agape Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Da vi ble utredet for ufrivillig barnløshet (på RiT, nå bedre kjent som St. Olav) for 5 år siden, var "gangen" i utredningen følgende: Først måtte mannen levere sædprøve, for å finne ut om det var noe galt der. Deretter måtte vi fortsette å prøve i 3 måneder, mens jeg førte temperaturkurver (morgentemperaturer, for å se om jeg hadde eggløsning, og eventuelt når.) I en av syklusene tok de blodprøve av meg for å måle progesteron-nivå etter eggløsning - for å få ytterligere indikasjon på hvorvidt jeg hadde normal eggløsning. Etter dette ble jeg søkt inn til laparaskopi, i ventetiden fikk vi resept på Pergotime, som er et eggløsnings-stimulerende middel. Dette medikamentet bidrar til å få til eggløsning, og medfører en del ganger at en får eggløsninger med flere modne egg. Så vidt jeg skjønner er det svært vanlig å prøve Pergotime en par-tre sykluser, selv om en tror at eggløsningfunksjonen er normal - pergotime skal visstnok øke sjansene for å bli gravid uansett. Etter laparaskopien, hvor det ble konstatert at mine eggledere var hovedproblemet, ble vi søkt inn til ivf. Vi ble ikke tilbudt inseminasjon - naturlig nok, i og med at mine eggledere tilsynelatende ikke fungerte, og at det er et kriterium for at inseminasjon skal kunne fungere. Jeg har dermed ingen personlig erfaring med dette, men vet at ved inseminasjon på sykehus tar de sæd fra mannen, muligens "sorterer" de også ut de beste svømmerne, og så blir dette innført i kvinnens livmor via et tynt plastrør. Dette kombineres ofte med at kvinnen har fått eggmodningsstimulerende midler, og at hun før inseminasjonen får en eggløsningssprøyte - slik at en er garantert at egg og sædceller møtes i livmoren på riktig tidspunkt. Den enklere varianten er at man baserer seg på kvinnens naturlige eggløsning og bruker eggløsningstest for å finne tidspunktet for eggløsningen, og foretar inseminasjonen når testen er positiv. Det er med andre ord en del ting dere kan forsøke før dere eventuelt går til ivf. Pergotimekurer og inseminasjon kan være noe - spør legene hva de mener om det. Det som virker usannsynlig er jo at dere bare skal gå hjem og prøve videre uten noen form for oppfølging overhodet. Men noen ganger kan det være sånn at en må stå på selv for å få hjelp - dessverre. Er dere i utredning for ufrivillig barnløshet, eller er laparaskopien noe du selv har bedt om å få, uten at dere er under utredning? Ellers, dersom du ikke har prøvd det tidligere, så kan du jo forsøke å føre temperaturkurver, eventuelt bruke eggløsningstester for å gi "hjemmearbeidet" bedre forutsetninger. Det er ganske få dager i hver syklus hvor det er mulig å bli gravid, derfor er det greit å vite når disse dagene er! Det finnes noe som heter fertility awareness method som går på at en kombinerer temperaturkurver med å følge med på livmorsekretet (mengde, farge, konsistens) og livmorhalsens stilling/konsistens. Det kan du finner mer om på http://www.snartmamma.no I tillegg finnes det mange "alternative" tilbud, som akupunktur, homeøpati, refleksologi m.m. Og det finnes vitaminer og kosttilskudd som kanskje kan hjelpe. Du kan søke her på DOL; så finner du noe en god del om disse tingene. Men det viktigste nå - synes jeg - er at du finner en lege (fastelege eller privatpraktiserende gynekolog) som kan hjelpe dere videre med det medisinske. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79079-veronica74/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest veronica74 Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Tusen takk! Jeg har på de siste tre årene prøvd veldig mange av de tingene du nevner. Ble for ett og ett halvt år siden henvist av min fastlege til gyn. ved sykehuset her vi bor. (nord-norge) Da startet utredningen for alvor. Blodprøver, ultralyd, sædprøver og nå sist laparoskopi. Det jeg ikke har prøvd enda er clearplan, siden jeg ikke visste om egglederne var åpne. Det blir jeg å kjøpe meg nå. Snakket med fastlegen min i dag om pergotime, og hun mente at det var lite vits siden jeg hadde eggløsning og ingen problemer med egglederne. Likevel sa hun at den legen jeg først var på utredning til var den jeg måtte prate om dette med. Han kunne gi henvisning videre til Tromsø eller Trondheim. Hvis han var like avvisende som han som opererte meg, skulle jeg bare si ifra til henne (fastlegen) så skulle hun ta kontakt med han og ordne opp. Det er nå bra at hun skjønte litt mer om hvor uutholdende og forvirrende dette er!!! Men, men, det er nå bra jeg har deg og dere andre her på forumet. Gode råd og støtte hjelper godt på vei, når man ikke møter forståelse ellers!!! Lykke til! Kjempeklem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79079-veronica74/#findComment-411295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
agape Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2002 Tusen takk! Jeg har på de siste tre årene prøvd veldig mange av de tingene du nevner. Ble for ett og ett halvt år siden henvist av min fastlege til gyn. ved sykehuset her vi bor. (nord-norge) Da startet utredningen for alvor. Blodprøver, ultralyd, sædprøver og nå sist laparoskopi. Det jeg ikke har prøvd enda er clearplan, siden jeg ikke visste om egglederne var åpne. Det blir jeg å kjøpe meg nå. Snakket med fastlegen min i dag om pergotime, og hun mente at det var lite vits siden jeg hadde eggløsning og ingen problemer med egglederne. Likevel sa hun at den legen jeg først var på utredning til var den jeg måtte prate om dette med. Han kunne gi henvisning videre til Tromsø eller Trondheim. Hvis han var like avvisende som han som opererte meg, skulle jeg bare si ifra til henne (fastlegen) så skulle hun ta kontakt med han og ordne opp. Det er nå bra at hun skjønte litt mer om hvor uutholdende og forvirrende dette er!!! Men, men, det er nå bra jeg har deg og dere andre her på forumet. Gode råd og støtte hjelper godt på vei, når man ikke møter forståelse ellers!!! Lykke til! Kjempeklem fra Hyggelig å kunne være til hjelp, Veronica. Jeg vet at det finnes ulike meninger rundt dette med Pergotime, noen mener at det bare skal brukes når en har konstatert svikt i eggløsningsfunksjonen, mens andre mener at det ikke skader å prøve det, uansett. Uansett høres det jo positivt ut at du skal tilbake til den legen som utreder dere; man kan jo håpe at vedkommende er litt mer konstruktiv enn han som utførte lapraskopien. Og det høres også flott ut at fastlegen din vil engasjere seg mer dersom det skulle være nødvendig. Lykke til videre, og fortsett å bruke forumet når du har spørsmål! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79079-veronica74/#findComment-411315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.