hebj Skrevet 26. oktober 2000 Del Skrevet 26. oktober 2000 Jeg er en 37 år gammel småbarns far, som for 3 uker siden fikk ekstrasystoler.Disse ekstrasystolene har pågått så og si hele tiden siden de oppsto. Det kan virke som ES har avtatt noe i omfang den siste uken, men den blir lett fram provosert av litt fysisk belastning. Og når jeg legger meg ned (noe usikker, kanskje man lettere legger merke til ekstrasystolen) ? Like før ekstrasystolen "beit seg fast" hadde jeg halsbetennelse som jeg forsøkte og behandle selv uten antibiotika, men til slutt måtte jeg ty til amoxilin som jeg fikk av legen. Kan dette ha hatt noe som helst betydning? Egen lege har to teorier for årsaken til min ekstrasystole: 1. Under min halsbetennelse benyttet jeg Ibux. Dette førte til at jeg i perioder hadde noen sure oppstøt. - Vasovagal årsak. 2. Virus kan være årsak til ekstrasystole. Hvor lenge kan man gå med en ekstrasytole før man bør utredes videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7819-ekstrasystole-hvor-lang-tid-skal-man-g%C3%A5-f%C3%B8r-grundigere-utredning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 29. oktober 2000 Del Skrevet 29. oktober 2000 Svar til Hebj. Ekstrasystoler omtales hyppig her i Forum. Årsaken til ekstrasystoler kan variere, men er som regel meget uskyldig. Enkelte ganger kan imidlertid en infeksjon, ofte virus, i selve hjertemuskulaturen, være grunnen til at hjertet får impuls til ekstraslag. Spesielt vil dette være tilfellet under belastning i denne situasjonen. Ved andre, mer uskyldige årsaker, vil ekstrasystolene ha tendens til å forsvinne under belastning, og heller dukke opp igjen i hvile. Forøvrig vil vi alle merke disse ekstraslagene bedre når vi har lagt oss, spesielt etter at vi er blitt klar over dem, og nærmest "venter" på dem etter leggetid. Det er mulig at din halsinfeksjon medførte en samtidig infeksjon i andre organer, bl.a. hjertemuskulatur. Diagnosen av en slik tilstand er ikke helt enkel. Av og til kan vi se lete EKG-forandringer, noen ganger vil mer hjertespesifikke stoff kunne påvises øket i blodprøver, i tillegg til vanlige infeksjonsprøver. Ta det hvertfall med ro, uten større fysiske anstrengelser eller trening, den første tiden. Hvis ikke det hele normaliserer seg i løpet av 1-2 uker, bør du konsultere din lege igjen. Spør om han har lagret noe blod fra siste prøvetagning, slik at det kan analyseres m.h.p. ovennevnte. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7819-ekstrasystole-hvor-lang-tid-skal-man-g%C3%A5-f%C3%B8r-grundigere-utredning/#findComment-38495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.