Grip Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Siste hinder er for utvidelse av EU østover er ryddet av veien. Det går mot klart JA til Nice-traktaten i Irland. Et forent Europa utvides og skaper en historisk mulighet til fremtidig fred og velstand, også for folk som tidligere led under kommunismen. Det skal bli verre og verre for SP/SV og holde oss utenfor dette. Nasjonalistene må snart vike for moderne mennesker som ser mulighetene i EU og hvilket storslagent demokratisk fremskritt som nå utvikler seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77752-irlands-ja/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Som du sikkert vet så er jeg verken SP eller SV, likevel stiller jeg meg på sidelinjen og betrakter dette sirkuset med en smule skepsis. Siden vi allerede har adoptert all dritten for å få delta i «det gode selskap», så kanskje vi like godt kunne svelge skeen med både innhold og skaft. Du er en ihuga «for EU-mann», forklar for en ignorant som meg fem gode grunner for å bli medlem, og kanskje fem gode grunner for å la være. Styr klar av forslag som går på å kvæle Lundteigen, der har du allerede min støtte. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77752-irlands-ja/#findComment-400147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Som du sikkert vet så er jeg verken SP eller SV, likevel stiller jeg meg på sidelinjen og betrakter dette sirkuset med en smule skepsis. Siden vi allerede har adoptert all dritten for å få delta i «det gode selskap», så kanskje vi like godt kunne svelge skeen med både innhold og skaft. Du er en ihuga «for EU-mann», forklar for en ignorant som meg fem gode grunner for å bli medlem, og kanskje fem gode grunner for å la være. Styr klar av forslag som går på å kvæle Lundteigen, der har du allerede min støtte. Mvh Fem grunner: 1) EU er en avgjørende forutsetning for at Europa kan opprettholde, og bedre leve- og livsstandard. Dette har med størrelse på markeder og gjøre, reduksjon av handelshindringer og transaksjonskostnader (euro), 2) EU er et storslagent politisk eksperiment, fortsatt med mangler, men like fullt et skritt som verden ikke har sett maken til. Det binder Europa sammen i en enhet, noe jeg tror vil bedre sikkert og demokratisk utvikling. 3) Europa må utvikle seg til å kunne balansere politisk og økonomisk makt i forhold til Japan og USA. 4) EU vil utvikle et felles forsvar. (se også pkt 3). Jeg håper dettet betyr slutten på muligheter til krig mellom de gamle europeiske "fiender". 5) Schengenavtalen muliggjør bedre kontroll med tilstrømningen av velferdssøkende. Dette er en meget viktig oppgave, siden denne tilstrømningen i løpet av et par ti-år vil kvele våre velferdsstater. EU gir oss midlet. Viljen til å bruke det gjenstår. 6) Industrien får bedre vilkår. Norge har dobbelt så høyt rentenivå som EU og i tillegg store kostnader knyttet til sterk krone og valutasvingninger. .... Argumenter i mot? Jeg kunne alle på rams forrige gang det var avstemning. Havet skulle tømmes og landbruket nedlegges hvis vi ble medlemmer. Nå har jo dette skjedd (i stor grad) selv om vi står utenfor. Som bonus har vi altså den moderne verdens høyeste rente. Jeg kommer fan ikke på noen motforestillinger. Kan du hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77752-irlands-ja/#findComment-400156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Fem grunner: 1) EU er en avgjørende forutsetning for at Europa kan opprettholde, og bedre leve- og livsstandard. Dette har med størrelse på markeder og gjøre, reduksjon av handelshindringer og transaksjonskostnader (euro), 2) EU er et storslagent politisk eksperiment, fortsatt med mangler, men like fullt et skritt som verden ikke har sett maken til. Det binder Europa sammen i en enhet, noe jeg tror vil bedre sikkert og demokratisk utvikling. 