Apostrof Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Har jeg sagt noe om å kle seg utfordrende og å flørte? Poenget at du har et ansvar ovenfor deg selv til ikke å sette deg selv i en farlig situasjon. Og så lenge noen menn ikke skjønner et nei så må du ta hensyn til det. Det er greit å ha retten på sin side, men det hjelper lite dersom du blir voldtatt. Hei petter smart. Nei, du sa ingenting om flørting og å kle seg utfordrende. Du skrev om å kle seg naken og sprike med bena for så og nekte å ha sex. Da er det ikke rart om hun blir voldtatt, var dine ord. Dermed legges skylden på henne, og det signaliserer at det er greit å voldta en "luremus". Hun fikk det hun ba om. Og det blir helt feil. Det er ikke kvinnens skyld uansett hvor utfordrende og flørtende hun opptrådte i forkant. Det som er rart i dette bildet er at overgriperen ikke forstår ordene NEI. JEG VIL IKKE. JEG HAR IKKE LYST. Er det virkelig så vanskelig for menn å skjønne når en kvinne er kåt eller ikke. En naken kvinne uansett hvilken positur hun inntar er ikke nødvendigvis kåt. Og når hun nekter å ha sex så er det et signal til mannen om å holde seg unna. Jeg kan godt ligge å kose og kline med en mann uten at jeg vil ha sex. Rettferdiggjør det voldtekt? Nei. Signaliserer jeg at jeg vil bli tvangsknullet av denne personen? Nei. Og hvis vi kvinner skal unngå å bli voldtatt, så må vi holde oss unna faresituasjonene, sier du. Det er kvinnene sitt ansvar. Og faremomentet er menn. De fleste voldtekter blir begått av personer som offeret kjenner. Så skal man unngå å bli voldtatt så bør man ikke kjenne menn eller ha mannlige venner. Fordi da setter vi oss selv i fare. Jeg skjønner hvor du vil, men jeg er ikke enig i at kvinner skal ta ansvar for det som en annen person gjør mot dem. Og det hjelper ikke kvinner som har blitt voldtatt at du og flere mener at de satte seg i den situasjonen selv mao. de fortjente det de fikk. For det er ingen som fortjener å bli voldtatt. Uansett hvordan du enn snur og vrir på det. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-395261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apostrof Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Sier ikke at alle menn, ei heller flertallet, er slik. Men noen er det. Og da må du spørre deg selv om hva som er viktigst, å unngå å bli voldtatt eller å pokke på din rett til å gjøre som du vil. Du lar ikke bilen din stå ulåst i Oslo sentrum en lørdagskveld. Selv om det er din bil og ingen andre har noe inne i den å gjøre. Lar du den likevel stå ulåst får du neppe noe igjen på forsikringen. Hvofor? Jo fordi du selv må ta hovedansvaret for at den ble stjålet. Kvinner skal ikke ta ansvaret for menn som ikke skjønner et nei. Men de må ta hensyn til det. De har et ansvar ovenfor seg selv til å gjøre det. På samme måte som du har et ansvar for å se deg for før du krysser gata ved et fotgjengerfelt. Selv om det egentlig skulle være unødvendig. Hei petter smart. Du skriver: "Og da må du spørre deg selv om hva som er viktigst, å unngå å bli voldtatt eller å pokke på din rett til å gjøre som du vil." - Tror du kvinner med vitene og vilje utsetter seg for voldtekt? Etter dine innlegg her så tolker jeg det dit hen. Du sier at de utsetter seg for situasjoner som kan føre til voldtekt. Og du mener at kvinner skal straffes fordi menn voldtar. For vi skal ikke kunne bruke vår rett til å gjøre som vi vil. Men voldtektsforbrytere skal få bruke sin rett til å gjøre det de vil. Og det skal vi kvinner ta hensyn til. "Du lar ikke bilen din stå ulåst i Oslo