageren får medhold. Men at Fylkestrygdekontoret klager over at HD ikke følger riktig saksvei, det er vel egentlig bare patetisk?

Si meg en ting - er det ikke mulig for trygdekontoret deres å gjøre om sitt eget vedtak? Behandle saken på nytt på bakgrunn av nye opplysninger? Jeg bare lurer - fordi jeg vet at i en del andre saker som behandles av det offentlige, kan "førsteinstansen" gjøre om sitt eget vedtak dersom nye opplysninger tilsier at det er riktig. Bare dersom de ønsker å opprettholde avslaget må saken oversendes klageinstansen. Men kanskje det ikke er sånn i trygdeetaten.

Jeg skjønner at du er matt. Det er vel noe med at du etter hvert føler at hele greia er håpløs, det er ikke det at de ikke skjønner noe, det er bare det at de ikke vil..?

Jeg jobber i byråkratiet selv jeg - så jeg vet at det er masse saksbehandling og system som skal utføres fordi det er lovfestet at sånn skal det gjøres. Men jeg vet også at byråkrati- og system-mengden er sterkt avhengig av den enkelte saksbehandlers tolkning av systemene. Så hvis noen prøver å fortelle deg at de gjør dette fordi de må, og at de ikke har noe valg, ville jeg tatt det med en klype salt. Det finnes alltid både enklere og vanskeligere måter å gjøre ting på!

Jeg vet ikke om du kan forlange renter, men jeg ville kanskje ha prøvd meg. Det finnes sikkert en regel for det et eller annet sted også. Kanskje du skulle prøve Trygdeforum?

Til slutt må jeg jo også få lov til å gratulere med at HD gir dere medhold! Det er jo en rimelig sikker indikator på at pengene til slutt kommer inn på deres konto, men med det trygdekontoret dere har å forholde dere til er det jo ikke greit å vite hvor lang tid det tar... I mellomtiden får dere pønske ut en helt genial måte å bruke pengene på!

Hei :o)

Det var det vi håpet på at trygdekontoret kunne gjøre om på sitt eget vedtak om avslag da de fikk kopi av brevet som viser så klart at de hadde tatt feil. Det var vel egentlig det vi regnet med, ikke bare håpet på. Derfor så blir i hvert fall jeg litt forundret over at de fremdeles vil opprettholde klagen. Det blir på en måte litt barnslig dette her. "Jeg skal ha rett, jeg skal ha rett, og får jeg ikke rett, ja da får dere ikke pengene deres før på leeeeeeeeeeeeenge." Nå er det jo ikke slik (håper jeg da), men jeg kan bare ikke fatte og forstå at de knyter pengesekken så godt igjen når de vet så veldig godt at de må åpne den senere.

Saksbehandlerene våre har vært veldig greie og imøtekommende mot oss. Det har aldri vært et skjeivt ord, og de sier at de er veldig spent på hvordan saken vår ender. De er så usikre selv på dette, sier de, så de ønsker å bruke vår sak på å finne ut av hvordan den nye refusjonsordningen virker. Hallo da! Det går an å prøve å finne ut av ting uten å være avhengig av en klagesak. Er de usikre, så får de spørre lenger opp i systemet. Nå skal rett være rett, de har sagt til oss at de har fått beskjed fra rikstrygdeverket om at vi ikke får dekket forsøket, men når vi forteller dem om forskjellsbehandling, om hva HD har fortalt oss, om at det står ingen plass det de selv sier, da bør det jo ringe noen varselklokker hos dem også?

En ting er i hvert fall sikkert. De kjenner godt til oss på trygdekontoret nå. Det var f.eks. vi som fortalte dem om at fritt sykehusvalg, det gjaldt for assistert befruktning også. De ville i utgangspunktet ikke betale oss for reiseutgifter tur/retur Haukeland i fjor vår, og mente at vi måtte bruke Haugesund i stedet. Etter noen telefoner til fylkestrygdekontoret løste heldigvis det seg. I tillegg så hadde jeg en episode med dem under svangerskapspermisjonen der de "glemte" å betale ut permisjonspengene mine. Da var jeg rimelig sinna ja. Lånet forfallt jo.

Har forresten tenkt på trygdeforumet, men har en fobi mot å legge visanummeret mitt igjen på internett (noe som jeg har forstått vi må gjøre for å få svar fra fagpersonell på DOL nå).

Lange innlegg og mail fra deg krever lange svar. Vi "snakkes" snart igjen. :o)

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...