Gå til innhold

Får man sykemelding pga behandling i utlandet for ufrivillig barnløshet?

Anbefalte innlegg

Gjest Takknemlig for svar

Jeg får behandling mot ufrivillig barnløshet i Stockholm. I perioden før legen skal hente ut egg, vil det bli foretatt ultralyd og blodprøver. Legen kan ikke på forhånd si hvilke dager prøvene skal tas, da dette avhenger av resultatene på prøvene. Dette gjør at jeg må være tilgjengelig i Stockholm i ca 1,5 uke. Vet dere om dette gir grunnlag for sykemelding fra en norsk lege?

Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

I utgangspunktet har man ikke krav på sykemelding mer enn akkurat de dagene som er nødvendig for uttak og innsetting, samt to dager etter innsetting. De fleste leger er dog hensynsfulle og gir sykemelding mellom uttak og innsetting. Utover det er det individuelt hvor mye sykemelding man behøver, og hva legen går med på. Ved behandling i Norge får mannen kun sykemelding for uttaksdagen, evnt. reisedager. Dessverre har nok legen rett dersom han/hun ikke vil skrive ut sykemelding for hele perioden, men det er jo å håpe at dere får det. Ellers må man benytte ferie/avspasering i samråd med arbeidsplassen.

Lykke til!

Vi fikk begge sykemelding for tiden før, under og etter behandlingen.

Man skal huske på at det ikke er noen feire man skal på, behandlingen er jo en psykisk påkjenning, og man kan bli arbeidsufør pga det. Du kan få sykemelding pga psykiske påkjenninger, man trenger ikke å bli fysisk syk. Det gjør heller ikke noe at du skal reise til utlandet når du er sykemeldt, så lenge reisen ikke kan føre til at "tilstanden" (dvs. sykdommen)forverre seg.

Det er selvfølgelig veldig avhengig av hvordan legen din ser på saken, men lovverket gir åpning for en slik sykemelding.

Lykke til!

Gjest ikke undertegnet

Vi fikk begge sykemelding for tiden før, under og etter behandlingen.

Man skal huske på at det ikke er noen feire man skal på, behandlingen er jo en psykisk påkjenning, og man kan bli arbeidsufør pga det. Du kan få sykemelding pga psykiske påkjenninger, man trenger ikke å bli fysisk syk. Det gjør heller ikke noe at du skal reise til utlandet når du er sykemeldt, så lenge reisen ikke kan føre til at "tilstanden" (dvs. sykdommen)forverre seg.

Det er selvfølgelig veldig avhengig av hvordan legen din ser på saken, men lovverket gir åpning for en slik sykemelding.

Lykke til!

Havet

Tusen takk for svaret. Det betydde mye for meg. Jeg skal nå høre med legen om jeg får sykemelding. De to forsøkene vi har hatt i år, har jeg hatt ferie uten lønn fra jobben. Skal ha 3. forsøk i desember.

Håper det går bra med dere :-)

Gjest Takknemlig for svar

I utgangspunktet har man ikke krav på sykemelding mer enn akkurat de dagene som er nødvendig for uttak og innsetting, samt to dager etter innsetting. De fleste leger er dog hensynsfulle og gir sykemelding mellom uttak og innsetting. Utover det er det individuelt hvor mye sykemelding man behøver, og hva legen går med på. Ved behandling i Norge får mannen kun sykemelding for uttaksdagen, evnt. reisedager. Dessverre har nok legen rett dersom han/hun ikke vil skrive ut sykemelding for hele perioden, men det er jo å håpe at dere får det. Ellers må man benytte ferie/avspasering i samråd med arbeidsplassen.

Lykke til!

Til lilium og mann som har svart!

Tusen takk for svar fra dere begge. Jeg skal nå høre med legen om jeg får sykemelding. Har hatt 2 forsøk i år hvor jeg har hatt fri fra jobben uten betaling (og ferie har det ikke vært). 3. forsøk er i desember, og jeg både gleder og gruer meg. Håpet er der fortsatt.

Håper det har gått bra for dere.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...