Gå til innhold

Må jeg gjennom full utredning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest håpfull

heisann!

Vi har et icsi forsøk bak oss, og driver i rugetiden på vårt andre forsøk..denne gangen ivf.

jeg tror nok du må igjennom "hele pakka", men tør ikke si dette 100%.

Mannen min har også dårlig sædkvalitet, og jeg måtte iallefall det.

Du må nok ta en del blodprøver for å undersøke hormonverdier,om du har eggløsning,hiv, hepatitt osv.

I tillegg måtte jeg ta en undersøkelse for å se om egglederne var tette eller ikke.

Dette er ganske tidkrevende og består det meste av ventetid. Hvis du har råd og må igjennom dette anbefaler jeg deg å gå til en privat klinikk hvor du nesten får time på dagen om du ønsker det. de kan også henvise dere videre til offentlige eller private klinikker for eventuell behandling (assistert befruktning)

Lykke til!

heisann!

Vi har et icsi forsøk bak oss, og driver i rugetiden på vårt andre forsøk..denne gangen ivf.

jeg tror nok du må igjennom "hele pakka", men tør ikke si dette 100%.

Mannen min har også dårlig sædkvalitet, og jeg måtte iallefall det.

Du må nok ta en del blodprøver for å undersøke hormonverdier,om du har eggløsning,hiv, hepatitt osv.

I tillegg måtte jeg ta en undersøkelse for å se om egglederne var tette eller ikke.

Dette er ganske tidkrevende og består det meste av ventetid. Hvis du har råd og må igjennom dette anbefaler jeg deg å gå til en privat klinikk hvor du nesten får time på dagen om du ønsker det. de kan også henvise dere videre til offentlige eller private klinikker for eventuell behandling (assistert befruktning)

Lykke til!

Som de andre skriver, det er endel blodprøver +div. som må tas, men det varierer nok litt fra sykehus til sykehus om de krever utredning av deg! ICSI er den metoden som "går lengst" i Norge i dag, og i og med at det ikke er mer å gjøre, er det kanskje ikke nødvendig å utrede deg. Jeg slapp, og vi har samme problematikk som dere!

(vi var på St. Olavs i Tr.heim).

Uansett: For å få fortgang i prosessen er det lurt å ordne opp sjøl, ta telefoner og skrive brev!

Lykke til!!!!

Klem fra

Samme her, jeg slapp full pakke siden det ble ICSI uansett, og da er det ikke så nøye om det i tillegg er tette eggledere eller noe annet i tillegg. Det ble litt blodprøver og ultralyd, ellers lite skumle ting for mitt vedkommende når det gjaldt utredningen. Men det varierer sikkert, vi startet i det private først.

Hei,

som flere her skriver trenger du vel nødvendigvis ikke full utredning når det allerede er konstatert dårlig sædkvalitet. Men jeg vil likevel anbefale det!!!

Min historie er sånn at jeg var kun gjennom det aller mest nødvendige før vi satte igang med icsi - hormonprøver, hsg (kontrastrøntgen for å se om egglederne er åpne), og clomifentest (for å se om du responderer på medisinene). Etter første forsøk ble det klart at jeg hadde dårlig respons på medisinene, og fikk da konstatert lavt stoffskifte, som ubehandlet ikke er positivt for graviditet. Jeg fikk etterhvert diagnostisert pcos, og fikk tatt cpeptid-test for å sjekke insulinresistens. Heldigvis var det ikke noe resistens hos meg..... Mellom andre og tredje forsøk ble det endelig foretatt lapraskopi, og det ble brent bort pcos-cyster og oppdaget endometriose som også ble brent vekk. Jeg fikk dermed for første gang på evigheter en normal syklus, og forsøket etterpå fikk jeg hele 7 egg (mot to tidligere) og resultatet på snart året sover søtt i sengen sin.

Så selv om det i utgangspunktet var min manns dårlige sædkvalitet som gjorde at vi måtte ha icsi har det etterhvert blitt oppdaget ikke mindre enn tre diagnoser hos meg som hver for seg gjør det vanskeligere å bli gravid. Hadde alt dette blitt undersøkt før vi satte igang hadde vi kanskje ikke behøvd hele tre forsøk og brukt ett år.....

Full utredning (om jeg husker rett); vanlig underlivsundersøkelse med innvendig ultralyd, hsg røntgen, hormonprøver, clomifentest med hormonprøver gjennom syklusen, lapraskopi, og prøver for stoffskifte og insulinresistens. De siste er ikke "obligatoriske" men ut fra min erfaring ville jeg forlangt de! Videre undersøkelser alt ettersom hva legene finner ut. Høres mye ut, men det pleier som regel å gå relativt greit forutsatt ikke for lange ventetider.

Lykke til fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...