einsee Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Min datter på 16 år har laktose intoleranse, nå har hun fått bekreftet mangel på B12 og skal få tilskudd. Hva er eksakt symptomer ved mangel på B12? ho er veldig interresert i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79313-vitamin-b12/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Kjære einsee Vitamin B12 mangel kan være pga mangel på selve vitaminet i kosten eller det kan være manglende opptak i tarmen ved tarmsykdom. Hovedsymptomene ved B12 mangel er anemi (blodfattig), såkaldt pernisiøs anemi og nevrologiske symptomer som nummenhet og kribling (maur) i hender og føtter. Ved langvarig mangel uten tilskudd kan de nevrologiske symptomene bli mer alvorlige med ustøhet og forvirringstilstander. Dette er heldigvis sjelden. Anemien ved BBB12-mangel må ikke forveksles med jernmangelanemi - jerntilskudd har ved B12 mangel ingen hensikt og kan være mer skadelig enn nyttig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79313-vitamin-b12/#findComment-416412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Kjære einsee Vitamin B12 mangel kan være pga mangel på selve vitaminet i kosten eller det kan være manglende opptak i tarmen ved tarmsykdom. Hovedsymptomene ved B12 mangel er anemi (blodfattig), såkaldt pernisiøs anemi og nevrologiske symptomer som nummenhet og kribling (maur) i hender og føtter. Ved langvarig mangel uten tilskudd kan de nevrologiske symptomene bli mer alvorlige med ustøhet og forvirringstilstander. Dette er heldigvis sjelden. Anemien ved BBB12-mangel må ikke forveksles med jernmangelanemi - jerntilskudd har ved B12 mangel ingen hensikt og kan være mer skadelig enn nyttig. Jeg er 28 år og har vært plaget med tretthet og muskel/leddverk i flere år. Spesielt den siste tiden har jeg vært både svimmel, (har besvimt) ekstremt trøtt, hatt prikking i fingrene og nummenhet i armene. Jeg fikk et tips om at b12 mangel kunne være en mulighet og nevnte det for legen. Han trodde ikke det, siden jeg var så ung, men vi fant ut at jeg hadde meget lavt jernlager. Det er en uke siden jeg var der og skal tilbake på mandag for å få vite om jeg skal begynne med jerntilskudd. Nå er jeg så trøtt og har hodepine hver dag og lurer på om jeg bør be om en sånn b12 utredning? Kan lave jernlagre tyde på b12 mangel? Jeg slet med lite jern da jeg gikk gravid for 6 år siden også og det var etter fødselen da at problemene begynte å melde seg. Jeg tror ingen har sjekket jernlagrene mine siden da. Kan det være at jeg har hatt for lite jern så lenge? Kan langvarig jernmangel føre til b12 mangel?? Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79313-vitamin-b12/#findComment-416432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg er 28 år og har vært plaget med tretthet og muskel/leddverk i flere år. Spesielt den siste tiden har jeg vært både svimmel, (har besvimt) ekstremt trøtt, hatt prikking i fingrene og nummenhet i armene. Jeg fikk et tips om at b12 mangel kunne være en mulighet og nevnte det for legen. Han trodde ikke det, siden jeg var så ung, men vi fant ut at jeg hadde meget lavt jernlager. Det er en uke siden jeg var der og skal tilbake på mandag for å få vite om jeg skal begynne med jerntilskudd. Nå er jeg så trøtt og har hodepine hver dag og lurer på om jeg bør be om en sånn b12 utredning? Kan lave jernlagre tyde på b12 mangel? Jeg slet med lite jern da jeg gikk gravid for 6 år siden også og det var etter fødselen da at problemene begynte å melde seg. Jeg tror ingen har sjekket jernlagrene mine siden da. Kan det være at jeg har hatt for lite jern så lenge? Kan langvarig jernmangel føre til b12 mangel?? Mvh. Kjære Aina E Lave jernlagre kan godt forklare plagene dine uten at du behøver å ha B12 mangel. Lave jernlagre og B12 mangel har ikke noe med hverandre å gjøre. B12 mangel fører til en annen type anemi en mangel på jern gjør. B12 mangel henger ofte sammen med tarmsykdommer som gjør at B12 ikke tas opp i tarmen. Slik du beskriver plagene dine er jernmangel en sannsynlig forklaring og når det også er påvist lavt jernlager - ja så øker sannsynligheten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79313-vitamin-b12/#findComment-419703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ripsen Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Kjære Aina E Lave jernlagre kan godt forklare plagene dine uten at du behøver å ha B12 mangel. Lave jernlagre og B12 mangel har ikke noe med hverandre å gjøre. B12 mangel fører til en annen type anemi en mangel på jern gjør. B12 mangel henger ofte sammen med tarmsykdommer som gjør at B12 ikke tas opp i tarmen. Slik du beskriver plagene dine er jernmangel en sannsynlig forklaring og når det også er påvist lavt jernlager - ja så øker sannsynligheten. Jeg fikk påvist B12 mangel når jeg var 19år... det er sjeldent at folk under 35 el noe har det, men det skjer, B12 er enkelt å påvise ved en blodprøve, så burde ikke være noe i veien for legen din å ta en prøve av det.. men du burde ligge unna B-vitaminer før du tar blodprøve for det, ettersom det fører til forfalskede høye verdier... noe få leger visstnok er klar over.... på tide enkelte av dem oppdaterer seg litt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79313-vitamin-b12/#findComment-2207407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.