Prolaktin Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei, jeg er en jente på 33 år som i 5-6 år har prøvd å blir gravid uten å lykkes. Jeg fikk for noen år tilbake påvist store verdier av Prolaktin (3000-5000), med tilhørende variasjoner i menstrasjons-syklusene. Jeg ble fortalt at dette høyst sansynlig var årsaken til at jeg ikke ble gravid. Jeg har i perioder gått på Parlodel - men har funnet dette vanseklig pga store bivirkninger (kvalme, oppkast, svimmelhet etc). Jeg fikk for 5-6 mnd siden beskjed om at jeg skulle ta en "Laparoscopi" undersøkelse, og fikk time for i dag - 17.10.02!!! Ved siste undersøkelse, som var 09.09.02 (samme dato som når jeg fikk siste mens) ble det tatt en ny test på prolaktin-nivået - dette viste 4300. Det var da nesten 2 mnd siden siste menstrasjon. I tillegg (den 09.09 ved siste undersøkelse) fikk jeg beskjed om å ta Pergotime, 2tbl i 5 dg, fra 14.09 (5 dager etter syklusstart). I dag da jeg møtte for å ta "Laparoscopi" undersøkelsen ble jeg først testet for graviditet - og denne var positiv!!! Det ble derfor ingen undersøkelse - jeg ble sendt hjem og ble bedt om å ta kontakt med fastlegen min for vanlig oppfølging. Jeg fikk lite informasjon på avdelingen ettersom "min" lege var syk - og ingen kunne svare direkte på mine spørsmål om hvordan graviditeten og høyt prolaktin-nivå "virker sammen". Jeg er altså blitt gravid på tross av et høyt prolaktin-nivå (4300). Jeg har lest og hørt at dette ikke er særlig "gunstig" og at sjansen for å abortere en stor. Jeg ville satt pris på om du kunne gitt meg en tilbakemelding på dette. MrsSling 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77371-gravid-med-h%C3%B8yt-prolaktin-niv%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Jeg går utfra at det er sjekket at du ikke har en svulst på hypofysen som produserer det ekstra prolaktin? Jeg vet ikke når evt en slik undersøkelse er gjort. I seg selv er det ikke farlig med forhøyet prolaktin, men skyldes det en svulst, kan den trykke på synsnerven, og hos gravide sjekker man derfor synsfelt noen ganger i graviditeten. Man kan ikke kontrollere med måling av prolaktin hos gravide da det alltid er forhøyet. Så hvis man har utelukket svulst skulle det ikke være grunn til spesiell oppfølging. Lykke til, vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77371-gravid-med-h%C3%B8yt-prolaktin-niv%C3%A5/#findComment-402401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.