Gå til innhold

Psoriasis rundt penis og på pungen

Anbefalte innlegg

Gjest kløkjerringa
Skrevet

hei! Samboern min har psoriasis, særlig nå når kulda setter inn. han har fått det under kjønnshårene, og på pungen. Han også fått en sprekk som damen fra Kina undeer her.

Han smører seg med salve, men det hjelper lite. Han ligger og klør og klorer opp sårene hele natta, og har veldig vondt. han sliter til og med å gå enkelte dager. Dette er jo ikke særlig sexy, så sex har det ikke blitt mest av. Han orker ikke heller og jeg er nesten redd for å ta på han der nede for at han ikke skal få vondt.

Hva kan han gjøre med dette? Jeg foreslår og barbere kjønnshåra eller i hvert fall lippe litt så han komemr bedre til med salve. Men kløinga klarer han ikke slutte med, og det gror dermed ikke. han har også samme problem rundt anus, og nå er jeg rimelig lei av kløinga og døde hudrester overalt. Men synes jo synd på han også da, han har det ikke godt. Men det er ikke særlig hygiensik å klø seg i rumpa hele dagen, og natta og ta andre steder etter å ha klødd, han klør jo i søvne og.

hva kan han gjøre, og hva kan evt. jeg gjøre? Han har vært hos legen med rumpa og fått salve + stikkpiller, men det hjelper ikke.

Tips?

Skrevet

faktisk så aner jeg ikke hva han skal eller bør gjøre, men min første tanke en å hente frem høvelen, det må da være bedre om han kommer skikkelig til med krem og slikt...

uff, synes faktisk synd på karen, håper dere kommer frem til en løsning...

Gjest kløkjerringa
Skrevet

faktisk så aner jeg ikke hva han skal eller bør gjøre, men min første tanke en å hente frem høvelen, det må da være bedre om han kommer skikkelig til med krem og slikt...

uff, synes faktisk synd på karen, håper dere kommer frem til en løsning...

Kan ikke bruke høvel heller skjønner du, for det er åpne sår og store sprekker i huden under håret. Hagesaks!Er synd på han, ser ikke godt ut.

Skrevet

Åh, stakkars mann! Jeg sliter med psoriasis og eksem selv, og vet hvor vondt det kan være. Men det må være ekstra ubehagelig på et slikt sted.

Har dere badekar? Jeg pleier nemlig å ta bad med olivenolje og kamille-avkok oppi, det lindrer ganske godt. Kok sterk kamille-te (en stor neve te og et par dl vann, la trekke leeenge) og klunk oppi badevannet sammen med en god slump olje. Oljen mykner huden, mens kamillen virker kløedempende og betennelseshemmende.

Dersom dere ikke har badekar, kan han prøve å stryje kamille-avkok på huden med en klut med jevne mellomrom (eller sitte med rompa i ei balje, om han orker det..).

Det finnes en salve som heter Inotyol (kjøpes reseptfritt på apotek) som også lindrer utbrudd ganske godt. Den er ganske klissete og lukter litt tjæreaktig, men slik jeg ser det, har han ikke så mye å tape på å være litt klissete i skrittet noen netter på rad.

Han bør prøve å unngå tettsittende undertøy og bukser. Rett og slett "lufte seg" så mye som mulig.

Hvis han er skikkelig plaget av utbrudd, synes jeg han bør gå til legen og be om å få en cellegiftkur. Det er en ganske tøff behandling, men den er svært effektiv når det virkelig er krise.

Jeg har gjort det en gang, og det var verdt det. Psoriasis kommer av at hudcellene deler seg alt for raskt, dermed hjelper en mild form for cellegiftkur. Han får tabletter som det skal tas 2-3 v i uka i noen uker. Jeg merket bedring med en gang, og var bra i mange, mange måneder etterpå.

For vørig har jeg langt merke til at min psoriasis påvirkes av kostholdet mitt. Når jeg spiser mye fettholdig mat, slår det lettere ut, mens det dempes av en kost med lite fett. Det kan også lønne seg å prøve å styre unna svinekjøtt. Det finnes undersøkelser som støtter min erfaring er, men jeg finner ikke linken akkurat nå.

Lykke til!

Gjest kløkjerringa
Skrevet

Åh, stakkars mann! Jeg sliter med psoriasis og eksem selv, og vet hvor vondt det kan være. Men det må være ekstra ubehagelig på et slikt sted.