sentrum en lørdagskveld. Selv om det er din bil og ingen andre har noe inne i den å gjøre. Lar du den likevel stå ulåst får du neppe noe igjen på forsikringen. Hvofor? Jo fordi du selv må ta hovedansvaret for at den ble stjålet." - Og dette skal kunne sammenlignes med voldtekt? Du står ikke med ræva bar i Oslo sentrum en lørdagskveld for da er det garantert en som kommer å stikker pikken i deg?? Da kan vi ikke straffe vedkommende. Hvorfor? Fordi du må selv ta hovedansvaret for at du ble voldtatt. Forstår du hvor sykt dette høres ut? "Kvinner skal ikke ta ansvaret for menn som ikke skjønner et nei. Men de må ta hensyn til det. De har et ansvar ovenfor seg selv til å gjøre det." - Skal vi ha et samfunn som godtar voldtekt. Skal kvinner være nødt til å gå på tå hev fordi vi skal ta hensyn til menn som ikke forstår et nei mao. voldtektsforbrytere. Mener du at samfunnet skal ta hensyn til overgriperen og legge ansvaret på offeret? Slik som du gjør. "På samme måte som du har et ansvar for å se deg for før du krysser gata ved et fotgjengerfelt. Selv om det egentlig skulle være unødvendig." - For det gir bilistene rett til å kjøre deg ned??? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-395551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei petter smart. Nei, du sa ingenting om flørting og å kle seg utfordrende. Du skrev om å kle seg naken og sprike med bena for så og nekte å ha sex. Da er det ikke rart om hun blir voldtatt, var dine ord. Dermed legges skylden på henne, og det signaliserer at det er greit å voldta en "luremus". Hun fikk det hun ba om. Og det blir helt feil. Det er ikke kvinnens skyld uansett hvor utfordrende og flørtende hun opptrådte i forkant. Det som er rart i dette bildet er at overgriperen ikke forstår ordene NEI. JEG VIL IKKE. JEG HAR IKKE LYST. Er det virkelig så vanskelig for menn å skjønne når en kvinne er kåt eller ikke. En naken kvinne uansett hvilken positur hun inntar er ikke nødvendigvis kåt. Og når hun nekter å ha sex så er det et signal til mannen om å holde seg unna. Jeg kan godt ligge å kose og kline med en mann uten at jeg vil ha sex. Rettferdiggjør det voldtekt? Nei. Signaliserer jeg at jeg vil bli tvangsknullet av denne personen? Nei. Og hvis vi kvinner skal unngå å bli voldtatt, så må vi holde oss unna faresituasjonene, sier du. Det er kvinnene sitt ansvar. Og faremomentet er menn. De fleste voldtekter blir begått av personer som offeret kjenner. Så skal man unngå å bli voldtatt så bør man ikke kjenne menn eller ha mannlige venner. Fordi da setter vi oss selv i fare. Jeg skjønner hvor du vil, men jeg er ikke enig i at kvinner skal ta ansvar for det som en annen person gjør mot dem. Og det hjelper ikke kvinner som har blitt voldtatt at du og flere mener at de satte seg i den situasjonen selv mao. de fortjente det de fikk. For det er ingen som fortjener å bli voldtatt. Uansett hvordan du enn snur og vrir på det. Hilsen Har jeg sagt at kvinnene fortjener å bli voldtatt? Ingen fortjener å bli voldtatt. Men det hjelper lite å si at en skal kunne gjøre som en vil hvis en blir voldtatt. Det hjelper også lite å straffe personen som gjorde det. Skaden er allerede skjedd. Er det ikke da bedre å forebygge voldtekt? Både med holdningsendringer og opplysning til menn, men også at kvinner gjør, innenfor rimelighetens grenser, det de kan for å unngå voldtekt? Kvinner har et ansvar ovenfor seg selv til å passe på seg. Dere kan ikke være så fritatt ethvert ansvar for dere selv at dere krever å kunne gjøre hva som helst uten at det kan få konsekvenser. Det