Gå til innhold

Underlivs kontroll ved svangerskap.

Anbefalte innlegg

Gjest Pappa om 1 uke. :o)

Hei.

Jeg er en førstegangs blivende far om 1 uke. Kjæresten min og jeg snakket om noe i går (hun har barn fra før). Forrige gang hun var gravid ble hun "underlivs undersøkt" hver eneste gang hun var hos legen. Hver gang! Og denne gangen har hun ikke blitt undersøkt på den måten en eneste gang. Er dette vanlig? Hver gang eller ingen ganger???

Jeg er veldig glad for om noen kvinner der ute kan gi meg litt info om dette, og hva de tror er vanlig.

Tusen takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77882-underlivs-kontroll-ved-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jubalong 70

Under begge mine svangerskap ble jeg ikke rutinemessig undersøkt nedentil. Ved første kontroll gjør man det hos alle tror jeg. Så ble det gjort en gang med nr.1 fordi jeg hadde så mye kynnere - ville sjekke mormunnen.

Siden begge ble født prematurt vet jeg ikke hvordan det er mot slutten av svangerskapet. Vil tro de sjekker for åpning når man går over termin.

Forløper svangerskapet normalt er det ingen grunn til å ta GU hver gang. Det gjøres gjerne første gang man kommer til legen etter å ha blitt gravid, og ellers hvis man f.eks har mistanke om at mormunnen har begynt å åpne seg.

Med begge mine har jeg kun vært gjennom GU helt i begynnelsen og i slutten av svangerskapet, etter at jeg hadde kraftige kynnere.

Gjest Pappa om 1 uke. :o)

Takk for svar.

Hennes forrige svangerskap gikk som det skulle. Ikke noe unormalt i det hele tatt. Allikevel ble hun undersøkt hver eneste gang! Hvorfor i all verden gjøres det da? Er det legen som er litt for glad i å titte, kanskje... ? Og denne gangen har hun, som sagt, ikke blitt undersøkt en eneste gang. Ikke på slutten (1 uke igjen) og ikke i starten. Dette er en annen lege enn hun hadde forrige gang. Jeg synes han virker helt udugelig.

*bekymret snart pappa*

[quote name=Pappa om 1 uke. :o)' timestamp='1035191321' post='1404945]

Takk for svar.

Hennes forrige svangerskap gikk som det skulle. Ikke noe unormalt i det hele tatt. Allikevel ble hun undersøkt hver eneste gang! Hvorfor i all verden gjøres det da? Er det legen som er litt for glad i å titte, kanskje... ? Og denne gangen har hun, som sagt, ikke blitt undersøkt en eneste gang. Ikke på slutten (1 uke igjen) og ikke i starten. Dette er en annen lege enn hun hadde forrige gang. Jeg synes han virker helt udugelig.

*bekymret snart pappa*

Leger har jo ulike oppfatninger om hvordan ting skal gjøres. Den legen som undersøkte hver gang ville kanskje forsikre seg om at mormunnen var fullstendig lukket? Kanskje han hadde hatt en pasient som hadde abortert fordi mormunnen hadde åpnet seg for tidlig?

Men jeg syns det er litt merkelig at hun ikke har vært gjennom GU ennå, når hun bare har én uke igjen til termin...

Annonse

Det er vanlig med underlivsundersøkelse ved første kontroll dersom en ikke har hatt det nylig (celleprøve). Deretter er det fullstendig unødvendig før en kommer til sykehuset med gode veer (dette er for normale svangerskap - har en tidligere født for tidlig pga svak mormunn bør en holde øye med situasjonen).

Jo flere ganger man tilfører fremmede bakterier i skjeden (legekontorer er fulle av sjuke folk og langt fra sterile), desto større er risikoen for infeksjoner. Dessuten kan slike undersøkelser irritere mormunnen og føre til at fødselen starter for tidlig. Så lenge svangerskapet forløper normalt, er det ingen fordeler ved hyppige underlivsundersøkelser.

Det er mange leger som foretar en undersøkelse for å sjekke åpning og modning når en nærmer seg termin, men dette er verdiløs informasjon. Noen har absolutt ingen åpning og umoden mormunn og føder neste dag, mens andre kan gå rundt med fire cm åpning og moden mormunn i ukevis.

Jeg synes det virker fornuftig av legen å ikke "rote rundt" der inne (men hvis hun ikke har fått tatt celleprøve kort tid før hun ble gravid, bør hun be om det på 6-ukerskontrollen etter fødsel)!

Gjest forskjellig

[quote name=Pappa om 1 uke. :o)' timestamp='1035191321' post='1404945]

Takk for svar.

*bekymret snart pappa*

Kommer veldig an på hva slags lege en går til kontroll hos, forrige svangerskap gikk jeg til allmennlegen min, han sendte meg til gynekolog en gang i begynnelsen av svangerskapet for kontroll, deretter hadde jeg ingen underlivsundersøkelser før jeg kom til sykehuset for å føde.

Den andre gangen gikk jeg til gynekologen til graviditetskontroller, og da var det mye hyppigere underlivskontroller (samt bruk av vaginal ultralyd).

Begge deler fungerte greit!

Hadde hun akkurat vært til gynekolog før hun ble gravid, og tatt alle tester, så trengs det ikke gynekologisk undersøkelse under svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...