Gå til innhold

FU: Reddet av røykvarsleren ? fortelle

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

jeppjepp...meget dårlig samvittighet her..begge mine står for tida og "gaper" uten batteri..det hadde seg sånn at de en etter en begynte å pipe ..kommmer muligens pga utgått batteri?..vel holdt på å bli gal av lyden (mer gal enn det jeg vanligvis er) fikk plugga ut batteria og lagt dem fram så jeg skulle huske å kjøpe nye. men nå har de liggi så lenge at jeg ble lei av å se på dem så jeg rydda de bort og nå husker jeg jaffal IKKE å kjøpe nye batterier..Men..skal herved nuh..skrive det opp på en orange lapp..og legge den pent ved siden av pc'n...så neste gang jeg skal i butikken...hm..

Ehhh... bra ... puhhh Gjør det .. pliiiis.

Fortsetter under...

Røykvarsleren har en levetid på ca 5-7 år da må den byttes ut. Det gjelder den inoniserende typen. Den optiske typen vet jeg ikke. Begge må støvsuges en gang i mellom hører jeg. Den ioniserende detekterer usynlige røykgasser og den optiske ser partikler i lufta, begge har sine fordeler,og noen har begge typer i huset. Noen tror bikkja vil vekke dem, men røykdykkerne sier den må først bevisst læres opp til det, de har dratt fram døde bikkjer og katter fra under sofaen som ikke har gitt lyd eller tegn fra seg, og dødd sammen med eieren. De mener det dessverre er et fåtall u-opplærte dyr som varsler eierne ved røyk.

På sikkerhetskursene jeg deltar på, blir det anbefalt at en skifter ut røykvarslerene hvert 5-7 år, uansett type. I tillegg bør en teste varslerene med røykkilde av og til. Bare testing av batteriet, kan gi falsk trygghet.

Husk å snu litt på pulverapparatet ca 1 gang i halvåret, for å sjekke at pulveret er løst. Samtidig sjekker en trykket i apparatet og eventuelt leverer det inn for service.

Ulv I Faarikaal

På sikkerhetskursene jeg deltar på, blir det anbefalt at en skifter ut røykvarslerene hvert 5-7 år, uansett type. I tillegg bør en teste varslerene med røykkilde av og til. Bare testing av batteriet, kan gi falsk trygghet.

Husk å snu litt på pulverapparatet ca 1 gang i halvåret, for å sjekke at pulveret er løst. Samtidig sjekker en trykket i apparatet og eventuelt leverer det inn for service.

Bra

Gjest Uglemor

Jeg har en røykvarslerhistorie til deg - muligens ikke dramatisk nok, men...

Jeg og minsten skulle ut og reise, og jeg var midt i pakkinga da jeg kom på at jeg skulle lage litt middag samtidig. Gryte med pølser ble satt på, og samtidig bæsja knøttet så vi måtte ut på badet og skifte.

Bleien kom av, og så ringte telefonen. Stod med ungen på armen, bleien i den andre hånda og telefonrøret under haka, da en infernalsk piping satte igang!

Panikken grep naturligvis både meg og ungen, han ble anbragt på gulvet og jeg _løp_ inn på kjøkkenet og oppdaget to grytekluter i full fyr.. De ble fisket over i vasken, og deretter fikk røykvarselen helt ufortjent meget brutal behandling...

Sånn går det når man i ammetåke slår på feil plate for deretter å glemme hele middagen... Godt å ha røykvarsler i huset!

Ulv I Faarikaal

Jeg har en røykvarslerhistorie til deg - muligens ikke dramatisk nok, men...

Jeg og minsten skulle ut og reise, og jeg var midt i pakkinga da jeg kom på at jeg skulle lage litt middag samtidig. Gryte med pølser ble satt på, og samtidig bæsja knøttet så vi måtte ut på badet og skifte.

Bleien kom av, og så ringte telefonen. Stod med ungen på armen, bleien i den andre hånda og telefonrøret under haka, da en infernalsk piping satte igang!

Panikken grep naturligvis både meg og ungen, han ble anbragt på gulvet og jeg _løp_ inn på kjøkkenet og oppdaget to grytekluter i full fyr.. De ble fisket over i vasken, og deretter fikk røykvarselen helt ufortjent meget brutal behandling...

Sånn går det når man i ammetåke slår på feil plate for deretter å glemme hele middagen... Godt å ha røykvarsler i huset!

Godt å høre, den sparte deg kanskje for mere problemer, men har du 6 kg brannslukker eller brannslange ?

Ulv I Faarikaal

Påbudt er røykvarsler, min 6 kg brannslukker eller godkjent brannslange. Disse skal følge huset eller leiligheten, dvs når du flytter til nytt, skal den gamle stå igjen og det skal finnes der du flytter. Hvis du leier, er det huseiers eller borettslagets ansvar. Brannslukker skal ha fullt trykk, det skal sjekkes jevnlig.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Vi har ikke brannslokningsapparat, men brannslange rett utafor inngangsdøra vår.

Vann er det beste slokkingsmiddel, mest fordi det er nok av det, en brannslukker på 6 kg tømmes på 10 sek, og har du aldri brukt et før, kaster du sannsynlig vekk 80% av det før du finner ut hvordan det virker. Så en tjukk brannslange er veldig bra, bare vanntrykket er godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...