får konsekvenser. Uansett om det skulle gjort det eller ikke. Sier ikke at dere skal holde dere unna menn. Men dere bør prøve å unngå situasjoner der det kan oppstå misforståelser eller der han tror dere skal ha sex for så å få et nei (ofte med alkohol inne i bildet). De aller fleste menn skjønner et nei. Også når det ikke blir sagt eksplisitt. Akkurat som de fleste biler stopper for å slippe over folk i et gangfelt. Men kan vi stole på det? Har vi ikke et ansvar for å unngå å bli påkjørt? Det mest pussige med denne diskusjonen er at de fleste kvinner sier de ikke har noe ansvar og spør om de virkelig må ta sine forholdsregler for å unngå voldtekt når det er mannen som voldtar og som utgjør problemet. Likevel tar de aller fleste kvinner disse forholdsreglene selv i større eller mindre grad. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-396089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei petter smart. Du skriver: "Og da må du spørre deg selv om hva som er viktigst, å unngå å bli voldtatt eller å pokke på din rett til å gjøre som du vil." - Tror du kvinner med vitene og vilje utsetter seg for voldtekt? Etter dine innlegg her så tolker jeg det dit hen. Du sier at de utsetter seg for situasjoner som kan føre til voldtekt. Og du mener at kvinner skal straffes fordi menn voldtar. For vi skal ikke kunne bruke vår rett til å gjøre som vi vil. Men voldtektsforbrytere skal få bruke sin rett til å gjøre det de vil. Og det skal vi kvinner ta hensyn til. "Du lar ikke bilen din stå ulåst i Oslo sentrum en lørdagskveld. Selv om det er din bil og ingen andre har noe inne i den å gjøre. Lar du den likevel stå ulåst får du neppe noe igjen på forsikringen. Hvofor? Jo fordi du selv må ta hovedansvaret for at den ble stjålet." - Og dette skal kunne sammenlignes med voldtekt? Du står ikke med ræva bar i Oslo sentrum en lørdagskveld for da er det garantert en som kommer å stikker pikken i deg?? Da kan vi ikke straffe vedkommende. Hvorfor? Fordi du må selv ta hovedansvaret for at du ble voldtatt. Forstår du hvor sykt dette høres ut? "Kvinner skal ikke ta ansvaret for menn som ikke skjønner et nei. Men de må ta hensyn til det. De har et ansvar ovenfor seg selv til å gjøre det." - Skal vi ha et samfunn som godtar voldtekt. Skal kvinner være nødt til å gå på tå hev fordi vi skal ta hensyn til menn som ikke forstår et nei mao. voldtektsforbrytere. Mener du at samfunnet skal ta hensyn til overgriperen og legge ansvaret på offeret? Slik som du gjør. "På samme måte som du har et ansvar for å se deg for før du krysser gata ved et fotgjengerfelt. Selv om det egentlig skulle være unødvendig." - For det gir bilistene rett til å kjøre deg ned??? Hilsen Selvfølgelig tror jeg ikke kvinner med vitende vilje utsetter seg for voldtekt. Faktisk tar de fleste kvinner mange forholdsregler for å unngå voldtekt. Selv om de kverulerer seg blå i ansiktet for at de ikke skal trenge å gjøre det. Har jeg sagt at kvinner skal straffes fro å bli voldtatt? Tror du må lese litt mer det jeg skriver og mindre av det du tror står mellom linjene. "straffen" er i så fall at de blir voldtatt. Ansvaret de har er ovenfor seg selv. Selvfølgelig skal voldtektsmannen straffes like hardt uansett. Vi godtar vel ikke voldtekt selv om vi sier at kvinner må gjøre det de kan innenfor rimelighetens grenser for å unngå det. Skal vi slutte å låse bilen og huset osv. for ellers godtar vi tyveri? Det er mange personer i samfunnet som ikke følger lovene og reglene. Det må vi ALLE ta hensyn til. På mange områder. Gjør du ikke det må du ta litt