Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg (26år) skal til gynekolog/spesialist pga.barnløshet, for første gang medio november.

Vi har forsøkt i over ett år(hadde da gått på p-piller i 9 år), men det siste halve året har jeg kun hatt mensen 2 ganger. Var regelmessig fra første gang i 14 årsalderen, og nå 6-7mnd. etter å ha sluttet.

Mannen min får svar på sædprøven en av de nærmeste dagene.

Hva kan jeg forvente meg hos gynekologen?/Hvilke undersøkelser vil bli utført?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79518-forventninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

De sjeldne menstruasjoner betyr manglende eller sjelden eggløsning, det kan igjen ha forklaring ved unormale hormonforhold, enten i hypofysen (hjernevedhenget) eller i eggstokkene (f.eks, det man betegner PCOS, se i helseleksikon). En blodprøve vil kunne si noe om hvor feilen ligger. Ultralyd av eggstokkene vil si om det foreligger PCO (mange små cyster på eggstokkene). Man vil også foreta en vanlig gynekologisk undersøkelse med evt bakterieprøver og man vil sjekke om det kan presses melk av brystene (ved en spesiell hormonforstyrrelse er det et tegn).

Når man har klarlagt forholdene vil man sannsynligvis forsøke å sette i gang eggløsning med tabletter, og virker det ikke med sprøyter. Det går vanligvis ganske greit uten at det er nødvendig med prøverør. Men først altså hormonell utredning med blodprøve som, det viktigste.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79518-forventninger/#findComment-416753
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...