Gå til innhold

Bivirkninger ved p-sprøyte

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 22 år. For ca fire uker siden fikk jeg satt min første p-sprøyte. Fikk høre av bl.a legen at jeg ikke ville få noen andre eller verre bivirkninger enn ved p-pillene jeg gikk på (trinordiol). Siden sprøyten ble satt har jeg hatt null sexlyst, mye hodepine og vært i generelt dårlig humør. Det er den manglende sexlysten som plager meg mest, og det plager selvsagt samboeren min også. Jeg føler jeg elsker ham like høyt som før, men jeg orker ikke at han tar på meg på _den_ måten lenger, det er bare slitsomt. Kan sprøyten resultere i null libido, eller er kan det enkelt og greit være forholdet som er i ferd med å rakne? Jeg har også i ettertid lest om kvinner som har hatt en vektøkning på opptil 10 kg!!! Dette skremte meg, men er det mulig at dette kan være forårsaket av sprøyten? Hva med hodepinen? På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7689-bivirkninger-ved-p-spr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest positiva

Selv om det virker som om alle her på DOL nevner bare negative bivirkninger på sprøyta , må nesten jeg fortelle det jeg har erfart!

Fikk den satt for 6 uker siden , fikk mensen som vanlig to uker etterpå ( lite som kom og ikke vondt) nå er den helt forsvunner og jeg har heller ikke hatt tegn til blødninger ellers. Så i mitt tilfelle er det bare positivt med denne. Og mindre sexlyst??nei!

Tror dette med bivirkninger er veeeldig individuelt!

Visst man tror at man øker i vekt er det ikke pågrunn av selve sprøyten i seg selv, men hvis individer reagerer forskjellige ( noen blir deprimerte ) spiser de mere og kanskje litt usunt og oftere enn ellers, dette resulterer i vektøkning!

Dette med bivirkninger kan jo kanskje ha noe med alder og gjøre. Jeg er forholdsvis ung som bruker, og har ingen bivirkninger.

Bare for et lite postivt blikk og da!;)

fonøyd bruker,

jente16

Mette Moen, Gynekolog

Ja, manglende lyst kan være en bivirkning av p-sprøyten, men det kan selvsagt også ha andre årsaker. Vektøking er uvanlig, ofte er det 'tilfeldig' vektøking hvor man gir medikamentet skylden. Hodepine kan forekomme (hos 5-15%).

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

• 1 år senere...

Hei! Jeg fikk det akkurat som deg. Er veldig glad i kjærsten min men etter sprøyta ble alt HELT dødt. Det er helt fryktelig. Dessuten er det ingen leger som tar meg på alvor når jeg sier at jeg ikke har lyst. Du er jo så ung og det går sikkert over. Nå har jeg ikke hatt sex på 5 mnd. Uholbart...

Selv om det virker som om alle her på DOL nevner bare negative bivirkninger på sprøyta , må nesten jeg fortelle det jeg har erfart!

Fikk den satt for 6 uker siden , fikk mensen som vanlig to uker etterpå ( lite som kom og ikke vondt) nå er den helt forsvunner og jeg har heller ikke hatt tegn til blødninger ellers. Så i mitt tilfelle er det bare positivt med denne. Og mindre sexlyst??nei!

Tror dette med bivirkninger er veeeldig individuelt!

Visst man tror at man øker i vekt er det ikke pågrunn av selve sprøyten i seg selv, men hvis individer reagerer forskjellige ( noen blir deprimerte ) spiser de mere og kanskje litt usunt og oftere enn ellers, dette resulterer i vektøkning!

Dette med bivirkninger kan jo kanskje ha noe med alder og gjøre. Jeg er forholdsvis ung som bruker, og har ingen bivirkninger.

Bare for et lite postivt blikk og da!;)

fonøyd bruker,

jente16

Har nå gått på den i 14 mnd .

Ingen hodepine eller manglende sex-lyst. MEN ; ja jeg har lagt på meg 10 kg.....Ingen kan komme til meg å si at dette ikke har noe med sprøyta!!!

Jeg har alltid hatt samme vekt , også plutslig uten andre faktor økte vekta sakte men sikkert !!

Ellers blødninger første månedene.

Det kan være sprøyten. Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke ville få andre bivirkninger enn av trinordinol, det var FEIL!!! Har siden hørt at man bør gå på minipille i 3 mnd før man setter sprøyten for å se om man tåler det. Jeg mistet all sexlyst, gikk med kronisk hodepine noen mnd, fikk mer uren hud og depresjon. Å få satt den sprøyten er uten tvil det dummeste jeg noensinne har gjort! Kjekt å miste mensen, da. Det er over et år siden jeg fikk satt sprøyten, og jeg har ikke fått mensen tilbake ennå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...