Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Linda69

Hei!

Takk for mange gode råd fra deg, Bamsegutt! Faktisk i går leste jeg den bok du anbefalt, "På Vei", på enbokhandel. Jeg ble veldig urolig etter å lest om utral lyde og om det kan være skadelig. Så du den del? Siden jeg ble gravid, tok jeg mange gang "innvendig" UL fram til nå. De flest ganger er før uke 12. Svært tidlig UL er skadelig. Vil foster få misdannelse? Min lege (som gjøre UL undersøkelse på meg) sa at det er ikke skadelig, derfor brukte hun så mange ganger på meg. Men ifølge boken, er ikke det helt uskaddlig heller. Jeg ER SÅ REDD! Nå angrer jeg bittet at jeg stolt på den legen helt blind. Jeg har jo meg selv å skylder på også. Jeg er SÅÅÅ urolig, helle tiden, redder for at det skal skjer noe galt med foster. UL er det eneste måte å ro meg ned. Sist Ul viser at foster har det bra. Men hvem vet om han/hun har fått noe skad uten legen kan se den. ÅÅÅÅ Gud hjelp oss gå gjennom denne prosse. Skulle bare ønsker at jeg ha aldri tatt så mange ganger UL!! Nå er det slutt! Helt slutt med UL!

Håper å høre fra deg.

klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80881-til-bamsegutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

leste tilfeldigvis innlegget ditt, og så din bekymring ang. ultralyd. Jeg har ikke lest boken "På vei" av Gro Nylander, men har vært gjennom mange undersøkelser, icsi og endelig fått en nydelig liten icsi-gutt som snart fyller året.

Jeg skjønner ikke hvor Nylander tar det fra at ul skulle være så skadelig? Hva er det hun sier om det??? Jeg gikk selv til kontroller hos en av norges fremste innen fødselsmedisin, og der ble det hyppig brukt ultralyd. Før dette var jeg til flere innvendige ul for å se at det var liv og normal utvikling.

Med lang erfaring fra ufb, og som informasjonssøkende person er jeg kanskje kritisk til mye, men ikke til akkurat ultralydene. Av de undersøkelsene jeg har lest og fått referert er den eneste signifikante "funksjonssvikten" ved mange ultralyder at barnet kan bli venstrehendt. For meg er det en bagatell i forhold til den trygghet det ga meg gjennom svangerskapet.

Jeg kan nevne at min sønn, og de fleste av de andre ufb-barna jeg kjenner (ikke få) har vært gjennom flere ultralydundersøkelser, og ingen har fått noen mèn av det.

Til sist vil jeg komme med litt kritikk av Gro Nylander, som jeg oppfatter som konservativ! Blant annet er hun svært kritisk til assistert befruktning (kunstig som hun kaller det). Hun stiller opp i radiointervju som ekspert innen fødselsmedisin og kvinnesykdommer, stiller seg negativ til prøverør og anbefaler adopsjon! Hva er det for en holdning av en fagekspert? Om vi ikke får tutet ørene fulle av adopsjon før, så får vi det hvertfall etter at slike personer står frem. Jeg syns hun burde være sitt ansvar bevisst, og ikke gå ut med slike anbefalinger. Jeg har videre sett noen av hennes svar vedr. personer som har problemer med å bli gravid. Mangelfull informasjon her også, selv om hun fremstår som ekspert på området.

Men boken hennes "mamma for første gang" er nydelig og kan anbefales for de som er kommet så langt. På sitt område er damen en kapasitet.

Dette ble mye, om dette og hint. Håper du ble noe klokere. Hvis du trenger mer info er det bare å skrike ut, her er vi til for å hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80881-til-bamsegutt/#findComment-426037
Del på andre sider

Nord-Trønder

Kjære deg, ta det helt med ro, barnet ditt er ikke skadet på noen som helst måte av ultralydundersøkelsene. Ultralyd er nå blitt bruk i årevis og hadde det vært grunnlag for å tro at dette var skadelig så hadde det vært fjernet som tilbud. Men det vil altid være teknologipessimister som vil hevde at det kan være skadelig. Det er alltid mulig å finne en undersøkelse eller en forsker som kan sette spørsmålstegn ved om noe likevel kanskje muliggens er skadelig.

Å være skeptisk til forskning, forskere og ny teknologi tror jeg er sundt og nødvendig, men akkurat når det gjelder eventuelle negative virkninger av ultralyd tror jeg at vi må være enige om at all kunnskap og erfaring tilsier at dette er trygt.

Du har uansett ikke godt av å bekymre deg slik du nå gjør, sannsynligheten for at det er negativt tror jeg er større enn sannsynligheten for at ul er skadelig - og begge de sannsynlighetene er null komma null, nulkl, null, null et eller annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80881-til-bamsegutt/#findComment-426115
Del på andre sider

Gjest Linda 69

Hei,

leste tilfeldigvis innlegget ditt, og så din bekymring ang. ultralyd. Jeg har ikke lest boken "På vei" av Gro Nylander, men har vært gjennom mange undersøkelser, icsi og endelig fått en nydelig liten icsi-gutt som snart fyller året.