Har dere badekar? Jeg pleier nemlig å ta bad med olivenolje og kamille-avkok oppi, det lindrer ganske godt. Kok sterk kamille-te (en stor neve te og et par dl vann, la trekke leeenge) og klunk oppi badevannet sammen med en god slump olje. Oljen mykner huden, mens kamillen virker kløedempende og betennelseshemmende.

Dersom dere ikke har badekar, kan han prøve å stryje kamille-avkok på huden med en klut med jevne mellomrom (eller sitte med rompa i ei balje, om han orker det..).

Det finnes en salve som heter Inotyol (kjøpes reseptfritt på apotek) som også lindrer utbrudd ganske godt. Den er ganske klissete og lukter litt tjæreaktig, men slik jeg ser det, har han ikke så mye å tape på å være litt klissete i skrittet noen netter på rad.

Han bør prøve å unngå tettsittende undertøy og bukser. Rett og slett "lufte seg" så mye som mulig.

Hvis han er skikkelig plaget av utbrudd, synes jeg han bør gå til legen og be om å få en cellegiftkur. Det er en ganske tøff behandling, men den er svært effektiv når det virkelig er krise.

Jeg har gjort det en gang, og det var verdt det. Psoriasis kommer av at hudcellene deler seg alt for raskt, dermed hjelper en mild form for cellegiftkur. Han får tabletter som det skal tas 2-3 v i uka i noen uker. Jeg merket bedring med en gang, og var bra i mange, mange måneder etterpå.

For vørig har jeg langt merke til at min psoriasis påvirkes av kostholdet mitt. Når jeg spiser mye fettholdig mat, slår det lettere ut, mens det dempes av en kost med lite fett. Det kan også lønne seg å prøve å styre unna svinekjøtt. Det finnes undersøkelser som støtter min erfaring er, men jeg finner ikke linken akkurat nå.

Lykke til!

Takk for svar. Vi har desevrre ikke badekar, og få han i en balje tror jeg er nytteløst. Han har prøvd alt som fås av salver både uten og med resept, men ingenting virker. Den salven han har nå virker, men han klarer ikke la sårene være så han klorer de opp (våken, men værst i søvne).

Vet du om noe som virker klødempende han kan smøre på? Hvis han klar sårene være blir det bedre.

han er ellers ikke så veldig plaget av psoriasis, bare noen flekekr på armene og litt på ryggen. Men dette mellom beina er det værste ejg har sett! Ser grusomt vondt uit, og tror ikke det tar altfor lang tid før alt er betent. Alle tips mottas med takknemlighet!

Skrevet

Takk for svar. Vi har desevrre ikke badekar, og få han i en balje tror jeg er nytteløst. Han har prøvd alt som fås av salver både uten og med resept, men ingenting virker. Den salven han har nå virker, men han klarer ikke la sårene være så han klorer de opp (våken, men værst i søvne).

Vet du om noe som virker klødempende han kan smøre på? Hvis han klar sårene være blir det bedre.

han er ellers ikke så veldig plaget av psoriasis, bare noen flekekr på armene og litt på ryggen. Men dette mellom beina er det værste ejg har sett! Ser grusomt vondt uit, og tror ikke det tar altfor lang tid før alt er betent. Alle tips mottas med takknemlighet!

hva med å sove med votter? høres jo nesten ut som om det er eneste mulighet, ellers må han kanskje begynne å sove i sånn "tvangspose" som unger bruker?

uff, nei synes jo synd på karen...

når det gjelder barbering så er vel kanskje maskin det enkleste, man får jo ikke fjernet alt, men det blir i lle fall kortere...

Skrevet

Stakkars menneske.

Ja, her må alt prøves....

Har fått noe klødempende tabletter til et av barna en gang.......ring legen på nytt !

Få karen ned i ei balje. Grønnsåpe får vi kvinns beskjed omm etter fødsler så dette kan fungere her også.

Han må gå med hansker eller noe og sove med det på natta. Da er det ikke så lett å få klødd det opp, selv i søvne.

Lette undertøy og joggebukser som gir luft.

Stakkars mann.....riktig god bedring til ham.

Lykke til.

Skrevet

Både kamille-avkok (som altså også kan smøres på) og Inotyol virker klødempende.

For øvrig synes jeg virkelig han bør ta en prat med hudlegen vedr. cellegiftkur når han er så plaget. Dersom han ikke har fått god nok hjelp ennå, prøv en annen lege! Det er dessverre mange leger som ikke hargod nok kompetanse på eksem og psoriasis - og de forstår ikke hvor plagsomt det virkelig er. Det spiller jo ingen rolle om det "bare" er lokalt. Jeg har det på hender og føtter - og det er ille nok, det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...