Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 25 år, som fikk mitt første barn for 4 mnd siden. Jeg har såkalt PCO, dvs jeg har høye nivåer av androgener, men ikke overvekt, insulinresistens etc. Jeg hadde amenore etter langvarig p- pillebruk, og fikk mensen tilbake ved hjelp av lavdosert Decadron ( behandlet ved RIT). Nå har fastlegen min satt meg på minipiller (Microluton) som prevensjon. Jeg er veldig skeptisk til dette, for jeg vet at disse ofte fører til amenore etter seponering ( stemmer ikke det?). Jeg vil gjerne ha flere barn, og jeg strevde lenge for å få mensen tilbake før denne graviditeten. Med tanke på muligheter for senere graviditet etc, bør jeg holde meg unna p- piller, minipiller etc? Jeg ammer, så det er vel kun minipiller jeg evt kan bruke nå? Har nå brukt Microluton i ca 2 1/2 mnd. Jeg har fått tilbake hudproblemene jeg får pga androgenene ( Diane hjalp, da jeg brukte dem..). Har jeg grunn til å tro at det er liten sannsynlighet for at jeg blir gravid under ammeperioden, når jeg i tillegg har hormonforstyrrelser fra før, slik at jeg kan prøve å kutte ut minipillene? Det er vanskelig å diskutere dette med fastlegen min, hun tror visst at dette er bagateller som ordner seg bare en knipser med fingrene.....Kan jeg be henne om en henvisning til gynekolog nå, pga dette, eller er det uaktuellt under ammeperioden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77042-hormonforstyrrelserprevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Det er vel ingen lege som "kan sette deg på " p-piller!? Du velger da fritt hvilken prevensjonsform du vil bruke!?

Hiv nå pillene hvis du ikke liker det. ingen kan tvinge noen til å ta p-piller. Det er ikke medisin heller!

Bruk noe annet, for eksempel kondomer. Helt uten slike bivirkninger! Dersom du har svært vanskelig for å bli gravid, tror jeg det er tilstrekkelig for deg. Ammet du sa du? Det hjelper også, selv om det selvsagt ikke er noen sikker form for prevensjon.

Det finnes også spiral.

Om minipiller står det:

"Kvinner som har svært sjeldne menstruasjoner kan få problemer med å bli gravide etter bruk av minipiller. "

Hvis det ikke er noen total-katastrofe om du mot formodning skulle bli gravid under amming (mirakler kan skje) ville jeg droppet p-pillene !

Selv begynte jeg med prevensjon etter 7-8 mnd, har ingen lidelser, fullammet de første 5,5 mnd. Ammet om natten i det uendelige.

Men det varierer så veldig fra person til person!

Amming er like sikkert som minipillen dersom barnet er under 6 mnd, du ikke har fått mensen tilbake, det aldri går mer enn 7 timer mellom hver amming, og barnet ikke får annen føde enn morsmelk.

Mette Moen, Gynekolog

Så lenge du ammer og ikek har fått menstruasjon tilbake er det risiko for at melken kan minke med p-pille.

Minipille er er godt middel for ammende kvinner, det inneholder meget lite gestagen (en brøkdel av det som finnes i p-pillen).

Det er en misforståelse at mensen blir borte etter minipille (det er tilfelle med p-sprøyte, er det ikke det du har oppfattet?)Minipillen er ute av kroppen veldig fort. Det er derfor den må tas så regelmessig.

Det er ikke noe i veien for å søke gynekolog, men før systemet er i ordne, kan det være vanskelig å tolke hormonprøver.

Bruk av minipille eller p-pille vil ikke redusere din senere mulighet for graviditet.

Tiden vil vise om du fortsatt har PCOS, men det er vel sannsynlig at det ikke er borte.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...