av ansvaret om noe skjer med deg. Ser du deg for før du krysser gata i et fotgjengerfelt? Det skulle være unødvendig. Men du vil ikke bli kjørt det, derfor gjør du det. Det hjelper lite å ha retten på sin side hvis du blir drept. Det hjelper lite at du skulle kunnet gjøre som du vil hvis du blir voldtatt. Ikke hjelper det deg mye at han blir straffet heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-396103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apostrof Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Har jeg sagt at kvinnene fortjener å bli voldtatt? Ingen fortjener å bli voldtatt. Men det hjelper lite å si at en skal kunne gjøre som en vil hvis en blir voldtatt. Det hjelper også lite å straffe personen som gjorde det. Skaden er allerede skjedd. Er det ikke da bedre å forebygge voldtekt? Både med holdningsendringer og opplysning til menn, men også at kvinner gjør, innenfor rimelighetens grenser, det de kan for å unngå voldtekt? Kvinner har et ansvar ovenfor seg selv til å passe på seg. Dere kan ikke være så fritatt ethvert ansvar for dere selv at dere krever å kunne gjøre hva som helst uten at det kan få konsekvenser. Det får konsekvenser. Uansett om det skulle gjort det eller ikke. Sier ikke at dere skal holde dere unna menn. Men dere bør prøve å unngå situasjoner der det kan oppstå misforståelser eller der han tror dere skal ha sex for så å få et nei (ofte med alkohol inne i bildet). De aller fleste menn skjønner et nei. Også når det ikke blir sagt eksplisitt. Akkurat som de fleste biler stopper for å slippe over folk i et gangfelt. Men kan vi stole på det? Har vi ikke et ansvar for å unngå å bli påkjørt? Det mest pussige med denne diskusjonen er at de fleste kvinner sier de ikke har noe ansvar og spør om de virkelig må ta sine forholdsregler for å unngå voldtekt når det er mannen som voldtar og som utgjør problemet. Likevel tar de aller fleste kvinner disse forholdsreglene selv i større eller mindre grad. Hei petter smart. "Har jeg sagt at kvinnene fortjener å bli voldtatt? Ingen fortjener å bli voldtatt." -Nei, du har sagt at det er ikke rart om hun blir voldtatt. "Men det hjelper lite å si at en skal kunne gjøre som en vil hvis en blir voldtatt. Det hjelper også lite å straffe personen som gjorde det. Skaden er allerede skjedd." Ja, skaden er skjedd. Og vi kvinner sitter igjen med skyldfølelse og skam...... Alltid! Selv om vi har tatt alle forholdsregler som du sier. For det har du rett i, vi gjør det. Fordi samfunnet er som det er. Tror du det hjelper en voldtatt kvinne at andre legger skylden på henne? Sier at hvis du ikke hadde gjort det du gjorde så hadde du unngått å bli voldtatt? Hun sitter nemlig selv å plager seg med det spørsmålet. Og etterpåklokskap hjelper lite. "Er det ikke da bedre å forebygge voldtekt? Både med holdningsendringer og opplysning til menn, men også at kvinner gjør, innenfor rimelighetens grenser, det de kan for å unngå voldtekt?" - Jo, det er bedre å forebygge voldtekt. Og som tidligere sagt så tar vi forholdsregler. Men det hjelper ikke den kvinnen som er blitt voldtatt og lurer på hva hun gjorde galt. Når det er overgriperen som gjorde det som var galt. "Kvinner har et ansvar ovenfor seg selv til å passe på seg. Dere kan ikke være så fritatt ethvert ansvar for dere selv at dere krever å kunne gjøre hva som helst uten at det kan få konsekvenser. Det får konsekvenser. Uansett om det skulle gjort det eller ikke." - Hva er det vi lærer barna våre? Normer og regler ikke sant. Hvis jeg har en gutt og en jente. Skal jeg lære henne