Gå til innhold

Hvordan uttaler man kakao igjen?

Anbefalte innlegg

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• spirito

5

• Tornerose

3

• libra

3

• KaVa

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ifølge Norsk rettskrivingsordbok (Kunnskapsforlagets blå ordbøker" skal trykket ligge på den siste a-en, altså skal uttalen være: KakAo.

Skrevet

Jeg sier kakAo. Det varierer nok både fra sted til sted og med alder. Mormor, mor og datter har ikke alltid trykk på samme sted, selv om de er oppvokst i samme hus.

Skrevet

Kakkao er det!

Sier vel avvis og bannan også, dere da. Det heter kakAo, er ikke fiesfint i det hele tatt.

Skrevet

Liker du torsketunger?

Sprøstekte torsketunger er definitivt yndlingsretten min. Med raspet gulrot og remulade. Yummi.

Skrevet

Det er nok dialektbetinget; som det sies lenger nede i tråden så sier f.eks. arendalitter kakkao. Jeg vet, for jeg deler hus med en. ;o)

Jeg menger meg ikke med arendalitter, så det er vel kanskje derfor jeg ikke har hørt det før. Jeg er fra Nord-Norge, men bor i Oslo med et vestlending til samboer, men likevel har jeg aldri hørt det.

Skrevet

Den første uttalemåten er en slang, som folk her på Østlandet sier iallefall, særlig på østkant-Oslo.*kremt* Der jeg kommer fra altså.

Den siste uttalemåten er den korrekte, for det har jeg hørt på tv, på "korrekt" bokmål.

Skrevet

Jeg menger meg ikke med arendalitter, så det er vel kanskje derfor jeg ikke har hørt det før. Jeg er fra Nord-Norge, men bor i Oslo med et vestlending til samboer, men likevel har jeg aldri hørt det.

Arendal ligger på Sørlandet... *peker*

;o)

Skrevet

kakAo

hadde det vært kaKkao, hadde vi jo _skrevet_ det med to Kèr, også!!

dah!

Skrevet

KakAo, uten tvil. Kakkao klinger _helt_ feil i mine ører. Nesten som bannan, i stedet for banAn.

*S*

Fin sammenlikning!

Søsteren min bor på Oslo`s østkant, og sier både; Bannan, Kakkao, Sjole, Ælj og Mjælk.....

*grøss*

Skrevet

Ja, det var det jeg mente. Kakkao.

KakAo er litt fisefint.

;o)

Da skal jeg gi deg noen flere ikke-fisefine ord:

Avvis, Bannan, Mjælk, Ælj, Mobbil, Pollti, Kattalog, Kallkulator, Tellefon

Kos deg med kakkao`n!

Skrevet

Bor du i Oslo, og har aldri hørt det før? Hva med avvis, ælj, mobbil, bannan og sjole, da???

Merkelig, det er helt "vanlig" østkant-dialekt i Oslo, du må bo ganske skjermet....

Skrevet

Egentlig så uttales det kakaO. Med trykk på o'en altså.

Eh..?

Skrevet

Ja om du sier kaKAo me en oppovergående o lyd, da er det litt fisefint. Men med en nedadgående o lyd (på slutten asså) da er det alldeles ikke fisefint ;-)

Hvis tonen på O er lavere enn på A, er jo trykket på O...

Skrevet

Bor du i Oslo, og har aldri hørt det før? Hva med avvis, ælj, mobbil, bannan og sjole, da???

Merkelig, det er helt "vanlig" østkant-dialekt i Oslo, du må bo ganske skjermet....

Jeg har hørt alle de forslagene du nevner, men ikke kakkao. Er det så veldig rart da?

Skrevet

Ja, kakkao er den rette uttalelsen, Joppe. kakAo er det bare pingler som sier.

drittlendinger.

Skrevet

Hvis tonen på O er lavere enn på A, er jo trykket på O...

nei...du tar feil.

Trykket er på ka _KA_ o.

Du trekker deg liksom tilbake på o.

Skrevet

nei...du tar feil.

Trykket er på ka _KA_ o.

Du trekker deg liksom tilbake på o.

Du trekker deg tilbake på O ja, men da går tonen oppover. Prøv å legge vekten på A mens du går nedover på O. Ingen som snakker sånn, og dessuten vil trykket legge seg på den laveste tonen.

Med mindre du er bergenser da?

Jeg er fra østlandet, og det der blir ihvertfall helt feil for meg :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...