smia Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Jeg lurer på om noen har noe erfaring med at eggene "bare" deler seg til 4 på dag tre (innsetningsdagen). Jeg har hatt tre ICSI forsøk hvor nesten alle eggene som har blitt befruktet, kun har delt seg til 4. Det er jo ikke opptimalt, men er det noen som har blitt gravid selv på dette stadiet? På siste forsøk vi hadde, festet faktisk egget(ene) seg men jeg fikk en tidlig spontanabbort...... Er det noen som vet om det kan være kvaliteten på eggene som gjør at delingen stopper litt opp, eller kan det være en kombinasjon mellom egg og sædkvalitet? Er det noen som har gode råd for ev. å bedre eggkvaliteten? Jeg spiser både E-vit, bidronninggele og multivit. Glad på all tilbakemelding!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79321-erfaring-med-d%C3%A5rlig-eggdeling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kantarell Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Fire kan være flott deling det, det kan være like galt at eggene deler seg for raskt.Dessuten, det er like viktig at boblene i eggene er like store,det sier mye om kvaliteten.Mange har lykktes med firdelte egg, for du mener vel her dag tre inkludert uttaksdagen og innsettingsdagen?Da er resultatet ditt helt ok! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79321-erfaring-med-d%C3%A5rlig-eggdeling/#findComment-412827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nord-Trønder Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Fordi om eggene "kun" er delt i fire på dag tre, så kan de jo like gjerne være delt i seks en time etter innsetting! Støtter også kantarell i det hun skriver at kvaliteten har mye å si (fragmentering ol.), og jevn deling er vel et kvalitetstegn? Dvs. at egget er delt i fire og ikke i tre eller fem. Dette er en risikosport og hvorfor/hvorfor ikke man lykkes er vel ofte et resultat av tilfeldigheter. Etter min mening ligger det et håp i nettopp det! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79321-erfaring-med-d%C3%A5rlig-eggdeling/#findComment-412959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pluto Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Jeg har dårlig eggkvalitet, og gjennomførte ivf-forsøk januar 2001. Av 9 uttatte egg delte kun et seg nok og hadde bra nok kvalitet til innsett. Dette ene dårlige egget har blitt en særdeles livlig jente )). Det er ikke bare antallet det kommer an på og heller ikke delingen. Det dårligste egget kan være gullegg - så hold motet oppe!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79321-erfaring-med-d%C3%A5rlig-eggdeling/#findComment-413328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smia Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Fire kan være flott deling det, det kan være like galt at eggene deler seg for raskt.Dessuten, det er like viktig at boblene i eggene er like store,det sier mye om kvaliteten.Mange har lykktes med firdelte egg, for du mener vel her dag tre inkludert uttaksdagen og innsettingsdagen?Da er resultatet ditt helt ok! Takk for tilbakemelding. Det er utrolig lite som skal til noen ganger for å bli litt beroliget. Takk skal dere ha. Jeg vet jo at sjansen er der, men følte vel at jeg har fått litt neg. tilbakemeldinger fra div. leger ang. dette med deling. Leger er jo ikke alltid de flinkeste til å gi oss for store forhåpninger.... De har litt å hente der. Å holde motet oppe hos oss, burde de ha vært litt mer behjelpelig med. Ang. det Kantarell sa om antall dager etter uttak, så var det jeg sa, inkl. både uttak og innsetningsdagen. Håper det ordner seg for oss alle sammen. Det fortjener vi!