at hun kan ikke gjøre som hun vil. Hun kan ikke bruke de klærne hun vil når hun skal på klassefest fordi gutter kan mistolke det. Og dermed gjøre henne usikker og utrygg på segselv og andre. Hvilket inntrykk vil broren hennes sitte igjen med tror du? At han blir undervurdert og forhåndsdømt. -Hva er det som skaper en voldtektsforbryter? En naken kvinne, en dominerende mor/far, en tragisk barndom? Det er kanskje der man bør begynne med forebyggingen. "Sier ikke at dere skal holde dere unna menn. Men dere bør prøve å unngå situasjoner der det kan oppstå misforståelser eller der han tror dere skal ha sex for så å få et nei (ofte med alkohol inne i bildet)." - Nei, det er jeg som sier at man må holde seg unna menn. Fordi de fleste voldtekter blir begått av menn som offeret kjenner. Altså en person som vi faktisk stoler på. "De aller fleste menn skjønner et nei. Også når det ikke blir sagt eksplisitt. Akkurat som de fleste biler stopper for å slippe over folk i et gangfelt. Men kan vi stole på det? Har vi ikke et ansvar for å unngå å bli påkjørt?" - Hvordan skal vi kunne vite at en mann er en voldteksforbryter? Det er ikke like enkelt som å se seg for når man går ut i gaten. "Det mest pussige med denne diskusjonen er at de fleste kvinner sier de ikke har noe ansvar og spør om de virkelig må ta sine forholdsregler for å unngå voldtekt når det er mannen som voldtar og som utgjør problemet. Likevel tar de aller fleste kvinner disse forholdsreglene selv i større eller mindre grad" - Ja, og der slo du deg selv ihjel. For som jeg sa innledningsvis så tar vi forholdsregler. Men blir likevel voldtatt. For det er ingen kvinner som med vilje blir voldtatt. Skal man dermed trykke en som er blitt voldtatt mer ned i driten ved å si at hun hadde selv ansvaret for å ikke bli voldtatt? Hun burde ha sett seg om før hun gikk over gaten. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-396523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apostrof Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Selvfølgelig tror jeg ikke kvinner med vitende vilje utsetter seg for voldtekt. Faktisk tar de fleste kvinner mange forholdsregler for å unngå voldtekt. Selv om de kverulerer seg blå i ansiktet for at de ikke skal trenge å gjøre det. Har jeg sagt at kvinner skal straffes fro å bli voldtatt? Tror du må lese litt mer det jeg skriver og mindre av det du tror står mellom linjene. "straffen" er i så fall at de blir voldtatt. Ansvaret de har er ovenfor seg selv. Selvfølgelig skal voldtektsmannen straffes like hardt uansett. Vi godtar vel ikke voldtekt selv om vi sier at kvinner må gjøre det de kan innenfor rimelighetens grenser for å unngå det. Skal vi slutte å låse bilen og huset osv. for ellers godtar vi tyveri? Det er mange personer i samfunnet som ikke følger lovene og reglene. Det må vi ALLE ta hensyn til. På mange områder. Gjør du ikke det må du ta litt av ansvaret om noe skjer med deg. Ser du deg for før du krysser gata i et fotgjengerfelt? Det skulle være unødvendig. Men du vil ikke bli kjørt det, derfor gjør du det. Det hjelper lite å ha retten på sin side hvis du blir drept. Det hjelper lite at du skulle kunnet gjøre som du vil hvis du blir voldtatt. Ikke hjelper det deg mye at han blir straffet heller. Hei igjen petter smart. Vi har to tråder her så jeg skal prøve å gjøre dette kort. "Selvfølgelig tror jeg ikke kvinner med vitende vilje utsetter seg for voldtekt. Faktisk tar de fleste kvinner mange forholdsregler for å unngå voldtekt. Selv om de kverulerer seg blå i ansiktet for at de ikke skal