Gå til innhold

Deling av boutgifter når en part eier, hjelp !

Anbefalte innlegg

Gjest MarieII

Hei

Jeg og min samboer har en liten datter sammen og bor i rekkehus som jeg eier. Der er det bokostnader på kr. 12.000 pr mnd, 4000 kroner er ren husleie og resten er lån og avdrag. Min samboer er ikke interessert i å kjøpe seg inn. Jeg føler at det blir veldig skjevt når jeg skal sitte med all investering og han bare kan bruke pengene sine på hva han vil.

Hva er rimelig husleie som han bør betale. Bør han betale halvparten av det som det koster å bo der, dvs. kr. 6000?

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

Skriftlige samboeravtaler er ingen dum ting å ha.....

Jeg vet jo ikke hvordan dere deler andre kostnader, som mat, bil, barnehage, osv, og uten den kunnskapen er det vanskelig å si hva han skal betale. Hvem som holder hus&hjem rent, lager mat, vasker klær +++ bør også spille litt inn, synes jeg.

Men selvsagt skal han være med å bekoste/betale samlivet. Hvis han anser at hans tilstedeværelse er betaling nok i seg selv, han han et litt overdrevet selvbilde.... :-)

Hei,

hvis din samboer ikke ønsker å kjøpe seg inn bør han i det minste betale halvparten av husleien og halvparten av rentene på lånet.(i tillegg til å bidra med sin del av de daglige utgifter). Dette vil da være hans del av husleien fordi rentene på lånet kan betraktes som husleie.

Fordi du da er eier av rekkehuset og følgelig vil ha enerett på en evt. prisstigning må du betale avdragene på lånet. Ved et evt. salg har han ingen rett på noe av gevinsten.

Finner det noe merkelig at han ikke vil investere sammen med deg? Bruker han pengene på å investere i noe annet? hvis ikke vil det si at ved et evt. brudd mellom dere har han ingenting av verdi å falle tilbake på (utenom sin lønn da). Har du stilt han spørsmålet om han er klar over dette?

Skriftlige samboeravtaler er ingen dum ting å ha.....

Jeg vet jo ikke hvordan dere deler andre kostnader, som mat, bil, barnehage, osv, og uten den kunnskapen er det vanskelig å si hva han skal betale. Hvem som holder hus&hjem rent, lager mat, vasker klær +++ bør også spille litt inn, synes jeg.

Men selvsagt skal han være med å bekoste/betale samlivet. Hvis han anser at hans tilstedeværelse er betaling nok i seg selv, han han et litt overdrevet selvbilde.... :-)

Han virker særdeles korttenkt om han ikke kjøper seg inn. Ved et brudd, sitter han igjen med null komma niks.

Men selvsagt skal du kreve at han likevel betaler halvparten av faktiske boutgifter. Det er vel ikke slik at han nekter å bidra - og ellers lever livet i sus og dus?

Dere har jo en datter sier du. I så fall har dere vel planer for framtida?

Det beste er selvfølgelig at han kjøper seg inn 50 %, så er ikke fordelingen noe problem.

Dersom han nekter på det (har han kommet med noen grunn til det?) så kan du minst kreve halvparten av husleie og renter. Men jeg ville også krevd litt av avdragene. Så gir du ham nok en grunn til å kjøpe seg inn.

Han bør bli voksen. Han bor jo søren meg gratis! Sleipt!

Dersom dere har felles barn sammen, er det helt tåpelig å si det han gjør. Ikke kjøpe seg inn?

Du bør kreve noen tusenlapper i boutgifter av han ja. Men samtidig bør dere endre eierforholdet.Det er ikke riktig at han skal nedbetale deler av din eiendom, for så å miste alt om dere skulle skille lag.

Dersom han står strikt på at han ikke vil ha huslån, forlang at han betaler minst hele husleien alene (4000,- kr var det ikke?), så tar du lånet.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Kontakt en advokat og sett opp en avtale. F eks kan dere opprette et sameie på huset, dvs du selger en halvpart til han, og at dere deler alle utgifter. Pass på §15 i sameieloven, at dere begge fritt kan oppløse sameiet. Ingen skal bo gratis hos en samboer, det er tull mener jeg, vi skal alle betale det det koster fullt ut !

En annen rettferdig måte: få en full leietakst på huset, lag en kontrakt og han betaler halve markedsleia til deg.

Gjest MarieII

Han virker særdeles korttenkt om han ikke kjøper seg inn. Ved et brudd, sitter han igjen med null komma niks.

Men selvsagt skal du kreve at han likevel betaler halvparten av faktiske boutgifter. Det er vel ikke slik at han nekter å bidra - og ellers lever livet i sus og dus?

Dere har jo en datter sier du. I så fall har dere vel planer for framtida?

Han bor ikke gratis. Han betaler 4000 kroner i måneden. Men hvis han skal betale halvparten av rentene og halvparten av husleie bør han betale 5000 kroner. Jeg kommer til å ta det opp med han.

Ut over det har vi nøyaktig samme årslønn, men han har bilgodtgjørelse i tillegg. Og vi deler på strøm, mat etc etc.

Gjest Persille

I vårt tilfelle er det jeg som bor "gratis"...

Han betaler alle utgiftene på leiligheten, for det er hans leilighet og skjærer det seg mellom oss, så blir han også sittende med den, og jeg har ingenting.

Imidlertid kjøpte jeg kjøkken for 30.000 til ham i fjor, og det var min "husleie" for det neste året.

Dersom han ikke vil kjøpe seg inn, noe jeg kommer til å gjøre nå som vi vet deg fungererer mellom oss, så må du jo kreve leie av ham. Han skal jo ikke kunne bo gratis på din bekostning...

Vil han ikke det, så ta deg betalt for alt du gjør =) Klesvask, 100 kroner, middag 150 kroner, vaske gulvet 70 kroner, eller noe i den duren =)

Lykke til =)

Han bør betale halvparten av det du ikke betaler til deg selv (dvs. husleie, renter og omkostniger, samt kommunale avgifter), pluss halvparten av slitasjen han forårsaker (det du gjennomsnittlig må bruke av penger pr. mnd. for å holde standarden konstant).

Hvis du betaler 8.000 i renter og avdrag, er det antakelig omtrent 6.500 i renter og 1500 i avdrag. På rentebeløpet får du 28% "rabatt" ved at det er fradragsberettiget på skatten (forutsatt at du tjener penger og ikke lever på sosialhjelp eller på en formue du har arvet). Det betyr at du har en direkte renteutgift på 0,72 x 6.500 = 4.700 pr. måned. Sier vi 300 i diverse omkostninger (inkl. kommunale avgifter), betyr det at du har direkte utgifter på 4.000+4.700+300 = 9.000 pr. måned. Det blir 4.500 på dere hver.

I tillegg kommer som sagt slitasje. Hvis du pusser opp kjøkken og bad for 60.000 hvert 10. år blir det 2 x 6.000 pr år = 12.000. Det gir en ekstra tusenlapp i slitasjeomkostninger.

En fair husleie for ham å betale er mao. minimum 5.500 pr. måned. Hvis du skal ta høyde for forsikring av huset er det slett ikke ufint av deg å forlange 6.000 pr. måned.

Dine egne utgifter blir i praksis det samme beløpet, pluss at du vil betale 6.500 til deg selv i form av avdrag på lånet (som i praksis bare er overføring av penger fra lønnskontoen din til lånekontoen (som er "overtrukket" med omtrent 1.000.000 kroner for øyeblikket...)

Lykke til med en ryddig økonomisk tilværelse! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...