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79321-erfaring-med-d%C3%A5rlig-eggdeling/#findComment-413853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juana Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 kanskje dette kan være til hjelp ! Jeg har samlet fra ukebladene: Dårlig Sædkvalitet (Norsk Ukeblad nr.7 –2001) Jeg er en mann som har fått vite at grunnen til at vi fremdeles er barnløse er min dårlige sædkvalitet. Jeg hadde en infeksjon i prostatakjertelen for mange år siden, og legen min mener at dette er årsaken. Flere antibiotikakurer har vært prøvd, og kvaliteten stiger litt, men så synker verdiene ganske raskt igjen. Jeg er så fortvilet og lurer på om du har noen gode råd i denne forbindelse. Ja, det er en ulykksalig situasjon. Men noen gode råd har jeg å gi deg, og kanskje kan dette endre status. For å styrke prostatakjertelen og gi den næring, foreslår jeg følgende tilskudd: · Sink , Selen , vitamin E ( minst 350 mg ) og vitamin C i store doser( ca.3000 mg ). Sistnevnte kan du få i pulverform i helsekostforretningene og som et ascorbat, slik at det tåles godt for magen. · Av urter vil jeg anbefale deg Prostamax i første omgang. Følg doseringen på boksen. Etter to-tre månders bruk bør du teste deg igjen for å finne ut om tilskuddene hjelper. Urten Wild Yam og Lechitin kan også forsøkes om ikke resultatet er bedre etter første kur Fakta om sink · ( Allers nr.41 9/10-01 Din Helse ,Lege Knut Flytlie) · Sinkmangel starter ofte i barneårene. Vi vokser i perioder og forbruker da mye sink. Etter en vekstperiode er derfor sinknivåene veldig lave. Den kraftigste vekstperioden er puberteten. Da er det spesielt viktig å gi tilskudd av sink kombinert med vitamin C, både fordi sink styrker immunforsvaret og fordi sink er hudens mineral. · P-piller gir kronisk sinkmangel. Det skyldes etter alt å dømme mangel på det kvinnelige kjønnshormonet østrogen. Eggstokkene er svært sinkavhengige, og sinkmangel kan føre til at kvinner ikke blir gravide når de slutter med p-piller. · En tredjedel av alle med spisevegring har nedsatt lukt- og smakssans som følge av sinkmangel. Disse kan helbredes med sinktilskudd. · Røykere har ekstra behov for sink, da kadmium, som finnes i tobakk og i enkelte sigarettpapir, konkurrerer med sink på cellenes reseptorer. · Sink beskytter mot ultrafiolette solstråler. Sinksalve gir derfor god beskyttelse mot farlig solstråling. · Øyet, øret, bukspyttkjertel og lever er de organer som har høyest sinkkonsentrasjon. Hos menn er dessuten sinkkonsentrasjonen høy i prostat, og i testikler og sæd – hos kvinner i eggstokkene. · Gravide kan oppleve at smak og luktesans endres, og at man får intens trang til spesielle smaker. Dette skyldes sinkmangel som en følge av at fosteret krever sink for å vokse. · Så godt som samtlige enzymreaksjoner i hjernen er avhengige av sink, og mineralet er avgjørende viktig for utviklingen av sammenhengende funksjoner i sentralnervesystemet og hjernen. · Sink motvirker den giftige virkningen av stoffer som kadmium, kvikksølv og bly. · Viruset som forårsaker forkjølelsessår kan vekkes til live ved stress, forkjølelse eller annen infeksjon. Eksponering for ultrafiolett stråling fra solen, kan også være utløsende faktor. Sinktilskudd har vist seg effektivt både forebyggende og som behandling mot skadelige solstråling. · Øyne og ører har høy sinkkonsentrasjon. Aldersrelatert synssvikt og plutselig tap av hørsel kan skyldes sinkmangel. Sink er ulikt andre mineraler, fordi sinkopptaket styres av hormoner. Det er viktig for normal vekst og kjønnsmodning, og påvirker syn og hørsel. Dessuten er sink en effektiv antioksidant, sier vitamindoktor Knut T. Flytlie. Mineraler og sporstoffer er livsviktige komponenter som må tilføres gjennom kost eller kosttilskudd for at kroppens kjemi skal fungere skikkelig. Sink er et livsviktig spormineral som inngår i over 200 enzymer – stoffer som dannes i levende celler og som setter cellene i stand til å utføre og regulere det tusentall av kjemiske reaksjoner som er nødvendig for dens livsprosesser. - Alvorlige sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdommer og gikt kan oppstå som følge av mineralmangel. Uten mineraler fungerer ikke vitaminene i kroppen. Sink er en vekstfaktor, og fremmer sårheling både som kosttilskudd og i salveform. Behovet for sink er størst i puberteten, hos gravide og ammende, hos eldre mennesker, ved