Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror neppe en 5 åring er stor nok til å bli med på en fødsel. For det første trenger han enn voksen person som kan være der for han hele veien og forklare hva som skjer, for det andre tror jeg ikke at en 5 åring vil se på fødsel som noe positivt! Det en 5 åring ser er jo at mamma har det vondt, og det er babyen sin feil. Nei! Hils henne i fra meg og si at dette bør hun revurdere! Ungen kan få en traumatisk opplevelse, og i verste fall kan det påvirke psyken til barnet i lang tid frammover. Be henne spørre en barne psykiatrer om hva han /hun mener om dette!

Hvis hun har tenkt å føde hjemme er det nok greit, men jeg ville aldri i verden tatt med en 5-åring på en fødestue! Hvem skal se etter ungen da? Pappan? Skal ha hjelpe mamma samtidig eller har hun tenkt å trekke fødestua full av folk? Og hva om det skjer noe under fødselen slik at hun må ha keisersnitt eller andre dramatiske ting? Nei, jeg hadde ikke gjort det.

Gjest min mening da

En venninne hadde med seg din åtte år gamle datter da de skulle ha sitt andre barn.

Åtte-åringen var med helt til barnet skulle presses ut, da dro hun ut på gangen til bestemor og bestefar. Like etter at hun var blitt storesøster kom hun inn til mamma, pappa og lillebror, og fikk være med derifra igjen.

Min venninne hadde en grei fødsel, så hun mente at åtte-åringen hadde taklet å vært med hele tiden.

Med mine fødsler tror jeg mine barn hadde blitt skremt av å være med, så nei.

Jeg for min del mener at storesøstre og storebrødre ikke har noe på en fødeavdeling å gjøre.

Men det er

• 1 måned senere...

Hei!

Hørest tidlig ut med en femåring synes jeg, men har selv vært med da lillesøsteren min ble født og det var helt fantastisk. Jeg var 8 år gammel, og følte meg veldig inkludert ved å få være med. Mamma hadde med seg en god venninne (som aldri har opplevd en fødsel, da alle hennes egne barn ble tatt med keisersnitt) som hadde ansvaret for meg og lillebroren min. Vi ventet ute under åpningstiden, og så fikk jeg komme inn under pressingen. Var den første som så lillesøsteren min, fikk klappe henne på hodet etc. Venninnen til mamma gråt fordi hun synes det var så fantastisk å få oppleve en fødsel. Da babyen var kommet ut fikk lillebroren min på 6,5 år komme inn med en gang:)

Dette var min mors fjerde barn, og vi er alle født på under fire timer uten smertestillende, så hun følte seg trygg på at hun taklet ting før hun tok meg med. Og jeg var godt forberedt emd bøker etc.

Har fremdeles et nært forhold til denne lillesøsteren, og har alltid vært facinert av fosterutvikling og fødsler - ikke skremt i det hele tatt. Har fått begge mine barn på naturlig vis uten smertestillende, den siste født i basseng på ABC. Nå skal jeg ha nr. tre der også!

Så man tar ikke nødvendigvis skade vil jeg si, men fem år er litt tidlig! Vet ikke om jeg ville hatt med datteren min uansett, føler at det med fødsel er veldig privat for meg og samboeren min og ville ikke hatt med noen andre tror jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...