Gå til innhold

Hvordan uttaler man kakao igjen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• spirito

5

• Tornerose

3

• libra

3

• KaVa

2

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Det er nok dialektbetinget; som det sies lenger nede i tråden så sier f.eks. arendalitter kakkao. Jeg vet, for jeg deler hus med en. ;o)

Jeg menger meg ikke med arendalitter, så det er vel kanskje derfor jeg ikke har hørt det før. Jeg er fra Nord-Norge, men bor i Oslo med et vestlending til samboer, men likevel har jeg aldri hørt det.

Den første uttalemåten er en slang, som folk her på Østlandet sier iallefall, særlig på østkant-Oslo.*kremt* Der jeg kommer fra altså.

Den siste uttalemåten er den korrekte, for det har jeg hørt på tv, på "korrekt" bokmål.

Jeg menger meg ikke med arendalitter, så det er vel kanskje derfor jeg ikke har hørt det før. Jeg er fra Nord-Norge, men bor i Oslo med et vestlending til samboer, men likevel har jeg aldri hørt det.

Arendal ligger på Sørlandet... *peker*

;o)

Bor du i Oslo, og har aldri hørt det før? Hva med avvis, ælj, mobbil, bannan og sjole, da???

Merkelig, det er helt "vanlig" østkant-dialekt i Oslo, du må bo ganske skjermet....

Annonse

Bor du i Oslo, og har aldri hørt det før? Hva med avvis, ælj, mobbil, bannan og sjole, da???

Merkelig, det er helt "vanlig" østkant-dialekt i Oslo, du må bo ganske skjermet....

Jeg har hørt alle de forslagene du nevner, men ikke kakkao. Er det så veldig rart da?

nei...du tar feil.

Trykket er på ka _KA_ o.

Du trekker deg liksom tilbake på o.

Du trekker deg tilbake på O ja, men da går tonen oppover. Prøv å legge vekten på A mens du går nedover på O. Ingen som snakker sånn, og dessuten vil trykket legge seg på den laveste tonen.

Med mindre du er bergenser da?

Jeg er fra østlandet, og det der blir ihvertfall helt feil for meg :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...