Gå til innhold

Hvorfor har jeg så vondt i nesten alle tennene?

Anbefalte innlegg

Gjest elapela

Etter at jeg ble gravid føles det som om alle tennene mine ble vonde. Etter at jeg fødte (gutten er nå 9,5 mnd.) har jeg fremdeles vondt i tennene. Har vært i sommer og tatt røngten, og han fant ingen hull. Men han tok opp en plastfylling som han trodde kunne være årsaken. Han åpnet den og der sa han det var en betennelse, så det endte opp med rotfylling. Dvs. at jeg nå har rotfyllt begge tennene som jeg ble lurt til å fylle med plast. Fikk betennelse i begge. Nå har jeg til og med fått vondt i min tredje tann som jeg fikk lagt plastfylling i i fjor vår som en hastesak fordi porselenstanna mi brakk i to. Kan jeg være allergisk mot plast siden jeg får så betennelse i disse tennene? Det kjennes nemlig ut som det er i disse tennene at vondskapen sitter. Men, jeg har vondt i andre tenner også, klarer ikke å spise/drikke kaldt el. varmt, smerten går rett inn i kjevebeinet! Har jeg ingen krav på å få dekket tidligere jobber som han har gjort? Jeg er jo ikke blitt bra i det hele tatt. Jeg har nemlig hørt at tannleger kan skalte og valte som de vil med pasientene og la dem betale uansett om vi blir bra eller ikke. Jeg ble ganske sint da jeg hørte dette. Stemmer det?

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei elapela.

I forbindelse med svangerskap oppstår det ofte betennelser i tannkjøttet. Dette skyldes hormonelle forandringer og med vanlig munnhygiene pleier dette å ordne seg greit.

Smerter i tenner er ikke vanlig som følge av svangerskap. Du forteller at du er blitt nøye undersøkt og at røntgenbilder ikke viser hull i tenner.

Store fyllinger, enten de er av plast eller amalgam kan gi smerter, særlig dersom de er omfattende og hullene i tennene har vært store da de ble lagt. Ventet du lenge før du oppsøkte tannlege slik at hullene var store ??

Er fyllingene store?

Når tenner har hatt tannråteangrep og behandles flere ganger med fyllinger oppstår det ofte betennelser i nerven i tannen. Jeg tror vi uten videre kan utelukke allergi som årsak til smertene dine.

En annen årsak til smerter kan være unormal belastning. Mange skjærer tenner eller har unormal hyppig og kraftig kontakt mellom kjevene.

Stress kan være en faktor her.

Mitt råd er at du tar kontakt med tannlegen din og følger dette opp.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. I forum besvarer vi utvalgte spørsmål i løpet av en til to dager.

• 3 måneder senere...
Gjest 71-modell

Hei elapela.

I forbindelse med svangerskap oppstår det ofte betennelser i tannkjøttet. Dette skyldes hormonelle forandringer og med vanlig munnhygiene pleier dette å ordne seg greit.

Smerter i tenner er ikke vanlig som følge av svangerskap. Du forteller at du er blitt nøye undersøkt og at røntgenbilder ikke viser hull i tenner.

Store fyllinger, enten de er av plast eller amalgam kan gi smerter, særlig dersom de er omfattende og hullene i tennene har vært store da de ble lagt. Ventet du lenge før du oppsøkte tannlege slik at hullene var store ??

Er fyllingene store?

Når tenner har hatt tannråteangrep og behandles flere ganger med fyllinger oppstår det ofte betennelser i nerven i tannen. Jeg tror vi uten videre kan utelukke allergi som årsak til smertene dine.

En annen årsak til smerter kan være unormal belastning. Mange skjærer tenner eller har unormal hyppig og kraftig kontakt mellom kjevene.

Stress kan være en faktor her.

Mitt råd er at du tar kontakt med tannlegen din og følger dette opp.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. I forum besvarer vi utvalgte spørsmål i løpet av en til to dager.

Jeg er stadig plaget av bihulebetennelse og får i den forbindelse ofte vondt i tennene, som regel har jeg vondt i alle tennene i overkjeven. Dette er mange ganger det mest fremtredende symtomet på min bihulebettennelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...