Gå til innhold

Å bli gravid med sjelden mens.....

Anbefalte innlegg

MaryLou1365380409

Jeg og sambo har nå prøvd lenge å bli gravid, men lite og ingenting skjer. Jeg har vært gravid for tre år siden, men det endte med spontan abort. I tillegg har jeg veldig sjelden mens,noe som jeg alltid har hatt. Det kan variere, men de siste to åra har jeg bare hatt mens 4-5 ganger i året.Så da sier det seg vel selv at sjansene for å bli gravid er ikke på topp...!!

Jeg har oppsøkt lege, og hun tok noen prøver og søkte meg til time hos gynekolog for videre undersøkelse. Samtidig fortalte jeg at min søster også har samme problemet med sjelden mens, og at hun fikk pillen "pergotime" for å sette igang eggløsning. Det samme med en kusine av oss.Begge fikk beskjed fra lege om at "noen har rett og slett sjelden mens, av en eller annen grunn,og det er ikke så mye å gjøre med det".(Begge bor forresten i en stor by,mens jeg bor på et lite utkantsted).

Jeg tror ikke det er bare tilfeldigheter som gjør at vi har samme problemet, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke legen ville høre snakk om pergotime til meg...??? Legen min (jeg har ikke fastlege!) bare snakket rundt "grøten" og holdt fast med at jeg burde bli undersøkt av gynekolog.

Så fikk jeg brev fra sykehuset om at ventetiden for time hos gyn. er 3 måneder.Nå er det gått over 2 måneder og jeg har ingenting hørt.Imorgen skal jeg forsøke å ringe gyn. og etterlyse timen min. For fortvilelsen vokser!!!!

Jeg har tenkt på tanken å oppsøke en privat-praktiserende lege og be om å få pergotime,men jeg kvier meg,for her i distriktet har vi bare ên priv.lege,og det er en mann....ikke noe ondt om menn,men jeg kunne tenke meg å snakke med en kvinnelig lege istedet......!!

Hva skal jeg gjøre....???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80507-%C3%A5-bli-gravid-med-sjelden-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg,

jeg blir så sinna på dine vegne når jeg leser dette. Når du kommer til doktoren og ber om å få hjelp til å løse et problem, så fortjener du å bli tatt på alvor!

Jeg er ikke lege, men jeg synes det høres rart ut at du har fått beskjed om at "noen bare har sjelden mens". Mulig det, men det tyder jo på at noe ikke er som det skal være.

Hvis det er sånn at dere har prøvd å bli gravide en stund uten å lykkes, må dere stå på for å bli utredet skikkelig. Om det så betyr at du må gå til en privat legemann og be om hjelp. Husk at det er en terskel å gå over, men ofte går sånt bedre enn man har trodd! Det viktigste må være å få litt fortgang i sakene.

Krev å bli tatt på alvor og si du skal ha en henvisning til gynekolog/utredning NÅ.

Pergotime kan gjøre susen for dere, hvis det er manglende/sjelden eggløsning som er problemet. Men bare en grundig utredning kan gi dere alle svarene, for det kan jo være andre ting i tillegg - dårlig sædkvalitet, tette eggledere, pco, ting som reduserer sjansen for å bli gravid - MEN SOM MAN KAN FÅ HJELP FOR.

Lykke til!

Hilsen ei som er prøverørsgravid i sjette måned -

MaryLou1365380409

Kjære deg,

jeg blir så sinna på dine vegne når jeg leser dette. Når du kommer til doktoren og ber om å få hjelp til å løse et problem, så fortjener du å bli tatt på alvor!

Jeg er ikke lege, men jeg synes det høres rart ut at du har fått beskjed om at "noen bare har sjelden mens". Mulig det, men det tyder jo på at noe ikke er som det skal være.

Hvis det er sånn at dere har prøvd å bli gravide en stund uten å lykkes, må dere stå på for å bli utredet skikkelig. Om det så betyr at du må gå til en privat legemann og be om hjelp. Husk at det er en terskel å gå over, men ofte går sånt bedre enn man har trodd! Det viktigste må være å få litt fortgang i sakene.

Krev å bli tatt på alvor og si du skal ha en henvisning til gynekolog/utredning NÅ.

Pergotime kan gjøre susen for dere, hvis det er manglende/sjelden eggløsning som er problemet. Men bare en grundig utredning kan gi dere alle svarene, for det kan jo være andre ting i tillegg - dårlig sædkvalitet, tette eggledere, pco, ting som reduserer sjansen for å bli gravid - MEN SOM MAN KAN FÅ HJELP FOR.

Lykke til!

Hilsen ei som er prøverørsgravid i sjette måned -

Takk for svar,Demeter1!!!

Saker og ting har faktisk skjedd siden jeg skrev innlegget,og nå har jeg endelig fått time til utredning!! Hurra!!

Så vi får håpe at ting løser seg for meg også!!

Lykke til med graviditeten og kos deg masse!!!

Gjest jubalong 70

Synes legen din tar litt vel lett på dette ja. Han kunne i hvertfall vært ærlig og si at han ikke kan nok om det!

Vel, håper du har fått svar fra gynekologen om at du snart får time. Du kan ha polycystisk ovarialsyndrom. Dette gir sjelden menstruasjoner, ofte i kombinasjon med ett eller flere av følgende symptomer:

Overvekt og økt kroppsbehåring.

Det er også noe som gjerne går igjen i familier.

Hvis du skulle få denne diagnosen kan jeg trøste deg med at mange blir gravide med litt hjelp. Jeg har diagnosen selv. Prøvde to runder med Pergotime, men det hjalp ikke oss. Så ble jeg operert, og 4 mnd etterpå var storesøster unnfanget. Etter at hun var født tok vi det for gitt at det også kom til å bli vanskelig å få laget nr.2. He, så feil kunne man ta. 14 mnd etter at storesøster var født, kom lillesøster til verden!

Dette bare som en liten oppmuntring, hvis der er PCOS du lider av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...