trenge å gjøre det." - Ja, det gjør vi. Og den kvinnen som ligger på sykehuset voldtatt og ødelagt for livet. Hun burde ha forstått at hun kunne bli voldtatt? Og det er hennes ansvar at hun ikke unngikk det? "Har jeg sagt at kvinner skal straffes fro å bli voldtatt? Tror du må lese litt mer det jeg skriver og mindre av det du tror står mellom linjene. "straffen" er i så fall at de blir voldtatt. Ansvaret de har er ovenfor seg selv. Selvfølgelig skal voldtektsmannen straffes like hardt uansett." - Straffen for kvinnen er at hun blir pålagt ansvaret for et overgrep som en annen har gjort. Det er det jeg mener. Og det er ikke rett. "Vi godtar vel ikke voldtekt selv om vi sier at kvinner må gjøre det de kan innenfor rimelighetens grenser for å unngå det." - Dette har jeg svart på. "Skal vi slutte å låse bilen og huset osv. for ellers godtar vi tyveri?" - Etter et tyveri så tenker man faen at jeg ikke låste døren. And life goes on. Etter en voldtekt sitter man igjen med skyldfølelse og skam. Og livet stopper opp. At samfunnet da mener at kvinnen selv har ansvaret for at dette ikke skulle ha skjedd er faktisk helt ødeleggende for henne. "Det er mange personer i samfunnet som ikke følger lovene og reglene. Det må vi ALLE ta hensyn til. På mange områder. Gjør du ikke det må du ta litt av ansvaret om noe skjer med deg." - Svar ovenfor. "Ser du deg for før du krysser gata i et fotgjengerfelt? Det skulle være unødvendig. Men du vil ikke bli kjørt det, derfor gjør du det. Det hjelper lite å ha retten på sin side hvis du blir drept." - Seksuelle overgrep er ikke så enkelt. Hadde det vært det så hadde det ikke vært voldekter. Og sammenligne voldtekt og trafikk er som å sammenligne kaffe og melk. "Det hjelper lite at du skulle kunnet gjøre som du vil hvis du blir voldtatt. Ikke hjelper det deg mye at han blir straffet heller." - Og at ansvaret var mitt hjelper i hvertfall ikke. Det ødelegger meg. Hmmmm, det ble ikke så kort som jeg hadde intensjoner om. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-396596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei igjen petter smart. Vi har to tråder her så jeg skal prøve å gjøre dette kort. "Selvfølgelig tror jeg ikke kvinner med vitende vilje utsetter seg for voldtekt. Faktisk tar de fleste kvinner mange forholdsregler for å unngå voldtekt. Selv om de kverulerer seg blå i ansiktet for at de ikke skal trenge å gjøre det." - Ja, det gjør vi. Og den kvinnen som ligger på sykehuset voldtatt og ødelagt for livet. Hun burde ha forstått at hun kunne bli voldtatt? Og det er hennes ansvar at hun ikke unngikk det? "Har jeg sagt at kvinner skal straffes fro å bli voldtatt? Tror du må lese litt mer det jeg skriver og mindre av det du tror står mellom linjene. "straffen" er i så fall at de blir voldtatt. Ansvaret de har er ovenfor seg selv. Selvfølgelig skal voldtektsmannen straffes like hardt uansett." - Straffen for kvinnen er at hun blir pålagt ansvaret for et overgrep som en annen har gjort. Det er det jeg mener. Og det er ikke rett. "Vi godtar vel ikke voldtekt selv om vi sier at kvinner må gjøre det de kan innenfor rimelighetens grenser for å unngå det." - Dette har jeg svart på. "Skal vi slutte å låse bilen og huset osv. for ellers godtar vi tyveri?" - Etter et tyveri så tenker man faen at jeg ikke låste døren. And life goes on. Etter en voldtekt sitter man igjen med skyldfølelse og skam. Og livet stopper opp. At samfunnet da mener at kvinnen selv har ansvaret for at dette ikke skulle ha skjedd er faktisk helt ødeleggende for henne. "Det er mange