Gå til innhold

Gallesteiner og hormonbehandlig

Anbefalte innlegg

sunda1365380403

Jeg har fått østrogen-behandling siden 1996.Først Trisekvens og derette Livial som jeg fortsatt bruker.Nå har jeg hatt noen gallesteinsanfall og skal operere bort galleblæren i desember.Kikkhullsoperasjon.Først nå har jeg lest at hormonbehandling kan medvirke til forekomst av gallestein.Står ingenting om dette i bruksanvisningen av pillene.Hva skjer når galleblæren er fjernet og jeg fortsetter med Livial? Vil det kunne dannes stein og i tilfelle hvor? Hvilke erfaringer har andre som har hatt/har gallestein? Jeg har kuttet veldig ned på inntak av fett og sukker og har dermed gått ned noen kilo siden i sommer.Fins det noen alternativ til operasjon. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79197-gallesteiner-og-hormonbehandlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nyere undersøkelser har vist at det er øket risiko for galleproblem hos kvinner som bruker hormoner, men det er bare tatt med ved informasjon for de nyeste preparater. Vi har ikke spesielle opplysninger om forholdene ved Livial som er relativ ny med hensyn til gallesykdom. Du skal bare fortsette å bruke Livial hvis du trenger hormonbehandling. Et alternativ er hormonplaster som –i all fal i teorien- ikke belaster lever og gallesystemet. Estalis-plaster er en ’blødningsfri’ mulighet. Jeg kan ikke uttale meg om alternativ til operasjon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hega1365380407

Til deg som har gallestein

Jeg har også hatt gallestein. Hadde smerter hver dag hele tiden. Smertene ble ekstra sterke etter måltider. Eneste tilbudet jeg fikk fra legen var smertestillende. Det ville ikke jeg ha! Heldigvis hadde jeg såvidt begynt på mitt akupunkturstudie. Jeg spurte den ene læreren min til råds, og heldigvis kunne han hjelpe meg. Løsningen var en lever og gallerens. Gallesteinene kom så det hagla. Magesmertene var helt borte etter et par dager. Og det beste av alt... jeg har fortsatt galleblæren i god behold! Har etter dette gjennomført medisin grunnfag (20vekttall), snart "ferdig" med akupunktur og har startet på kost og ernæring (10vekttall), der har jeg skaffet meg såpass lærdom at jeg mener det beste er å beholde galleblæren. Det er tross alt den som skal hjelpe oss med å bryte ned fett i kroppen. Så forhør deg hos naturterapeuter rundt omkring etter lever og gallerens. Oppskriften er utviklet av ei amerikansk dame som driver med homeopati, Hulda Clark. Den går ut på å ta cellesalter, engelsk salt , samt grapejuice og olivenolje. Håper det ordner seg for deg og at du slipper operasjon. Lykke til!

sunda1365380403

Til deg som har gallestein

Jeg har også hatt gallestein. Hadde smerter hver dag hele tiden. Smertene ble ekstra sterke etter måltider. Eneste tilbudet jeg fikk fra legen var smertestillende. Det ville ikke jeg ha! Heldigvis hadde jeg såvidt begynt på mitt akupunkturstudie. Jeg spurte den ene læreren min til råds, og heldigvis kunne han hjelpe meg. Løsningen var en lever og gallerens. Gallesteinene kom så det hagla. Magesmertene var helt borte etter et par dager. Og det beste av alt... jeg har fortsatt galleblæren i god behold! Har etter dette gjennomført medisin grunnfag (20vekttall), snart "ferdig" med akupunktur og har startet på kost og ernæring (10vekttall), der har jeg skaffet meg såpass lærdom at jeg mener det beste er å beholde galleblæren. Det er tross alt den som skal hjelpe oss med å bryte ned fett i kroppen. Så forhør deg hos naturterapeuter rundt omkring etter lever og gallerens. Oppskriften er utviklet av ei amerikansk dame som driver med homeopati, Hulda Clark. Den går ut på å ta cellesalter, engelsk salt , samt grapejuice og olivenolje. Håper det ordner seg for deg og at du slipper operasjon. Lykke til!

Takk for opplysningene. Jeg har sett at det fins noe som kalles gallerens.Er det ikke grusomt vondt når disse stenene skal ut, og er det mulig å få ut alle steiner mht størrelsen. Jeg fikk vite at jeg "har masse stein på ca. 1 cm størrelse. Jeg har kun hatt 4 anfall siden dette ble fastslått i juli dette år. Jeg har fått stikkpiller Voltaren som har hjulpet ganske raskt når jeg fikk disse anfallene.

Kan du fortelle litt om hvordan det var å "drive" ut dine steiner? Har du dannet nye? Takk for evnt. svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...