lenakva Skrevet 20. juli 2000 Del Skrevet 20. juli 2000 Hei, jeg var i dag hos legen for å få ny resept på p-piller. Da jeg har en del psykiske pms plager spurte jeg om det finnes noen p-piller som fungerer bedre enn andre i forhold til dette. Legen var utenlandsk og misforstod nok dette, da han skrev ut serepax 10 mg i tillegg til p-pillene. Først spurte han hvilke symptomer jeg hadde og når på dagen det var verst. Jeg svarte at jeg blir nedstemt, gråter lett og gjerne irritabel.Slik kan jeg våkne. Han sa at jeg skal ta tab. om kvelden, og 15 mg ved krise. På resepten stod det 1 tab. daglig, resepten er på 30tab. Da jeg kom hjem fant jeg ut at dette er et benzodiazepin og ringte legen da jeg syntes det var rart at dette skulle være indikert ved pms. Vi fikk oppklart at det var feil at jeg skulle ta preparatet daglig, det skulle tas ved behov. Han sa at det var vanlig ved pms. Jeg lurer på om dette stemmer og om det er meningen at det skal være så lettvint å få tak i "valium"? Jeg ble ikke spurt om misbruksproblematikk. Hvilke andre alternativ finnes det ved pms enten medikamentelt eller livsstilsmessig (har lest om at antidepressiva brukes)? Legen sa forøvrig at jeg kunne komme tilbake igjen for å finne noe som jeg synes passer bedre eller dersom jeg har problemer.., men synes det er vanskelig pga språkproblemene. Skal jeg heve denne resepten, (jeg kan jo tjene gode penger på den om ikke annet), kan dette preparatet hjelpe meg??? - 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/818-nhd-serepax/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl, psykiater Skrevet 20. juli 2000 Del Skrevet 20. juli 2000 1. du skal i hvert fall ikke tjtne penger på den. Det er for det første straffbart, og for det andre er det da noen andre som får de ulempene du selv frykter. 2. Serepax (oxazepam) demper angst i 4-6 timer. Det er vanedannende. Jeg kan ikke se at det er fornuftig å bruke det ved PMS. 3. Symptomene dine ligner mest på depresjon. Både for dette og for PMS kan det være gunstig å bruke et SSRI (Cipramil, Seroxat, Fevarin, Zoloft, Fontex). Jeg synes du skal rive i stykker resepten. Om du skal ha medisin, synes jeg du skal be om en av de foran nevnte. Under Tema har Dr. Online en egen artikkel om PMS. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/818-nhd-serepax/#findComment-2698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.