personer i samfunnet som ikke følger lovene og reglene. Det må vi ALLE ta hensyn til. På mange områder. Gjør du ikke det må du ta litt av ansvaret om noe skjer med deg." - Svar ovenfor. "Ser du deg for før du krysser gata i et fotgjengerfelt? Det skulle være unødvendig. Men du vil ikke bli kjørt det, derfor gjør du det. Det hjelper lite å ha retten på sin side hvis du blir drept." - Seksuelle overgrep er ikke så enkelt. Hadde det vært det så hadde det ikke vært voldekter. Og sammenligne voldtekt og trafikk er som å sammenligne kaffe og melk. "Det hjelper lite at du skulle kunnet gjøre som du vil hvis du blir voldtatt. Ikke hjelper det deg mye at han blir straffet heller." - Og at ansvaret var mitt hjelper i hvertfall ikke. Det ødelegger meg. Hmmmm, det ble ikke så kort som jeg hadde intensjoner om. Hilsen Prøver du å misforstå meg. Jeg har aldri sagt at alle kvinner som blir voldtatt har ansvaret for det selv, ikke en liten del heller. Like lite som alle som får innbrudd kan skylde seg selv. Det er snakk om å gjøre det en kan. En bør gjøre det, for sin egen del. Ikke at det unnskylder voldtekt. Av og til kunne voldtekten vært unngått dersom hun hadde opptrådt annerledes (fortsatt innen rimelighetens grenser). Det blir som å låse bilen. Det er ingen garanti mot innbrudd, men det hjelper. Jeg gir IKKE kvinnen ansvaret for overgrepet. Det er mannens skyld og ansvar. Hennes ansvar er å ikke oppsøke situasjoner der det er sannsynlig at en voldtekt vil finne sted. Etter et tyveri tenker en ikke "faen at jeg ikke låste døren". Mange sliter psykisk etter innbrudd. Mange må faktisk selge huset for å komme over det. Pussig at du bagatelliserer andres problemer på denne måten. Og i tillegg får du sterkt redusert igjen på forsikringen (om noe i det hele tatt), fordi forsikringsselskapet gir deg en stor del av ansvaret. Men et tilsvarende ansvar er tydeligvis ikke kvinner voksne nok til å ta. Prinsippet i å sammenligne voldtekt og trafikk er helt greit. Konsekvensen av trafikkulykker kan være minst like alvorlige som etter en voldtekt. Hadde alt vært enkelt hadde vi ikke hatt verken ulykker eller kriminalitet. Og hvis det ødelegger deg at du hadde ansvaret så kanskje det får deg til å tenke deg om. Det er sikkert ikke kjekt å ligge på sykehuset med brekt nakke etter en trafikkulykke der du hadde ansvaret heller. Men vi kan ikke frita deg alt ansvar bare fordi du ikke takler det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-396635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apostrof Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Prøver du å misforstå meg. Jeg har aldri sagt at alle kvinner som blir voldtatt har ansvaret for det selv, ikke en liten del heller. Like lite som alle som får innbrudd kan skylde seg selv. Det er snakk om å gjøre det en kan. En bør gjøre det, for sin egen del. Ikke at det unnskylder voldtekt. Av og til kunne voldtekten vært unngått dersom hun hadde opptrådt annerledes (fortsatt innen rimelighetens grenser). Det blir som å låse bilen. Det er ingen garanti mot innbrudd, men det hjelper. Jeg gir IKKE kvinnen ansvaret for overgrepet. Det er mannens skyld og ansvar. Hennes ansvar er å ikke oppsøke situasjoner der det er sannsynlig at en voldtekt vil finne sted. Etter et tyveri tenker en ikke "faen at jeg ikke låste døren". Mange sliter psykisk etter innbrudd. Mange må faktisk selge huset for å komme over det. Pussig at du bagatelliserer andres problemer på denne måten. Og i tillegg får du sterkt redusert igjen på forsikringen (om noe i det hele tatt), fordi