stort alkoholforbruk, stress, bruk av vanndrivende midler og hos mennesker som svetter mye, sier Flytlie. Sink og kosthold Kostholdstudier viser at vi bare får rundt 60 prosent av anbefalt daglig sinkinntak via vårt skandinaviske kosthold. Derfor blir det nesten bare et spørsmål om tid før vi alle får symptomer på sinkmangel hvis vi ikke tar ekstra tilskudd, hevder Flytlie. -Bare 30-40 prosent av dette tas opp i kroppen, under forutsetning av at vi har tilstrekkelig vitamin B6, men mangel på dette vitaminet er utbredt i befolkningen. B6-mangel forstyrrer fordøyelsen av kjøtt, som gjør at det dannes en del halvfabrikater i kroppen – blant annet homocystein – som anses å være en risikofaktor for hjerte- og karsykdommer. Sink finnes i en rekke matvarer, men det er tilnærmet umulig å spise seg opp til kroppens virkelige behov. Sink og stress Vi vet at sinknivået synker i takt med fysisk stress eller skade. Sink er ett av de mineralene som forsvinner raskt gjennom urin som følge av akutt eller kronisk psykisk stress. Over tid kan dette føre til sinkmangel, til tross for at det daglige inntaket er tilstrekkelig. Ved stress produseres en rekke hormoner i binyrebarken.Produksjonen av disse hormonene er avhengig av sink. Ved langvarig stress bruker vi opp sinken, slik at hormonene ikke lenger kan produseres. Dette fører til at du kan bli syk av stress, sier Flytlie. Tilskudd er viktig: Sinktilskudd kan ha positiv effekt på en rekke tilstander – som blant annet forkjølelse, impotens, kjønnsdrift, prostatalidelser, akne og herpes. Han anbefaler et daglig tilskudd på 20 mg for å forebygge mangler, 25 mg som forebyggende i forhold til sykdom, 50 mg som støttebehandling og inntil 200 mg som medisin. Sink og immunforsvaret Sinkmangel har flere negative effekter på immunsystemet, spesielt på T-lymfocytter (hvite blodlegemer som skaper immunitet mot bakterier og virus), på antall og effekt av dreperceller og svekket produksjon av antistoffer. -Denne sammenhengen er spesielt viktig hos eldre mennesker som ofte konsumerer mindre enn halvparten av anbefalt dagsinntak av sink. Sinkmangel hos eldre, enten den er kronisk eller tilfeldig, er som oftes selvpåført. Det kan være resultat av slankekurer, vegetarisk kosthold, stort alkoholforbruk, intens trening eller lignede. Men i enkelte tilfeller kan relativ sinkmangel oppstå i møte med giftige metaller som kadmium fra sigarettpapir eller kopper fra vannrør. Sink-sugetabletter kombinert med vitamin C er en utmerket hjelp mot forkjølelse og sår hals, sier dr.Flytlie Slik får du naturlig sink Mineralet finnes i hvetekim, nøtter, hele hvetekorn, bønner, solsikkefrø, gresskarkjerner, belgfrukter, hvetekli, kjøtt, krydder, egg, karse, ananas, poteter, rødbeter og gulrøtter. Ikke giftig Tilskudd av sink er i hovedsak trygt så lenge tilskuddet ligger på to til åtte ganger anbefalt dagsinntak, og når sink er balansert i forhold til andre mineraler – eksempelvis kopper. Symptomer på sinkforgiftning kan være irritert mage/tarm, oppkast, ugunstige forandringer i forholdet mellom godt og dårlig kolestol, koppermangel og svekket immunforsvar.Sistnevnte utvikler seg når daglig inntak av sink høyere enn 180 mg inntas i mer enn noen uker. For høyt sinkinntak kan enten senke koppernivået eller forverre en eksisterende koppermangel. Mangler du sink? Test deg selv Sinkmangel kan oppdages enkelt, og du kan gjøre det selv. Ta en tesje sinksulfatoppløsning, 01% styrke, kan kjøpes på apotek og i helsekostforretninger. Fordel den over hele tungen og la den være i munnen i 10 sekunder, Beskriv deretter hvilken smak du kjenner: · Smaker som vann: betydelig sinkmangel · Tørr metallsmak etter 10-15 sekunder: moderat sinkmangel · Litt ubehagelig smak med en gang: Lett sinkmangel · Svært ubehagelig smak umiddelbart – og som holder seg nesten en halv time: ubetydelig sinkmangel Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79321-erfaring-med-d%C3%A5rlig-eggdeling/#findComment-413862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.