3) Europa må utvikle seg til å kunne balansere politisk og økonomisk makt i forhold til Japan og USA. 4) EU vil utvikle et felles forsvar. (se også pkt 3). Jeg håper dettet betyr slutten på muligheter til krig mellom de gamle europeiske "fiender". 5) Schengenavtalen muliggjør bedre kontroll med tilstrømningen av velferdssøkende. Dette er en meget viktig oppgave, siden denne tilstrømningen i løpet av et par ti-år vil kvele våre velferdsstater. EU gir oss midlet. Viljen til å bruke det gjenstår. 6) Industrien får bedre vilkår. Norge har dobbelt så høyt rentenivå som EU og i tillegg store kostnader knyttet til sterk krone og valutasvingninger. .... Argumenter i mot? Jeg kunne alle på rams forrige gang det var avstemning. Havet skulle tømmes og landbruket nedlegges hvis vi ble medlemmer. Nå har jo dette skjedd (i stor grad) selv om vi står utenfor. Som bonus har vi altså den moderne verdens høyeste rente. Jeg kommer fan ikke på noen motforestillinger. Kan du hjelpe? Min skepsis er mer knyttet opp til en del historiske fakta, samt kjennskap til menneskelig grådighet og evne til å gi fullstendig fan i alt og alle bare ens egen kake får nok mel. Hvis vi ser på andre forsøk på å forene nasjoner på denne siden av Atlanteren, så har de jo gått til helvete alle som en. Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at en maktkonsentrasjon i Brüssel eller hvor det nå måtte være, skulle bli noen garanti for fred og fordragelighet i Europa. Vi vil aldri klare å skape et demokratisk forent Europa slik USA har gjort på sin side av dammen, ikke i vår tid i hvert fall. Og grunnen kan du sikkert tenke deg selv. Vi har den mørkeste middelalder liggende helt opp i vår egen bakgård, dessuten sliter vi med etterslep av den kalde krigen og gamle spøkelser som sitter som Tobias i Tårnet og bare venter på en sjans. Et felles forsvar er også en utopisk idé, da vi har så mye indre stridigheter rundt i Europa. Balkan, f. ek. Noen idé om hvordan dette forsvaret skulle administreres, forresten? Og hva skulle Europas Forente Stater forsvare seg mot? USA? Jeg kan ikke se for meg en blokktenkning som går på å danne motvekt til en nasjon som har raket kastanjene ut av ilden for oss to ganger i løpet av et århundre. Hva med f. eks unionen vs. Midtøsten, der USA spiller en viktig rolle? Og hva skal vi gjøre med FN, som snart er kuppet av røverstater? Nei, Grip, det er mer enn bare å duppe Lundteigen & Co som gjelder her. Jeg sitter meg sår i raua på gjerdet til jeg ser hvor dette bærer hen. Jeg kunne kanskje sagt noe om risikoen for at vår kultur og vårt særpreg står i fare for å forsvinne ved et medlemskap, men denslags argumenter er neppe gangbar valuta i en diskusjon med deg. ;-) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77752-irlands-ja/#findComment-400287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Min skepsis er mer knyttet opp til en del historiske fakta, samt kjennskap til menneskelig grådighet og evne til å gi fullstendig fan i alt og alle bare ens egen kake får nok mel. Hvis vi ser på andre forsøk på å forene nasjoner på denne siden av Atlanteren, så har de jo gått til helvete alle som en. Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at en maktkonsentrasjon i Brüssel eller hvor det nå måtte være, skulle bli noen garanti for fred og fordragelighet i Europa. Vi vil aldri klare å skape et demokratisk forent Europa slik USA har gjort på sin side av dammen, ikke i vår tid i hvert fall. Og grunnen kan du sikkert tenke deg selv. Vi har den mørkeste middelalder liggende helt opp i vår egen bakgård, dessuten sliter vi med etterslep av den kalde krigen og gamle spøkelser som sitter som Tobias i Tårnet og bare venter på en sjans. Et felles forsvar er også en utopisk idé, da vi