forsikringsselskapet gir deg en stor del av ansvaret. Men et tilsvarende ansvar er tydeligvis ikke kvinner voksne nok til å ta. Prinsippet i å sammenligne voldtekt og trafikk er helt greit. Konsekvensen av trafikkulykker kan være minst like alvorlige som etter en voldtekt. Hadde alt vært enkelt hadde vi ikke hatt verken ulykker eller kriminalitet. Og hvis det ødelegger deg at du hadde ansvaret så kanskje det får deg til å tenke deg om. Det er sikkert ikke kjekt å ligge på sykehuset med brekt nakke etter en trafikkulykke der du hadde ansvaret heller. Men vi kan ikke frita deg alt ansvar bare fordi du ikke takler det. Hei igjen. "Prøver du å misforstå meg?" - Ja og nei. Du kan heller si at jeg vil ikke forstå deg. "Jeg gir IKKE kvinnen ansvaret for overgrepet. Det er mannens skyld og ansvar. Hennes ansvar er å ikke oppsøke situasjoner der det er sannsynlig at en voldtekt vil finne sted." - Men når de fleste voldtekter bli begått av menn som vi kjenner og stoler på. Det var overraskende få voldtekter som ble begått av en ukjent mann. Da er det preventivt å unngå og kjenne menn. Eller mistenke at det ligger en voldtektsforbryter latent i enhver mann. "Etter et tyveri tenker en ikke "faen at jeg ikke låste døren". Mange sliter psykisk etter innbrudd. Mange må faktisk selge huset for å komme over det. Pussig at du bagatelliserer andres problemer på denne måten. Og i tillegg får du sterkt redusert igjen på forsikringen (om noe i det hele tatt), fordi forsikringsselskapet gir deg en stor del av ansvaret. Men et tilsvarende ansvar er tydeligvis ikke kvinner voksne nok til å ta." - Det var ikke ment å bagatellisere. Jeg vet tydeligvis mer om senskader i forbindelse med seksuelle overgrep enn om senskader i forbindelse med innbrudd. Jeg vil tro at det er stor forskjell på hvilke følelser og psykiske sår man sitter igjen med etter voldtekt kontra innbrudd. Selv om følelsene er ille i begge tilfeller. Den siste kommentaren ignorerer jeg siden det ikke er kvinnens ansvar. -Du sammenligner trafikk og voldtekt igjen. I trafikken er det mange faktorer som spiller inn når det skjer en ulykke. For det er en ulykke. En voldtekt er ikke en ulykke. Det er en person som forgriper seg på en annen. Som bruker vold eller makt for å ha sex med en som ikke vil ha sex. "Og hvis det ødelegger deg at du hadde ansvaret så kanskje det får deg til å tenke deg om." - Det får meg ikke til å tenke meg om. Jeg har sannsynligvis sosial angst og er livredd for menn. Sitter kanskje å skader megselv fordi jeg hater kroppen min som førte til voldtekt. "Det er sikkert ikke kjekt å ligge på sykehuset med brekt nakke etter en trafikkulykke der du hadde ansvaret heller." - Nei det er ikke kjekt. Men jeg hadde ikke hatt skyldfølelse og skam i den situasjonen. Det var ikke noen som med vitene og vilje kjørte over meg og hadde nytelse av det i tillegg. "Men vi kan ikke frita deg alt ansvar bare fordi du ikke takler det." - Ansvaret er ikke mitt fordi det var noen andre som gjorde meg vondt. Jeg påførte ikke meg smerte og skam. Og da er det lite hjelpsomt at jeg sitter der og vet at andre legger ansvaret på mine skuldre. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-396893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nica Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 http://www.bt.no/meninger/diskusjon/forum.jhtml?forumAction=show&forum=1064&start=1&_requestid=588474 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77113-si-det/page/2/#findComment-418339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.