Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 19 år som har noen spørsmål.Jeg har de siste 2 årene hatt veldig dårlig med energi.Hatt et enormt søvnbehov(Kan sove til 2-3 tiden hver dag),og blir lett deprimert.Det var en periode (ca 8 mnd) hvor jeg fikk panic attacks eller noe lignende, og var svimmel og så ikke klart.Det er godt mulig at det er mentalt,slik som denne verden ser ut...Men jeg har et bra liv!Og jeg føler ikke at det er normalt å ha så lite overskudd i en så ung alder.Jeg har gått på p-piller i snart 4 år.Først gikk jeg på Trionetta i ca 3 1/2 år, og nå gar jeg på Yasmin.Jeg byttet fordi jeg ville prøve og se om det hjalp,hørte at Yasmin hadde mindre bivirkninger.Med Trionetta så gikk jeg litt opp i vekt, og fikk større bryster,noe som jeg satte pris på.Men med Yasmin er det ikke så.Jeg har lagt merke til at jeg har fått veldig synlige blodårer bak bena,noe som ikke er så veldig fint...Nå er menstruasjonen en uke forsinket, noe som bare har skjedd en gang før, da hadde jeg kyssesyken.Jeg er ikke gravid,har tatt test.Sexlysten har også avtatt den siste mnd.Jeg gikk til legen ca 6 mnd siden, og testene viste ingen mangel på noe.Det eneste var at jeg hadde litt lav østrogenverdi.Det legen hadde å si til dette var at jeg burde slutte å slanke meg så mye.Dette reagerte jeg på fordi jeg har aldri slanket meg.Har alltid spist som en hest,og alltid vært naturlig slank.Har lest i ettertid om skjoldbruskkjertelen, kanskje jeg har for høy eller for lav hormonproduksjon?ELler kan det være noe annet?Hvorfor er mensen så forsinket/fraværende?Og hvorfår har jeg ingen energi?Er p-pillene farlige?

Jeg har undret meg over dette lenge og håper på råd.Kanskje noen andre også har erfaringer? Tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77573-hva-er-galt-med-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det _kan_ være en lett depresjon du har. Nevnte legen noe om det?

Man kan altså få depresjoner selv om man har et "bra liv".

Hadde jeg vært deg ville jeg sluttet med hormonholdig prevensjon for en periode, kanskje du merker en bedring da? Jeg reagerer _veldig_ på hormoner, fikk bl.a. synsforstyrrelser og de angstanfallene du snakket om...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77573-hva-er-galt-med-meg/#findComment-398257
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis blodprøven er tatt mens du brukte p-pille er testen verdiløs, den vil alltid være lav.

Jeg synes det ville være en god ide å sjekke stoffskiftet (skjoldbruskkjertelen som du selv er inne på). Lavt stoffskifte gir tretthet som du beskriver (ofte også forstoppelse og langsom puls). Det kan skje at mensen stopper opp med p-pille, men det har ikke noe med din allmenntilstand for øvrig.

Du har brukt pillen i mange år, så det ser ikke ut som den er farlig for deg (og det er den heller ikke for langt de fleste kvinner) Hvis du tror at pillen kan ha innvirkning på dine symptomer, den kan f.eks, redusere sexlysten, så hold pause en måned eller to og se om det gir forandring.

Men sjekk stoffskiftet først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77573-hva-er-galt-med-meg/#findComment-402408
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde symptomer som stemmer nesten helt perfekt med dine (minus det med sexlyst, jeg vare bare 12 år). La meg gjette: det føles som om du "røyter" mer enn venninnene dine? Etter mye om og men og endeløse legebesøk, kom en lege på å ta en liten blodprøve for å sjekke om det var nore med stoffskiftet mitt. Og det var det. Jeg har primær hyopthyreose, hvilket vil si at skjoldbrukskjertelen produserer for lite av hormonet thyroksin. Konsekvensen for meg ble at jeg tar en bitteliten pille hver dag, -og merker ingenting av sykdommen.

Jeg vil derfor anbefale at du _forlanger_ av legen din at du får tatt en blodprøve for å sjekke om dette stemmer for deg. Om ikke annet er det en mulighet mindre å bekymre seg for.

Håper det går bra med deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77573-hva-er-galt-med-meg/#findComment-404580
Del på andre sider

Vært inn og ut hos legen i 10 år med noe av de samme problemene. Sliten og trøtt hele tiden. Uten tiltak. Ble etterhvert usosial. Aldri hatt noe særlig menstruasjon. Ofte deppa. Sex har vært helt uaktuelt. Og problemer med magen. Det var vel det som gjorde at jeg ble erklært deprimert og reiste hjem fra legen med resept på antideppressiva.Det hadde satt seg i magen......

Leste etterhvert endel om lavt stoffskifte og kjendte meg igjen i mye av det som ble skrevet. Gikk til spesialist og går nå på tyroxin, selv om mine blodprøver viste normale verdier. Får nå behandling utifra mine symptomer. Har fått livsgleden tilbake......

Siden dette nesten har blitt en folkesykdom syntes jeg du skal oppsøke en lege med interesse innenfor dette feltet.Dette er nemlig ikke noe man skal gå med for lenge uten behandling.

Håper det går bra for deg!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77573-hva-er-galt-med-meg/#findComment-410964
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...