har så mye indre stridigheter rundt i Europa. Balkan, f. ek. Noen idé om hvordan dette forsvaret skulle administreres, forresten? Og hva skulle Europas Forente Stater forsvare seg mot? USA? Jeg kan ikke se for meg en blokktenkning som går på å danne motvekt til en nasjon som har raket kastanjene ut av ilden for oss to ganger i løpet av et århundre. Hva med f. eks unionen vs. Midtøsten, der USA spiller en viktig rolle? Og hva skal vi gjøre med FN, som snart er kuppet av røverstater? Nei, Grip, det er mer enn bare å duppe Lundteigen & Co som gjelder her. Jeg sitter meg sår i raua på gjerdet til jeg ser hvor dette bærer hen. Jeg kunne kanskje sagt noe om risikoen for at vår kultur og vårt særpreg står i fare for å forsvinne ved et medlemskap, men denslags argumenter er neppe gangbar valuta i en diskusjon med deg. ;-) Mvh Jeg håper og tror at Europa vil gå i retning av en modell som den vi har i USA. Vi vil neppe utvikle supermakttendenser, og det har heller ingen hensikt siden vi er godvenner med USA. Likevel vil en viss grad av politisk balanse mellom USA og Europa være av det gode. Hvis vi får til en amerikansk modell, vil administrasjon av forsvaret ordne seg selv. Selvsagt vil dette ta laaang tid. Nå har vi holdt oss utenfor EU, og setter EØS-rekord i å importere velferdssøkende. Fortsetter dette er den nasjonale egenarten du nevner, en saga blott. Det er kun en skikkelig mur rundt EU som kan hindre fullstendig rasering av vår økonomi og vårt demokrati. Det er Europas bisarre historie som nettopp gjør EU til et interessant prosjekt. Gamle fiender går sammen i en øk. og pol. union, og en annen union enn tidligere. Det er mulig det ikke går, men det er fan så bra at noen prøver og det er selvsagt stor synd å ikke delta i dette. Totalt sett legger jeg mest vekt på å delta i en fredelig utvikling i Europa. De økonomiske fordelene kommer som en konsekvens. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77752-irlands-ja/#findComment-400303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Kahn Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Jeg håper og tror at Europa vil gå i retning av en modell som den vi har i USA. Vi vil neppe utvikle supermakttendenser, og det har heller ingen hensikt siden vi er godvenner med USA. Likevel vil en viss grad av politisk balanse mellom USA og Europa være av det gode. Hvis vi får til en amerikansk modell, vil administrasjon av forsvaret ordne seg selv. Selvsagt vil dette ta laaang tid. Nå har vi holdt oss utenfor EU, og setter EØS-rekord i å importere velferdssøkende. Fortsetter dette er den nasjonale egenarten du nevner, en saga blott. Det er kun en skikkelig mur rundt EU som kan hindre fullstendig rasering av vår økonomi og vårt demokrati. Det er Europas bisarre historie som nettopp gjør EU til et interessant prosjekt. Gamle fiender går sammen i en øk. og pol. union, og en annen union enn tidligere. Det er mulig det ikke går, men det er fan så bra at noen prøver og det er selvsagt stor synd å ikke delta i dette. Totalt sett legger jeg mest vekt på å delta i en fredelig utvikling i Europa. De økonomiske fordelene kommer som en konsekvens. At vi setter EØS-rekord i import av lykkejegere kan vi vel takke et inkompetent UDI for, samt den politikken som de legger til grunn for sine sidrumpete vedtak. Hvis det kan bli en skikkelig vilje innen EU til å sikre Israel som selvstendig nasjon og til å ta tak i problemene som Islam fører med seg, så kanskje jeg kunne se annerledes på det. Foreløpig ser jeg flere problemer enn løsninger. Dessuten vil jeg ha innført et snøfritt Norge som en av hovedbetingelsene. Jeg haaaaaaaaaaaater snø! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77752-irlands-ja/#findComment-400334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.