Jeg skjønner ikke hvor Nylander tar det fra at ul skulle være så skadelig? Hva er det hun sier om det??? Jeg gikk selv til kontroller hos en av norges fremste innen fødselsmedisin, og der ble det hyppig brukt ultralyd. Før dette var jeg til flere innvendige ul for å se at det var liv og normal utvikling.

Med lang erfaring fra ufb, og som informasjonssøkende person er jeg kanskje kritisk til mye, men ikke til akkurat ultralydene. Av de undersøkelsene jeg har lest og fått referert er den eneste signifikante "funksjonssvikten" ved mange ultralyder at barnet kan bli venstrehendt. For meg er det en bagatell i forhold til den trygghet det ga meg gjennom svangerskapet.

Jeg kan nevne at min sønn, og de fleste av de andre ufb-barna jeg kjenner (ikke få) har vært gjennom flere ultralydundersøkelser, og ingen har fått noen mèn av det.

Til sist vil jeg komme med litt kritikk av Gro Nylander, som jeg oppfatter som konservativ! Blant annet er hun svært kritisk til assistert befruktning (kunstig som hun kaller det). Hun stiller opp i radiointervju som ekspert innen fødselsmedisin og kvinnesykdommer, stiller seg negativ til prøverør og anbefaler adopsjon! Hva er det for en holdning av en fagekspert? Om vi ikke får tutet ørene fulle av adopsjon før, så får vi det hvertfall etter at slike personer står frem. Jeg syns hun burde være sitt ansvar bevisst, og ikke gå ut med slike anbefalinger. Jeg har videre sett noen av hennes svar vedr. personer som har problemer med å bli gravid. Mangelfull informasjon her også, selv om hun fremstår som ekspert på området.

Men boken hennes "mamma for første gang" er nydelig og kan anbefales for de som er kommet så langt. På sitt område er damen en kapasitet.

Dette ble mye, om dette og hint. Håper du ble noe klokere. Hvis du trenger mer info er det bare å skrike ut, her er vi til for å hjelpe.

SÅÅÅ glad å høre fra deg, lillum!!! Jeg fikk mye ro etter å leste ditt svar! Takk skal du ha! Gro Nyland sa ikke så mye negativt om UL direkte, men presentert div. meninger om Ul. Jeg vist ikke at hun er imot ivf. Det er jo HELT utrolig!!!

Jeg er gravide med andre gangs icsi forsøk. Nå er 15 uke på vei. Uendelig nervøs og spent!

best regards

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80881-til-bamsegutt/#findComment-426127
Del på andre sider

Gjest Linda69

Kjære deg, ta det helt med ro, barnet ditt er ikke skadet på noen som helst måte av ultralydundersøkelsene. Ultralyd er nå blitt bruk i årevis og hadde det vært grunnlag for å tro at dette var skadelig så hadde det vært fjernet som tilbud. Men det vil altid være teknologipessimister som vil hevde at det kan være skadelig. Det er alltid mulig å finne en undersøkelse eller en forsker som kan sette spørsmålstegn ved om noe likevel kanskje muliggens er skadelig.

Å være skeptisk til forskning, forskere og ny teknologi tror jeg er sundt og nødvendig, men akkurat når det gjelder eventuelle negative virkninger av ultralyd tror jeg at vi må være enige om at all kunnskap og erfaring tilsier at dette er trygt.

Du har uansett ikke godt av å bekymre deg slik du nå gjør, sannsynligheten for at det er negativt tror jeg er større enn sannsynligheten for at ul er skadelig - og begge de sannsynlighetene er null komma null, nulkl, null, null et eller annet.

takk skal du ha, nord-trønder! Skal huske det du sa :-)

klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80881-til-bamsegutt/#findComment-426137
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Hei!

Jeg har ikke hørt fru Nylander uttale seg i debatter, men i "På vei" har hun faktisk et eget lite kapittel om behandling av ufrivillig barnløse. Det er skrevet med både innsikt og respekt. Boka er kjempefin, den, minst like bra som "Mamma for første gang", synes jeg.

Kanskje damen bare er litt klønete når hun uttaler seg? Har selv blitt litt forskrekket når jeg har hørt henne snakke om amming.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80881-til-bamsegutt/#findComment-426388
Del på andre sider

Silvana1365380201

Kjære deg!

Ille at du er så bekymret. Du kan ta det helt med ro! Ultralyd er IKKE farlig. Som flere har skrevet er det helt sikkert noen som vil være skeptiske til dette også, som så mye annet.

Jeg har en gutt på 9 år, og fordi jeg hadde noen komplikasjoner i svangerskapet måtte jeg gjennom mange ultralyder. Gutten er sunn og frisk, og ultralydene ga meg bare trygghet fordi de da kunne følge med at alt var bare bra.

Jeg er nå tvilling-gravid i 12. uke etter 2. icsi-forsøk, og har vært gjennom en innvendig ul og en vanlig. Det er fantastisk å kunne følge utviklingen på denne måten, og jeg blir bare glad over å få vite at alt er i orden med barna våre. Det er jo også fantastisk for far å kunne få en "bekreftelse" på at det faktisk er "noen" der inne.....

Forsøk å ikke uroe deg for mye. Det vil nemlig være verre både for deg og barnet, og du har faktisk ingen grunn til å være engstelig.

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80881-til-bamsegutt/#findComment-426460
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...