tetecoeur Skrevet 19. juli 2000 Del Skrevet 19. juli 2000 Takk for at du svarte på mitt forrige innlegg. (19. juli).Her er noen tilleggsopplysninger som jeg håper kan gi deg grunnlag til evt. å svare på ovenfornevnte innlegg (29. juli) Lamictal ble initiert ved siste opphold på psyk. sykehus (ref. mitt siste innlegg)Dosen ligger på terapeutisk nivå. på sykehuset fikk jeg for flere år siden ( som godt voksen) diagnosen ustabil personlighetsforstyrrelse, en diagnose 2 andre psykiatere, som har hatt poliklinisk oppfølging over lengre tid, min nåværende behandlersom jeg nå har gått i psykoterapi hos i 2 år, hjemmesykepleiere og psykiatrisk sykepleier som har fulgt meg tett opp over lang tid, samt meg selv som i mange år har vert uenig i denne diagnosen. - Kun ett punkt av de som skal oppfylles for å få denne diagnosen er oppfylt - nemlig mange selvmordsforsøk. De diagnosene som er foreslått/nedtegnet i journal utenfor sykehuset er:"unipolar depresjon" av psykiater, "avhengig personlighetsforstyrrelse" av psykiater", "dysthemi" av psykologen, og forslag om diagnosen "unnvikende personlighetsforstyrrelse" av min psykiatriske sykepleier. Selv støtter jeg diagnosen "dysthemi". Dens kriterier beskriver virkelig meg godt. Men sykehuset er ikke villig til å vurdere diagnosen på nytt - det virker som den bare adopteres fra forrige sykehusjournal, hver gang, - uten i det hele tatt å vurderes i forhold til hvordan jeg er/har det. Her kom jeg visst ut på viddene. Håper dette innlegget forvirrer mer enn det forklarer. M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/779-nhd-tilleggsopplysninger-du-savnet-ad-lamictal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tetecoeur Skrevet 19. juli 2000 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2000 Sitat: "Håper at dette innlegget forvirrer mer enn det forklare" Får da inderlig ikke håpe det ! Som du/dere skjønner, skulle det altså stå: Håper at dette innlegget ikke forvirrer.... osv. Med lattermild hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/779-nhd-tilleggsopplysninger-du-savnet-ad-lamictal/#findComment-2609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
signy Skrevet 19. juli 2000 Del Skrevet 19. juli 2000 Hei:)Jeg føler med deg*S* Dette med diagnoser er mange ganger rene lotteriet og tilfeldighetenes spill. Alf A Dahl har skrevet i boka *Tyrann og offer* at en skal være presis og kjenne en person godt når en personlighetsfyrstyrrelsesdiagnose gis. Helst skal personen observeres ca et halvt år. Folk kan få borderline og andre alvorlige diagnoser klistret på seg etter noen dager på et stressa akuttmottak. Før jeg fikk min endelige diagnose, som jeg måtte sloss med advokat for å beholde, hadde jeg tidligere et knippe av personlighetsfor.diagnoser som ble slettet da et lurt hode fandt på å teste meg. Alt er relativt. Be om å bli scidtestet. Det ble jeg og gale diagnoser ble slettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/779-nhd-tilleggsopplysninger-du-savnet-ad-lamictal/#findComment-2624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tetecoeur Skrevet 20. juli 2000 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2000 Hei:)Jeg føler med deg*S* Dette med diagnoser er mange ganger rene lotteriet og tilfeldighetenes spill. Alf A Dahl har skrevet i boka *Tyrann og offer* at en skal være presis og kjenne en person godt når en personlighetsfyrstyrrelsesdiagnose gis. Helst skal personen observeres ca et halvt år. Folk kan få borderline og andre alvorlige diagnoser klistret på seg etter noen dager på et stressa akuttmottak. Før jeg fikk min endelige diagnose, som jeg måtte sloss med advokat for å beholde, hadde jeg tidligere et knippe av personlighetsfor.diagnoser som ble slettet da et lurt hode fandt på å teste meg. Alt er relativt. Be om å bli scidtestet. Det ble jeg og gale diagnoser ble slettet. Jeg har fått utført en scid-test, tror jeg det måtte være - hos min psykolog i starten av behandlingen. Diagnose har jeg spurt om den senere tid, og på grunnlag av mine svar i skjemaet, som han mente stemte veldig godt med hans oppfatning av meg, gav han meg altså en annen diagnose. Da jeg går hos ham ennå, er ikke diagnose satt på papiret, men han ville skrive sitt diagnostiserings-resultat til sykehuset (hans forslag). Samme diagnosen mener også jeg er den riktige - ut fra symptombeskrivelse av diagnosen. M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/779-nhd-tilleggsopplysninger-du-savnet-ad-lamictal/#findComment-2796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl, psykiater Skrevet 21. juli 2000 Del Skrevet 21. juli 2000 Dette viser bare hvor viktig riktig diagnose er for valg av behandling. Samtidig viser det hvor feil det kan bli dersom diagnostikken er dårlig. Det virker på meg som om du er en av de mange som ved innleggelse har fått en lettvint og feil borderlinediagnose fordi du har gjort selvskade og kanskje vært litt opposisjonell i posten. Men selv uten denne diagnosen står en igjen med tre til. Dessuten vet jeg ikke hva som tidligere er prøvd og med hvilket resultat. Førstevalg ved dystymi er SSRI i relativt store doser. Effekt kommer ofte først etter 2-3 mnd. Behandlingstiden skal være minst 2 år - helst mye lenger. Jeg har ingen erfaring med Lamictal på dystymi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/779-nhd-tilleggsopplysninger-du-savnet-ad-lamictal/#findComment-2807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.